Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stek

Reg.datum
    apr 2011

Stek

Jag vill tipsa om att göra en stek, ett helt perfekt mål för LCHF. Såhär gör jag:

Ta en valfri stek (skinkstek, fransyska eller liknande billig bit kött)
    Gnid in salt, peppar och andra kryddor i köttet, ta det man vill ha
    Sätt eventuellt i en stektemometer, vi har en digital med lång sladd så jag vet inte om detta fungerar med en analog, den ska nog vara utanför påsen då.
    Lägg steken i en stekpåse, förslut med medföljande plastclips
    Lägg i en ungsäker form och tillaga i ugn ca 200 grader tills köttet nått rätt temperatur (beror på vilket kött man väljer, lätt att hitta information om på nätet)
    Ta ut, klipp hål i påsen och sila ner all den goda köttsaften i en kastrull.
    Koka för att få ner mängden vatten, tillsätt grädde för att göra en sås.
    Medan man gör såsen kan man låta köttet ligga i aluminiumfolie om man vill ha det jättevarmt, för mig gör det inget om det svalnar lite.
    Ät med lämpliga grönsaker.

Jätteenkelt att göra och såsen blir väldigt smakrik. Stekpåsar finns på samma hylla som platspåsar och plastfolie och sånt.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

SV: Stek

=) Tack

Låter gott

Reg.datum
    dec 2011

Jag brukar steka min stek i pannan tills den har fin farg da stannar kottsaften kvar i sen gor jag likadant som dig. Funkar perfekt!

Reg.datum
    nov 2010

Brassade till en skinkstek så här i förrgår, kryddade med salt,svartpeppar, timjan och mejram. Vart jätte gott. Såsen på buljongen vart också bra.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    supergod och billig mat, går att hoppa både termometer och stekpåse om man vill minska på momentem. En gräddig sås på skyn blir ju helt perfekt oxå! Typiks maträtt jag skulle kunna tänka mig flera gånger i veckan!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •