Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rulltårta

Reg.datum
    jun 2009
    Blogginlägg
    33

Rulltårta

50g valnötskärnor(mald)
    4 äggvitor
    200g mascarpone
    2 dl vispgrädde
    150g frusna hallon/björnbär
    sötningsmedel
    Gör såhär:

Börja med att sätta ugnen på 175 grader och täck en plåt med bakplåtspapper.
    Mal eller mixa valnötterna.
    Vispa äggvitorna till hårt skum, för den som vill ha lite sötare smak är det dags att hälla i sötningsmedel. Blanda försiktigt ner de malda valnötterna i äggviteskummet. Bred ut massan på bakplåtspappret och låt grädda i mitten av ugnen 12-15 minuter. Under tiden botten gräddas gör man fyllningen. 200g mascarpone läggs i en bunke. Häll över 2 dl vispgrädde och hallonen (man kan vänta med hallonen och strö över dessa när man brett på grädd- och ostblandningen, men jag blandar i dem redan nu). Den som vill kan ta sötningsmedel. Vispa tills grädd- hallon och ostblandningen är riktigt fast.
    När botten är färdigräddad vänder man upp och ned på den ovanpå ett bakplåtspapper. Riv loss bakplåtspappret som den gräddats på, det går bra om man gör som med vanlig rulltårtebotten, pensa med kallt vatten på pappret så lossnar det lättare.
    Bred ut blandningen över hela botten och rulla ihop precis som med en vanlig rulltårta.
    Senast redigerat av cathrine den 2012-02-20 klockan 19:48.

Reg.datum
    dec 2011
    Tror du att det går med mandelmjöl ist för valnötter? =)

Reg.datum
    jan 2012
    Precis så tänkte jag också! Jag tror säkert att det går lika bra!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •