Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Söker sockerberoende

Reg.datum
    mar 2011

Söker sockerberoende

Hej!

Är själv sockerberoende men ganska ny på det och söker därför lite erfarenhet av er andra!

Hur åt ni i början? Hur tycker ni att det funkar med att hålla er abstinenta etc?

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

SV: Söker sockerberoende

sötsuget försvann på 3 dar... ät mycket fett i början!! Lycka till=)

Reg.datum
    mar 2011

Har man ett riktigt beroende gör det tyvärr inte det

SuzCap Gäst

Kära Athiria, jag har varit genuint beroende av socker och på mig hjälpte lchf omedelbart dvs dag ett (min glykemiska sammansättning samt biologiska upptagningsförmåga samt metabolism kanske är något hög jag vet inte)

Naturligtvis kan det bero på varför man är så beroende men även hur länge man varit beroende och hur mycket kraft ork vilja och tid man är beredd på att investera i att bli kvitt sitt beroende.
    Tänk på att det finns psykologiska triggermekanismer som ständigt lurar, dessa behöver man övermanna och ta kommandot över vilket så klart är rätt krävande.
    Att man behöver diarieföra varenda lilla tanke och handling är också ngt som kan behövas när man sitter fast i sockerträsket - just för att ändra sitt beteende och balans till vad som är behov och vad som är skapat behov

Finns flera faktorer som måste sammanstråla den dagen man gör slag i saken, men ett är säkert... DET GÅR DEFINITIVT!

Framförallt kan det vara bra att ta itu med sitt beroende psykiskt/mentalt, kanske t.o.m ge det en chans till någon slags terapi; jag kan rekommendera KBT-metoden om det är så du känner det helt hopplöst - annars är en järnvilja av stål och is i magen och jävlaranamma rätt bra metoder, ibland kan det gå många många månader att bara ladda inför viktminskningsprojekt... ge det tid, det går ju aldrig över en natt och det allra bästa är att prata mycket om det, helst ha folk i sin närhet så man kan kanalisera sina frustrationer när det där konstlade behovet efter rent skit dyker upp stup i kvarten och totalt blockerar din vilja

Menar du att du känner dig liksom fixerad vid socker så fort ordet diet eller nyttigheter kommer på tal?

Jag respekterar ditt inlägg om att det känns omöjligt, det enda jag kan säga är att när jag satt i din sits med samma inställning så var det bara att invänta den där rätta dagen när jag fick horn i pannan och sa ... nu jävlar får de vara NOG! jag ville inte vara slav under sockret längre det var ju inte ens gott ändå klämde man i sig 200 gr marabou flera ggr om dagen.. (och mkt mkt annat!!)man vet inom sig att något är åt helsikes totalt fel
    Man ska kanske bli riktigt vrålförbannad.. då kände jag att jag fick brinnande krut i kroppen och ingenting kunde stoppa mig, jag blev nitisk och det var min enda metod att komma ur ekorrhjulet.. jag somnade i soffan varenda satans kväll p.g.a överdoser.
    Det höll på länge
    Men jag kom ur det å det kan alla!!!

Min ilska över att va så dominerad av sockret blev elden som fick mig att se rött & se allt i vitögat

När man är riktigt självkritisk mot ens beteende brukar det hända saker, sitter man och tycker synd om sig själv kan man lika gärna tappa upp ett bad av sirap och ligga där och gråta kräla och storkna - och fastna med låsta attityder

Det går absolut att knäcka!!

mvh
    s

Reg.datum
    mar 2011

Hej!
    Ja jag vet inte om du varit beroende eller skadligt bruk har du gjort ett ADDIS-test?

Inte den starkaste vilja tyvärr hjälper på beroende eftersom det sitter i reptilhjärnan, det är inte ett psyksikt eller beteendemässigt problem utan det är ett fysiskt problem med sociala, andliga och psykiska konsekvenser.

Men bra att du hittat nåt som funkar för dig

Och mctrollet träffat en som varit abstinent från sockret i 18 år men fortfarande har sug

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •