Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: purjolökssoppa

Reg.datum
    dec 2010

SV: purjolökssoppa

Men! Hur är det nu då egentligen? Jag TROR själv att om man kokar tex morötter, palsternacka och andra kolhydratrika rotfrukter så får man nog en buljong som innehåller kolhydrater eller? Det verkar mest logiskt faktiskt. Men nån som faktiskt VET???

Reg.datum
    maj 2010
    Blogginlägg
    29

Är du en bokstavstrogen LCHF'are så ska du inte ha det minsta med rotsaker att göra! ;)

Reg.datum
    dec 2010

Haha, bokstavstrogen vet jag inte... Men smaken från rotfrukter är ju namnam i grytor och så. Men några slattar morötter i en mustig gryta får en väl knappast att gå ur ketos? Om man inte äter morötterna då

Reg.datum
    maj 2010
    Blogginlägg
    29

Jag ville bara klargöra att morot som kokas avger kolhydrater till buljongen, hur mycket som går ut i buljongen och hur mycket som finns kvar i moroten vet jag inte.
    Annars finns risken att något geni kokar två kg morot och tar hand om buljongen i tron att den inte innehåller kolhydrater.
    Måttliga mängder rotsaker i en gryta var aldrig några problem för mig under viktnedgångsfasen, jag åt det ju inte varje dag.

De kolhydrater som "avges" denatureras i vilket fall och de kolhydrater som är kvar i moroten har ganska högt GI. Dock inget att bry sig om ifall man har någon fettkälla till.

Reg.datum
    jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Mithra Visa inlägg
    Kan man göra.
    Annika Dahlqvist tycker att just gul lök är väldigt nyttig och ok att äta.
    men självklart kan man minska antalet.
    Ja, men inte i fria mängder!

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •