Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 134

Ämne: Glass-Drömmen

Reg.datum
    jul 2010

SV: Glass-Drömmen

Men jag förstår inte riktigt problemet (hjälp mig gärna), det e väl onödigt att bråka när de inte är vi som skapat forumet och inte trådarna/ämnena/kategorierna heller (tyvärr). Finns det en dessertkategori e de väl klart att folk lägger in recept där.
    Då kan ni väl inte säga till folk att låta bli för att ni blir så frestade?? Jag e ledsen men jag fattar inte...

Reg.datum
    jan 2011

Jag fattar inte heller.. blir bara så jävla trött!

Reg.datum
    jul 2010

Linda jag tycker vi struntar i detta, lagar å äter de vi vill å om vi vill skriva in något recept så gör vi de (tills de tar bort tråden om desserter). Lev å må gott!

Reg.datum
    jan 2011

Jag tror att det kommer av att vi sr folk som byter måltider mot tex glass och grädde vill man ggå ned i vikt och komma från sockerberoendet så ör det bättre att äta riktig mat. Sedan är det så att man har 55 kilo att gå ned har man kanke andra och större problem med sötsug. Nu menar jag inte att man inte får finnas här på forumet om man inte har mycket övervikt vi skulle också stoppat i tid

Reg.datum
    okt 2010

Jag kämpar också mot sockersug, men inte behöver jag vara grinig mot folk som lägger in dessertrecept för det. Är det ås att man ser att folk äter LCHF-"godis" istället för mat kan man ju tala om det att det finns bättre sätt, men man beöver inte var så förbannat grinig för det. Som sagt, man behöver inte gå in på såna trådar öht. Jag som tex slutat röka för nåt år sen skulle aldrig drömma om att gnälla över cigarettreklam eller att folk röker där jag ska gå, inte heller gnäller jag över att folk äter semlor vid samma bord som, att det finns godisreklmam överallt eller att folk lägger in recept på LCHF-sötsaker på ett LCHF-forum.
    Är man sockerberoende är det ju ens eget ansvar att undvika sånt som triggar ens sötsug, och det här är ett LCHF-forum, inte ett forum för sockerberoende, då hade det varit nåt annat.
    Dessutom antar jag att LCHF-glassen var osötad, då ska den väl inte trigga sötsuget?

Bryr er inte om gnällmaja, men se till att äta riktigt mat så ni blir mätt och spara desserterna till "fest". Det är liksom en av grundidéerna med LCHF, att skippa det onödiga. Men vi är alla människor och är nog ganska van att "unna oss" nåt iobland, man får se till att det inte blir så ofta bara.
    Hallon och grädde tex är ju helt ok om man tål mejerier, vilket en del inte gör. Och när man vant sej av med den söta smaken är hallon faktisklt riktigt gott

Reg.datum
    dec 2010

Nu skiter jag iofs personligen i dessertavdelningens vara eller icke vara, inget ont menat åt något håll, men jag uppfattar det som att många som startar missar att efterrätter bör ätas med yttersta måtta om man vill ner i vikt med LCHF. Det känns inte så konstigt med tanke på hur mycket recept det har samlats i efterrättskategorin på detta forum. Om jag inte hade någon annan information än detta forum och nyss börjat med LCHF skulle jag också mumsa sötningsmedel och "mörk" (70%) choklad o diverse annat sött var o varannan dag o sen undra varför vågen stod still.

Reg.datum
    jan 2011

Det är ju också så att visa skriver ju frågor som är helt solklara för om man börjar med en sådan här ifrågasatt diet borde det första man gör innan man börjar ta reda på hur man ska ät det kan väl inte bara vara jag som undrar det. Då är det ju lätt att tro att det är okey att äta glass och andra substitut mot riktig mat. Många har bantat med tex vv och där bytte man ju mat mot godis vin och kakor genom att spara points.

Reg.datum
    okt 2010

Jag håller med dej i sak, det är viktigt att läsa om bakgrunden och näringsläran bakom LCHF, det är det tyvärr inte alla som gör. Men det löser man inte genom att vara så grinig så man skrämmer bort dom från forumet! Det löser man genom information. Jag har efterlyst det tidigare här att man skulle ha en flik, eller länkar, där man kan läsa om hur man äter enligt LCHF. Den "normala" varianten och den mera strikta, hur man får en bättre viktnedgång och vad man kanske ska undvika etc. Det kommer ju många nybörjarfrågor som är ganska likartade och då skulle man kunna hänvisa dom till att läsa det först. Många har hört talas om LCHF och vill prova, och då har dom ofta hört det där att man ska skippa socker, bröd, pasta, potatis och istället äta kött o fisk och fett och ovanjordsgrönsaker. Mer vet dom inte, utan kastar sej in i det och provar själva. Då hjälper det ingen med kritik! Men det hjälper med information som sagt. Grundläggande pedagogik tycker jag, man lär sej inget av den som kritiserar och trycker ner - man lär sej genom uppmuntran och omtänksam vägledning.

Mamita

Reg.datum
    jan 2011

Jag tycker inte jag trycker ner någon jag har varit inne och svarat många nybörjare men känner att en del är som mina fettskrämnda vänner som ifrågasätter min diet för viss ska men lyxa till det men kanske inte efter mindre än en vecka. Sedan är det säkert så att problematiken är olika för en som ska gå ned 10 kg än den som har 50 kg att gå ned.

Reg.datum
    aug 2009

det e väl onödigt att bråka när de inte är vi som skapat forumet och inte trådarna/ämnena/kategorierna heller (tyvärr)
    Visst har vi varit med o skapat kategorierna:
    http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=158.0
    Här ser du också att jag redan då protesterade mot Dessertkategorin. Att Richard gjorde som han gjorde o t.o.m döpte den till "Dessert, Sötsaker och Snacks" måtte ha berott på tillfälligt hjärnsläpp från hans sida. En dessert kan vara en osträtt eller något med nötter; ett måltidsavslut helt enkelt. Men SÖTSAKER det kan baske mig inte missförstås (bara missbrukas)
    Vad menar du med att du "tyvärr" inte fått vara med o bestämma kategorierna? Är det något du tycker är fel? Och i så fall, varför skulle din åsikt angående kategorierna vara "rättare" än min (som är`bort med sötsakerna´)?

Är man sockerberoende är det ju ens eget ansvar att undvika sånt som triggar ens sötsug
    Det är precis det jag försöker göra också. Det är svårt o jag trodde att man skulle få lite stöd i sin kamp på detta forum där åtminstone majoriteten borde lida av sötsug.
    Men hej vad jag bedrog mig. När jag protesterar mot att godis-recept smyger sig in i alla trådar får jag veta att jag är en grinig gnällmaja. Jag undrar just vilka det är som är griniga? Inte är det dom snälla, tysta som utan förståelse kämpar vidare med sitt sötsug. Nej, det är sötsmaskarna som inte kan förstååå att det olämpligt att bre ut sig överallt med sina små käcka tips på sötsaker o som blir ytterst förnärmade när någon protesterar.

Dessutom antar jag att LCHF-glassen var osötad, då ska den väl inte trigga sötsuget?
    Har inte du heller hängt med?
    LCHF-glassen är inte osötad, den är sockerfri. Den är sötad med Acesulfam K, ett omtvistat sötningsmedel med otrevlig eftersmak (som man med lite påhittighet kan lyckas dölja ;))
    Sötningsmedel har en söt smak som triggar sötsuget, sätter igång insulinproduktionen, sänker blodsockret o ökar hungern till nästa måltid. Tycker du fortfarande att LCHF-glassen är ett bra livsmedel?

Mamita, du berömmer dig för att aldrig gnälla över något. Vad kallar du det du gör varenda gång jag säger vad jag tycker om en företeelse?
    Och varför kritiserar du forumet hela tiden för att inte ta sig an svenska folkets LCHF-utbildning? Gör något själv åt det om du tycker det är forumets uppgift. Du kan ju stå för uppmuntran och omtänksam vägledning så står jag för kritik och nedtryckning ;D

Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 13 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •