Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Fettfasta

Reg.datum
    sep 2010

SV: Fettfasta

Jag har testat detta i två dagar nu. Det har inneburit en viktminskning på två kg och rejäl huvudvärk. Jag har dessutom varit hungrig, trots att energimängden inte skiljer sig extremt mycket mot vad jag brukar äta.

Idag är det helg för mig, och tre dagar framöver. Då tänker jag äta riktigt igen. Men det var spännande att prova, och jag tänkte göra det igen, fyra dagar i nästa vecka, för att se hur det blir. Dels effekten av att äta vanligt igen nu i helgen, och effekten av att köra fler dagar än två.

Snacka om att experimentera med sin egen kropp. Jag hoppas bara den inte ger upp på mig. ;)

Reg.datum
    aug 2009

Du var mig en tuffing! Mycket intressant att få höra hur det går med ditt experimenterande. Vi får väl höra mycket mer? Lycka till!

Reg.datum
    feb 2011

Jag har testat detta i två dagar nu. Det har inneburit en viktminskning på två kg och rejäl huvudvärk. Jag har dessutom varit hungrig, trots att energimängden inte skiljer sig extremt mycket mot vad jag brukar äta.

Idag är det helg för mig, och tre dagar framöver. Då tänker jag äta riktigt igen. Men det var spännande att prova, och jag tänkte göra det igen, fyra dagar i nästa vecka, för att se hur det blir. Dels effekten av att äta vanligt igen nu i helgen, och effekten av att köra fler dagar än två.

Snacka om att experimentera med sin egen kropp. Jag hoppas bara den inte ger upp på mig. ;)
    Jag gillar sånt här, det påminner om mig själv. ;D

Däremot tror jag att det är farligt lågt matintag, hur mycket äter du i normala fall? Att tappa 2 kg på två dagar skulle ju innebär att du ligger på extremt energiunderskott, mer än vad som är rimligt till och med. Det måste sitta i vätskebalansen.

Reg.datum
    sep 2010

Jag gillar sånt här, det påminner om mig själv. ;D

Däremot tror jag att det är farligt lågt matintag, hur mycket äter du i normala fall? Att tappa 2 kg på två dagar skulle ju innebär att du ligger på extremt energiunderskott, mer än vad som är rimligt till och med. Det måste sitta i vätskebalansen.
    Ja, det kändes väldigt extremt med två kg. I går åt jag som vanligt igen, 2000 kcal (90g protein/12g kh) jämfört med 1000 kcal de två dagarna. Vägde mig idag igen och hade tappat 3 hk sedan igår, om min våg nu kan väga så exakt... Ska väga mig i morgon bitti och på måndag morgon också, för att se den dagliga variationen.

Insåg också när jag började räkna på vad jag åt igår, att jag äter mycket mer än vad jag trott själv. Eller så blev det väldigt mycket igår. Ska räkna idag också.

Rubbad vätskebalans kan ju förklara huvudvärken också. Huvudvärken försvann förövrigt så fort jag blev mätt i går morse.

Reg.datum
    feb 2011

Det blir spännande att höra fortsättningen här! Däremot tror jag det är svårt att dra direkta slutsatser med täta vägningar, om man inte har en metodik att mäta vätskebalans också.

Ja, om du har lågt med vätska brukar ju huvudvärk komma som ett brev på posten.

Reg.datum
    sep 2011

Det här var en intressant tråd, det hade varit spännande att prova på en fett fasta någon gång i framtiden. Jag är helt ny här och har nyligen upptäckt det här med LCHF. Tänker således inte hoppa på det här med fettfasta ännu, utan kommer att vänta med att fatta ett sådant beslut till betydligt senare tror jag.

En fråga som uppstod när jag läste här:
    Hur viktigt är det att man delar sitt dagliga intag i fem måltider vid fettfasta? Är det viktigt? Eller kan man tänka sig att dela upp sitt intag i färre måltider?

Om man är, vad jag tror är ganska extrem, och föredrar att äta endast en måltid om dagen, eller i sällsynta fall två, skulle man kunna direkt gå in och fettfasta med endast en måltid om dagen? Eller som frågan var, är det viktigt att dela upp intaget på fler måltider?

Mitt normala ätande sker en gång om dagen. Ca kl 1700 - 1800. I övrigt:
    Frukost: Svart kaffe och cig.
    Fika: Svart kaffe och cig.
    Lunch Svart kaffe och cig. (och tidningen)
    Fika Svart kaffe och cig.
    Middag: Käkar vad jag käkar. Har alldeles nyligen påbörjat LCHF så det blir mycket rent kött, ägg, majonnäs, grädde, smör et.c.
    Kvällsmål: Svart kaffe och cig.

(Hehe. Det ser för jäkligt ut, jag vet, men jag mår alltså bra och jag har svårt att tänka mig att ändra på det där (möjligen sluta röka förstås). Man kan väl kalla det för periodisk fasta?).

för övrigt tycker jag att det här är ett jäkligt trevligt forum, och är glad att jag hittade hit. Här finns ju massor av intressant läsning!

Reg.datum
    sep 2010

Det jag tycker är jobbigast med den här typen av fettfasta är alla små måltider. Jag blir faktiskt hungrig av att äta så lite så ofta som det blir. Jag har funderat på hur det skulle bli om jag åt färre måltider, men mer varje gång.

Får testa det vid ett senare tillfälle. Just nu fungerar min viktnedgång bra, och jag känner inget behov av att späka mig, för det är vad jag gör när jag fettfastar. :

Reg.datum
    mar 2010

Jag tror inte alls på småätande, man blir mer mätt in general av att äta 1 stort mål om dan än 5 små.

Reg.datum
    sep 2011

Jag har levt så i ca sex år, ätit ett mål mat om dagen. Anledningen till att jag började med det var arbetstider, sömnvanor och annat som spelade in i min livsföring. Det har fungerat helt utmärkt. Jag har mått hur bra som helst tycker jag. Det har jag alltid gjort förut också, men som sagt, jag har inte upplevt det som någon nackdel, eller försämring, att äta en gång om dagen.

Till saken hör att jag gillar att glufsa i mig, vilket ju är en fördel om man skall sätta i sig hela dagens intag under en session…

Reg.datum
    sep 2010

Grejen med fettfastan är ju att 90E% kommer från fett, och man sätter endast i sig ca 1000 kcal om dagen. Hur man än gör, så blir det inte mycket glufsande. Och inte särskilt exotiskt med så mycket fett och lite kött på en gång.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •