Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Glassmaskin som funkar till glass utan socker?

Glassmaskin som funkar till glass utan socker?

Hej! Vi funderar på att skaffa glassmaskin här hemma inför sommaren, och jag har sneglat lite på en Philips HR 2304 eftersom den fått bra betyg i tester...men som Agnetasch turligt nog påpekade i en annan tråd så kan tydligen vissa maskiner fungera dåligt (smeten fastnar i kylblocket) om man inte tillsätter socker i smeten? Läser också när jag googlar att folk upplever att glass utan socker gärna blir isig i glassmaskin. Någon som har koll, och kanske tips på maskiner som funkar med bara grädde & äggulor & smaksättning?

Reg.datum
    aug 2009

SV: Glassmaskin som funkar till glass utan socker?

Det verkar vara dåligt med glassmaskiner som som kan göra bra sockerfri glass. Då får man gå andra vägen o titta på vad man ska ha i själva glassmeten.
    Läst om socker: "Upplöst socker sänker fryspunkten o ger rätt konsistens till glass";
    Mycket socker = mjukt
    Lite socker = hårt
    Inget socker = kristallisering
    Men socker vill vi ju inte ha. Vi behöver alltså ha något i glassmeten som sänker fryspunkten men som helst inte är socker.
    Sprit kanske? Man kan följa Edward Bloms tips o hälla i lite sprit. Vodka t.ex fryser först vid -20° Men det kanske inte är alla som vill servera spritglass till barnen hela sommaren ;D
    Då KANSKE jag har lösningen. Olja! Rapsolja har samma fryspunkt som vodka, -20° medan kokosolja/kokosfett har så låg fryspunkt som -25°
    Edward rekommenderar ½ dl sprit till en sats glass (hur stor den nu är) då borde ½ dl kokosolja ge samma resultat.
    Det verkar nästan vara för bra för att vara sant. Är det någon som har glassmaskin o kokosolja hemma som vågar testa?

Tack för tips! Jag läste också i Edwards blogg om det där med sprit, men det vore trevligt med alternativ som sagt. ;) Kokosfett vore ju perfekt om det funkade, lite Cocosa borde ju ge fin smak också.

Gjorde förresten parfait igår, utan glassmaskin - har ändå inte råd att lägga pengar på en sådan mackapär just nu. Äggulor, grädde, lite Philadelphia och så några varma hallon till servering. Gott, men aningen iskristalligt förstås. Ska göra ett litet experiment nästa gång med kokosfett och se om det förbättrar konsistensen även utan glassmaskin.

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    1

Hmm mina föräldrar gjorde glass till mig i deras glassmaskin en gång; innehållet var grädde, mjölk, äggulor och blåbär och det blev inte det minsta isigt! Gjordes i en gammal bosch glassmaskin, minst 20 år gammal. Tur dock att detta togs upp, hade också tänkt köpa en glassmaskin snart...

Reg.datum
    aug 2009

Ska göra ett litet experiment nästa gång med kokosfett och se om det förbättrar konsistensen även utan glassmaskin.
    Spännande!

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

ja, ja, skynda dej=))

Reg.datum
    jan 2011

En av drömmarna är att införskaffa sig en glassmaskin med kompressor och lite högre kapacitet så man kan dra igång en mindre glasstillverkning. Tyvärr blir det nog inte i år utan det får bli en investering nästa år.

Tänkte fuska idag med att köpa en mjukglass alt milkshake på en hamburgerkedja men det visade sig att maskinen var sönder så det blev inget. Kände maskinen på sig att jag inte borde ha något ;)

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

*GILLA*

Hörni, nu har jag testat med kokosfett och jag tyckte faktiskt att konsistensen blev bättre! Däremot blev den väldigt...vad ska jag säga...mättande? Mäktig? Kändes som om jag åt middag snarare än efterrätt och man orkar definitivt inte sleva i sig en rejäl portion. ;D Jag kan föreställa mig att känslan blir lite lättare om man har i sprit i stället, men detta var gott tyckte jag. Kokossmaken tillsammans med hallonen var en höjdare.

Parfait, som sagt. Hade 2 äggulor, 2 dl grädde, ca. 50 g hallon, vaniljpulver och 1/2 dl kokosfett med kokossmak.

Reg.datum
    aug 2009

Så kul att det funkade! Att det blir mäktigt är väl en fördel, då vräker man nog inte i sig ;)
    Kan du inte lägga receptet i en egen tråd så hittar man det lättare; "Lillnettans..vadå?..kokosparfait?"

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •