Sidan 4 av 14 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 134

Ämne: Glass-Drömmen

Reg.datum
    jan 2011

SV: Glass-Drömmen

Tack agnerasch jag uttrycker mig inte lika bra som du iskrift men jag håller med. Jag känner mig lite oeolig att belackarna får rätt i att detär farligt med lchf när jag ser hur vissa äter här

Reg.datum
    okt 2010

Jag tänker väl så här att om folk kommer in här och tror att dom äter rätt - och också gör det enligt gängse LCHF-tänk, men kanske inte lika strikt som många äter härinne - och så får dom en massa kritik i hårda ordalag för att dom ätit en tomat eller keso till frukost! Eller hallon o grädde till dessert. Många härinne äter ju extremt strikt, och det måste dom för att gå ner i vikt - men är man nybörjare kanske man aldrig hört talas om att äta så strikt. Då har man väl inget att vinna på att att vara elak istället för konstruktiv kritik? Det handlar om HUR man säger saker, om folk ska våga vara kvar härinne.

Ska ärligt säga att jag inte vet vad som finns i LCHF-glassen man pratade om här, antog att den var osötad eftersom den heter som den gör.

Tycker fortfarande att om det nu finns en sådan kategori för sötsaker/desserter som det gör, får man ju lov att undvika att läsa i den, om man vet att det triggar ens sötsug. Ingen som nyss slutat röka går frivilligt in i ett rökrum och ingen nynykter alkoholist går in på systembolaget och börjar gnälla över att det står sprit överallt som kan trigga hans spritsug! Man får lära sej leva med det. Självklart känner jag iallafall ett väldigt stöd och förståelse härinne för att jag är sockerberoende och inte kan äta vad som helst för att det kan trigga sötsuget - särskilt om man jämför med andra människor som inte fattar nånting när man säger att man inte vill ha det söta! Men man kan inte förändra hela världen efter hur man själv vill ha det, jag vet att det är många som har försökt, men det går inte. Undvik att gå in på trådar som heter Glass-drömmen om man inte klarar det tycker jag. Själv tycker jag inte alls det är svårt att ta ansvar för den biten, det finns ingen som helst anledning att skylla på andra om man blir sötsugen som jag ser det, det är ju mitt liv.

Som jag sa är det många härinne som äter betydligt striktare än det "vanliga" man läser om LCHF, då vore det väl jättebra om någon med bra erfarenhet av detta (vilket jag inte anser att jag har) kunde förklara det för nykomlingarna, eller lägga en länk till Kostdoktorn tex på förstasidan som man lätt hittar när man kommer in här.

Mamita

Reg.datum
    dec 2010

Mamita - ang. nybörjarråd så håller jag helt med dig. Irriterar mig lite på det otroligt snabba svaren som ofta kommer typ "nej, alldeles för mycket kolisar blablabla, är ej LCHF, blabla". Om man går ner i vikt på mer kolhydrater än många andra här, och det är målet e det ju jättebra. Och man bör absolut vara hövlig. I just denna tråd är det ju dock agnetasch som verkar få stå med hundhuvudet, o det är vad jag har märkt inte hon som e inne i alla trådar o rackar ner på nybörjare. Dock känns det som att vi lurar nybörjarna lite med alla dessertrecept som ska vara tillåtna, o samtidigt säger åt dem att äta tills de är mätta osv. Förstår du min tankegång?

Reg.datum
    jan 2011

När folk rabblar upp det ena efter det andra med kolhydrater och sedan gnäller för de ej går ner i vikt måste man väl tala om det ller de frågade ju.

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    1

Jaa, gör man fel vill man ju höra det direkt Men attityden på hur man säger det gör mycket såklart!

Reg.datum
    okt 2010

Precis så jag menar, det beror på HUR man säger det!

Det är ju också väldigt olika på vilken nivå man lägger sej när det gäller kolhydraterna. En del äter nära noll hela tiden och är väldigt noga med att skriva upp och mäta/väga - medan andra också går ner bra i vikt fast dom äter betydligt mera kolhydrater, fuskar ofta och har knappt nån koll alls på hur mycket kh dom får i sej! Så hur ska man som nybörjare veta på vilken nivå man ska lägga sej då? Man får prova sej fram förstås, men vet man inte så mycket om det här och är helt ny är det kanske extra viktigt att man lägger fram såna råd på ett bra sätt så man inte skräms bort härifrån (vet flera som gjort det faktiskt). Många nya här har provat massor av dieter och mår ganska dåligt rent psykiskt med dåligt självförtroende just när det gäller mat och vikt - då är det inte särskilt roligt med en utskällning för att dom ätit det dom faktiskt tror är rätt enligt LCHF! Det är det jag tror många reagerat på, inklusive jag själv. LCHF står ju faktiskt för LOW CARB, alltså LITE kh - inte NOLL kh. Och hur lite man måste äta för att gå ner är ju olika för var och en, så ingen kan kritisera en för att man äter för mycket. Undrar man varför man inte går ner i vikt kan man ju ge råd, men elak kritik har ingen nytta av. Allra minst den som ger det.

Mamita

Reg.datum
    jan 2011

Och för min del har jag nästan inget sötsug även fast jag är nybörjare och vill bara lyxa till det vissa kvällar (helger) eller om vi ska ta min tråd "semeldagen". Det var semeldagen och jag ville bjuda in min granne på fika då hon är väldigt imponerad av oss och speciellt den maten vi lagar och äter... Hon har själv ätit lchf förut men inte varit så seriös, funderar på att börja igen så jag bjuder gärna in henne på både mat och fika nån gång i vecka Och just när semeldagen var så ville jag ha lite tips på det.. även våffeldagen den 25e mars kommer jag bjuda in henne på lite lchf pannkakor gräddade i våffeljärn..

Jag förstår alla parter här, det känns bara som ett påhopp när man får så mycket krititk över ett litet "recept" och dessutom var det ju lchf.glass så jag tänkte att det kan ju inte skada.. och nu är ju detta "argument" är utöver både min och agnetasch lilla debatt så känns det bara så önödigt.. klart att alla ska få ha sin åsikt men jag funderar skrapt på att ta bort detta inlägg helt och hållet så jag inte skapar mer negativ attityd härinne.. det var det minsta jag ville!

Reg.datum
    dec 2010

Jag tycker att det blev en ganska spännande tråd även om det nog inte blev som du tänkt dig, Linda
    Kanske är det bra att vi diskuterar sånt här ibland.
    Och för att återigen förtydliga: Jag menade inte att man inte ska ge folk råd om att dra ner på kolhydraterna om de inte går ner i vikt på sitt nuvarande intag, bara att man kan göra det hövligt, och att man inte oombedd heller behöver stressa nybörjare att i princip nolla om de varken vill eller behöver det.

Jaja, ät o njut gott folk!

Reg.datum
    mar 2011

Och för min del har jag nästan inget sötsug även fast jag är nybörjare och vill bara lyxa till det vissa kvällar (helger) eller om vi ska ta min tråd "semeldagen". Det var semeldagen och jag ville bjuda in min granne på fika då hon är väldigt imponerad av oss och speciellt den maten vi lagar och äter... Hon har själv ätit lchf förut men inte varit så seriös, funderar på att börja igen så jag bjuder gärna in henne på både mat och fika nån gång i vecka Och just när semeldagen var så ville jag ha lite tips på det.. även våffeldagen den 25e mars kommer jag bjuda in henne på lite lchf pannkakor gräddade i våffeljärn..

Jag förstår alla parter här, det känns bara som ett påhopp när man får så mycket krititk över ett litet "recept" och dessutom var det ju lchf.glass så jag tänkte att det kan ju inte skada.. och nu är ju detta "argument" är utöver både min och agnetasch lilla debatt så känns det bara så önödigt.. klart att alla ska få ha sin åsikt men jag funderar skrapt på att ta bort detta inlägg helt och hållet så jag inte skapar mer negativ attityd härinne.. det var det minsta jag ville!
    Jag tycker inte att du ska ta bort ditt inlägg...tycker att du verkar vara en härlig tjej som står med båda fötterna på jorden..Jag har varit inne och kollat lite på de olika recepten..och har inte alls blivit speciellt sugen på att prova alla dessa "godsaker".Däremot kan jag ändå (!) tycka att det är "bra" med alla dessa olika recept...jag vet att det finns alternativ att ta till om jag skulle vilja det..av någon anledning..och om jag skulle göra det..så skulle det helt och hållet vara mitt eget ansvar, och absolut ingen annans.

Reg.datum
    aug 2009

Jag tycker att det blev en ganska spännande tråd även om det nog inte blev som du tänkt dig, Linda
    Kanske är det bra att vi diskuterar sånt här ibland
    Jag håller med om att det är bra att vi diskuterar o ventilerar, då blir det inga gamla surdegar liggande. Vips delade den här tråden upp oss i sötgillare, sötmotståndare o dom som inte bryr sig. Vi har sagt vad vi har på hjärtat o nästa vecka är det historia.

Men Mamita, dina problem verkar dock vara av mer långdragen karaktär. Vad jag förstår besväras du av två saker:

1. Nybörjare ställer likartade frågor o bör få LCHF-utbildning innan dom släpps in i trådarna.
    2. Nybörjare bemöts bryskt o otrevligt av forummedlemmar.

Istället för att ta upp detta i olika trådar (där frågorna inte ens hör hemma) kanske du ska ta tag i problemen själv istället för att klaga på andra o begära att någon annan ska lösa det som du ser som problem.
    Att lägga in länkar o pedagogisk utbildning kan du kanske ta upp med Richard direkt, det är nog inget vi övriga forummedlemmar kan hjälpa dig med. Sen kan man fråga sig om det måste finnas något sådant här, det är ju trots allt ett forum o ingen utbildningssite.

När det gäller bemötandet av nya medlemmar håller jag inte alls med dig. Hur många snälla o hjälpsamma forummedlemmar som helst kastar sig över varje nykomling o hälsar välkommen o önskar lycka till. mctrollet o alfons är ju forumets gulliga värdinnor som månar om dom nya o frågar vad dom kan hjälpa till med. Du måste vara hyperkänslig om du får deras svar till att vara elaka ???
    VAR ÄR DU SJÄLV NÄR DET KOMMER NYA MEDLEMMAR? Om du tycker att dom blir så illa bemötta kan du ju föregå med gott exempel o hälsa dom välkomna på "rätt" sätt. Brukar du göra det?
    Jag tycker det låter så osannolikt detta du tar upp om o om igen; nybörjare blir illa bemötta. Har du några konkreta bevis? Länka oss till dom trådarna så vi kan läsa o lära.

Sidan 4 av 14 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •