Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Hur F*N lyckas man med blomkålsmos?

Reg.datum
    dec 2010

SV: Hur F*N lyckas man med blomkålsmos?

Jag river alltid blomkålen så det blir som "ris". Gör alltid blomkålsmos på färsk blomkål, inte fryst. den frysta tycker jag blir lite slabbig och vattnig. Jag kokar i vatten, ångar av ordentligt, sen i med smör och grädde samt kryddor och mixar skiten ur det! Muskotnöt är gott i! Och det där med lite ph-ost lät ju super! Ska testa det nästa gång

Reg.datum
    jan 2012

Jag gör också min med elvisp (precis som jag gör med potatismos till resten av familjen) och det går jättebra, har aldrig sprayat köket. Kanske så att du inte behöver "köra runt" visparna både högt och lågt ? ;)
    För övrigt så kokar jag ibland i vatten men låter då rinna av i en sil, och ibland kokar jag direkt i grädden, sen blir det smör, salt o peppar.Gör precis likadant med blomkål som med broccoli

Reg.datum
    nov 2010

Jag brukar koka blomkålen i bitar,sen göra gratäng med lite grädde,skinka,rikligt med ost.Sen ha det i kylen,och kasta i en bit i stekpannan då jag stekt en köttbit,blir riktigt gott godare än mos tycker jag

Reg.datum
    jan 2011

Ååh vilken underbar tråd med inlägg som mixa skiten ur moset HAHAHAHAAH jag skrattar så jag kissar på mig lite... Menm vad skönt att veta att jag inte är ensam om att inte "kunna" göra blomkålsmos.. både jag och sambon älskar smaken men det blir bara snor om jag får säga så.. slemmig sörja som rinner ut på tallriken :/
    Men efter jag läst denna tråd så ska jag försöka koka i lite grädde sen i med smör och PH eller ånga skiten av dem och sen bara smör.. nu har jag ju iaf två ätt till att testa på

Taack alla

Reg.datum
    aug 2011
    Blogginlägg
    2

Lagade mos idag, i med blomkål och sen täck till 2/3 med grädde, koka och tryck ner blomkålen i grädden allt eftersom den mjuknar.

Sen kör jag med stavmixer för att slippa klumpar

Äntligen en beskrivning som inte avskräckte en från att prova blomkålsmos ;)

Reg.datum
    jan 2011

Hahahahaha!!

Eller gör som jag överlåt blomkålsmoslagandet till sambon.. Tadaa så har man ett perfekt och asgott mos Smidigt och bra!

Reg.datum
    maj 2010
    Blogginlägg
    29

Hahahahaha!!

Eller gör som jag överlåt blomkålsmoslagandet till sambon.. Tadaa så har man ett perfekt och asgott mos Smidigt och bra!
    Ja en sån sambo/make/maka skulle man ha, vad livet skulle bli enklare. :-)

Fast å andra sidan får man nog vara glad som LCHF'are att få maten serverad av en GI-fru, det gäller bara att inte ifrågasätta ALLA ingredienser för husfridens skull, min GT kan då bli ett diskussionsämne.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    6
    Jag har ett jättegott recept på blomkålsmos! För det första så kokar jag det inte i vatten utan i grädde?
    stormkoka blomkål (jag brukar ta hälften blomkål och hälften broccoli) i grädde och smör. När grönsakerna är mjuka och grädden inkokt kan du mosa med en potatisstöt/stavmixer/elvisp. Glöm inte att ha i phialdephia ost också!! gott gott
    Går väldigt fort! behöver inte koka hur länge som helst.. just det brukar hacka blomkålen och broccolin i mindre bitar innan den kokas, kanske därför det går fortare och det blir mjukt.
    Senast redigerat av erica den 2012-01-30 klockan 15:45.

...Och jag brukar koka ganska stora bitar i vatten + ett par msk kycklingfond (flytande). Jag låter den ånga av ordentligt när jag hällt ur vattnet och sen är favoriten att hälla i ett par msk sky från till exempel lammstek som jag tillagat i lergryta + ett par nävar riven ost, till exempel brännvinsost eller västerbotten. I med en klick philadelphia eller creme fraiche som slutkläm och så vispa skiten ur moset som vanligt. ;)

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •