Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Macadamianötter

Reg.datum
    aug 2009

Macadamianötter

Jag har fått svar från Livsmedelsverket på min fråga om hur mycket kolhydrater macadamianötter innehåller. Eftersom SLV:s databas är den jag litar på mest här i världen så är det korrekta svaret: pamparapam 5,38 g

Alla som är intresserade av nötens övriga innehåll, skriv in på minmat:

Per 100 g:
    Energi 718 kcal
    Protein 7,9g
    Kolh 5,38g
    Fett 75g
    Fibrer 8,6g

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    1

SV: Macadamianötter

Men VARFÖR är det såhär? Blir ju så jäkla förbryllad då det står på min macadamianötpåse 2g per 100g... Men det går ju fortfarande att ha om nötsuget sätter in då det finns värre nötter. Men trött blir man

Reg.datum
    dec 2010

Jag undrar varför de rostade o saltade macadamianötterna på lösvikt jag såg på konsum idag hade 14 g/100?? Mycket skumt...de måste ju ha haft i socker eller nåt i "saltet". Störande att det e så mycket onödigt i vissa saker.

Reg.datum
    aug 2009

Jag tror det är tolknings- o översättningsproblem som gör att det står olika kh-mängd på olika ställen.

2 g kh tror jag är vad en "serving" i innehåller i USA = c:a 30g. Det blir ungefär en tredjedel av 5.38g. Påsmärkaren har blandat ihop 100g o "en portion"

14g kh är summan av "våra" kolhydrater OCH fibrer = det amerikanska sättet att räkna kolhydrater (se siffrorna ovan; 5,36+8,6=13,98)

Men visst är macadamianöten en bra nöt för LCHF:are, enbart slagen av paranöten (3,4g kh) o med hasselnöten på tredje plats med 9,4g kh

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •