Sidan 1 av 17 1 2 3 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 165

Ämne: Lillnettan blir liten

Lillnettan blir liten

Ja, nu har jag tassat runt i forumet ett tag och skrivit lite och bekantat mig med hur det fungerar här inne, så nu kanske det är dags att jag presenterar mig också. :-)

Jag heter Anneth, är snart utexaminerad bibliotekarie och fyller snart 30. Det var nog lite grand en 30-årskris som fick mig att börja äta LCHF. Jag har alltid haft lätt för att gå ner i vikt, men också för att gå upp - och jag föreställer mig att åtminstone en av de sakerna kommer att ändras när jag kommer över 30-snåret... Så jag har tagit tag i vikten en gång för alla. Det är just 30 kg som jag vill gå ner, eller helt enkelt tills jag kommer i ett par 36 i byxor. Än så länge har jag satt mitt första större delmål på 70 kg, för det kändes så deppigt i början att ha den där tickern i min signatur som visar "minus tre kilo, tjugosju kvar" osv. *asg*

Hittills - jag har hållit på sedan 1 mars - går det oförskämt bra och enkelt. Folk i min omgivning tjatar om att jag är så "himla duktig". Vad då tycker jag, det är inte direkt så att jag kämpar och sliter eller gör uppoffringar för att gå ner i vikt. Jag har blivit av med konstig mage, huvudvärk, sötsug och humörsvängningar samtidigt som jag äter gott och går ner i vikt. Yeay! 8)

Ja, det var lite om mig. Trevligt att vara här, och både få bra info och trevliga peppande tillrop.
    Senast redigerat av Lillnettan den 2012-05-29 klockan 18:24.

Reg.datum
    feb 2011

SV: Lillnettan blir liten

Välkommen hit!
    Härligt att du har upptäckt många av fördelarna med LCHF
    Lycka till!

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Välkommen och grattis till "att du hittat den enkla njutarvägen";)

Hej å heja!!
    Underbart att det går så bra för dig - du tar väl kort så du kan scrappa sen!? ;)
    Massa kramar

Tack för ert välkomnande tjejer!

Igår var jag på scrapbookingträff hemma hos en vän; vi är ett gäng som träffas varje måndag, pysslar och fikar. I perioder så har flera av tjejerna antingen avstått från fikat helt eller suttit och slurpat på en sådan där pulverdietshake. Personligen tycker jag det verkar vara en vidrig viktnedgångsmetod - det värsta är att även om man lyckas gå ner så bryter man inga gamla vanor på vägen eller lär sig att äta/laga bättre mat.

Jag fick iaf för mig att eftersom det var min tur att fixa fikat så skulle jag bjuda på något LCHF-alternativ, så jag tog med sockerfria kladdkakemuffins med hallongrädde. Hmmm... Jag kan säga att de inte var överdrivet imponerade. ;D Jag skulle valt muffins framför shake med konstiga ämnen i alla gånger, men om man är van vid att få sockerkickar eller att det ska smaka riktigt sött så tar det nog tid att lära sig uppskatta andra smaker. :

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

haha, så kan det nog vara, fortsätt du bjuda på lchf snacks=))

Igår insåg jag och maken att de där glasen vin som vi har planerat att dricka på påskafton inte alls var en bra idé eftersom han jobbar natt. ;) Så vi traskade minsann ner på Systemet och köpte en vinare, och så vidare till en chokladbutik som heter Mrs Brown.

Jag har funderat på det där med påskgodis. När jag började med LCHF så sa jag att på påsk, DÅ får jag äta godis. Det gjorde det liksom enklare att stå ut de första abstinensfyllda dagarna, hehe. Men nu när det har närmat sig så kände jag att jag inte hade något sug - i alla fall inte efter massa billigt läskigt lösgodis från ICA. Vi gjorde helt enkelt så att vi köpte fem lyxiga chokladpraliner var inne i den där supergulliga butiken (tanten tyckte nog vi var bra söta som stod och valde varannan gång, som femåringar) och sedan delade vi på dem hemma till ett par glas vin och Project Runway på Tv3 Play. ;D Det funkade bra för mig och det var så skönt att känna att "vanlig mat" nog är godare ändå. Nästa gång blir det nog färska räkor och hemmagjord skagenröra i stället.

Idag känner jag inget extra sötsug (ingen baksmälla heller, yes!) och några få extrahekton på vågen kan jag hantera utan panik. Med min bakgrund av ätstörningar är jag så himla glad för att jag mår så bra - förr om åren fick jag ofta jätteångest efter ett avsteg i kosten, tyckte att allt var förstört och att jag var tvungen att svälta mig i ett par dagar som straff för min dåliga karaktär. Under tidigare viktnedgångsförsök har jag lätt glidit tillbaka i detta beteende, med ångest och kräkningar som följd, men med LCHF mår jag riktigt bra.

Just med tanke på ätstörningarna tror jag det är viktigt för mig att känna att det här inte är en diet utan en kost, en livsstil som jag valt för att jag ska må bra. Jag har inga planer på att helt upphöra med till exempel färskpotatis på midsommar, Jansson på jul osv., men jag vill välja själv när och om jag ska äta det. Jag tänker att om inget är förbjudet så blir heller inget laddat, jag behöver inte gå omkring och inbilla mig att det där förbjudna är det jag helst vill ha i hela världen.

Nu: äggfrukost. Ha en bra dag alla!

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Härligt att höra!! Keep it up=))

Vilken underbar installning! Nar jag natt min malvikt ar det sa jag tankte att leva!

Du är klok som en bok tjejen! ;D
    Jag har åxå en bakgrund med ätstörningar och är en grym tävlingsmänniska vilket inte alltid är positivt... Nu med lchf kör jag stenhårt och strikt så här i början, men har prexis som du mål att kunna äta mer "normalt" då och då - när jag väljer det! Jag trivs än så länge jättebra med den här kosten och har inte längtat efter någonting - men jag vill inte säga att jag aldrig mer ska äta det ena eller det andra!
    Härligt med lite tisdagsmys! Själv var jag faktiskt ute på restaurang å åt tapas och drack vitt vin! Tapas (tror jag) funkade perfekt då jag valde ett köttspett, en laxbit och två ostbitar! Lchf is tha shit!!
    Kram

Sidan 1 av 17 1 2 3 11 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •