Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Glassmaskin som funkar till glass utan socker?

SV: Glassmaskin som funkar till glass utan socker?

Ja jag tänkte också det, det är ju inte direkt så att man sitter och trycker i sig en halv liter GB Tresmak nu för tiden. ;)

Jag ska fixa receptet separat!

Det här receptet funkar med bra http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=3342.0

Reg.datum
    jun 2011

Hej, är ny i forumet och även nybörjare med LCHF, har kört tidigare med Atkins.

Jag hittar i affärerna burkar med kokoskräm och kokosmjlök men inte kokosolja, var kan ja hitta den?
    Bor utanför Stockholm.

Tacksam för alla tips

Den sortens kokosfett som jag använder - Cocosa med smak och doft (finns även naturell) - finns hos hälsokostkedjan Life och även i butiker på webben om man googlar efter det. :-)

Reg.datum
    jun 2011

Hej! Vi funderar på att skaffa glassmaskin här hemma inför sommaren, och jag har sneglat lite på en Philips HR 2304 eftersom den fått bra betyg i tester...men som Agnetasch turligt nog påpekade i en annan tråd så kan tydligen vissa maskiner fungera dåligt (smeten fastnar i kylblocket) om man inte tillsätter socker i smeten? Läser också när jag googlar att folk upplever att glass utan socker gärna blir isig i glassmaskin. Någon som har koll, och kanske tips på maskiner som funkar med bara grädde & äggulor & smaksättning?
    Ingen glassmaskin behövs ! lägg lite grädde i en mixer matberedare? sen stoppar du frysta hallon och kör runt en liten stund vips så har du en nyttig lchf glass som är syrlig ;)

Reg.datum
    apr 2011

Hörni, nu har jag testat med kokosfett och jag tyckte faktiskt att konsistensen blev bättre! Däremot blev den väldigt...vad ska jag säga...mättande? Mäktig? Kändes som om jag åt middag snarare än efterrätt och man orkar definitivt inte sleva i sig en rejäl portion. ;D Jag kan föreställa mig att känslan blir lite lättare om man har i sprit i stället, men detta var gott tyckte jag. Kokossmaken tillsammans med hallonen var en höjdare.

Parfait, som sagt. Hade 2 äggulor, 2 dl grädde, ca. 50 g hallon, vaniljpulver och 1/2 dl kokosfett med kokossmak.
    Jag har införskaffat en glassmaskin och ska packa upp den snart Tänkte att ditt recept var intressant och jag har alla ingredienser hemma redan. Vill undvika att använda sötinet jag fick av en vän. Det jag ville fråga var hur mycket vaniljpulver använde du i satsen? Använde du färska el. frysta hallon? Hur många portioner kan man räkna satsen till?

Jag tog högst en tesked vaniljpulver, det är ju så intensivt i smaken. Frysta ekologiska hallon använde jag (Polarica; de är söta i sig själv så dem köper jag alltid) men jag tinade dem innan jag rörde ner dem i smeten.

Receptet i original är från Anna Halléns bok och där står det 4 portioner, men jag tycker det blir för stora portioner då...6 kanske?

Reg.datum
    sep 2010

Innan vi började med LCHF så köpte vi en Glassmaskin av märket Krups GVS1. Den är toppen! Än så länge har det funkat att göra glass både med och utan socker i den!

Har själv gått på recepten från sidan
    http://www.internetkokboken.se/glass.htm#mangoglass

Recepten där innehåller socker, men vi har helt enkelt plockat bort sockret och ersatt det med några teskedar ekologiskt vaniljpulver (observera, inte vaniljsocker!). Resultatet har blivit god, gräddig och mumsig glass! ;D

Barnen som inte är vana att äta RIKTIG glass har tyckt att glass från glassmaskinen har varit "sådär" (även MED socker) - medan vi vuxna fullkomligt älskar vår äkta glass! Favoriten är hallonglass Som några tidigare har kommenterat så blir glassen väldigt mäktig och det räcker därför med små portioner. ;)

Vår hallonglass; (ca 4 portioner)
    2 ägg
    (1-2 msk socker) valfritt
    2 tsk vaniljpulver (eller efter eget önskemål)
    1-1½ dl standardmjölk, minst 3%
    3 dl vispgrädde
    1 pkt frustna hallon eller ca ½ liter färska hallon

Tina hallonen på en tallrik i micron, blanda gärna ner en tesked vaniljpulver. Låt sedan blandningen svalna medan du rör ihop resten.
    Vispa ägg och vaniljpulver (plus ev. socker) pösigt/luftigt och tillsätt mjölken och grädden. Rör ihop.
    Sätt ihop din glassmaskin enligt beskrivningen. Kontrollera att omröraren roterar när du sätter igång glassmaskinen. Häll i glassblandningen medan omröraren är igång, annars fryser glassen fast i botten. Glassen kan se lite klumpig ut i början men det är ingen fara, den går ihop senare. Kör glassblandningen i ca 10-15 minuter, tillsätt sedan hallonen medan glassmaskinen fortfarande är igång. Kör ytterligare 10-20 minuter eller tills glassen är fast och omröraren inte längre roterar. Skeda upp glassen försiktigt (helst med plast eller träslev) utan att repa kylblocket.

Njuut!

Reg.datum
    jun 2011
    Jag har 2 olika glassmaskiner där man fryser själva burken och båda fungerar hur bra som helst att göra glass utan socker med. Jag använder Stevia om jag behöver sockra.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •