Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Kanelbullar

Reg.datum
    sep 2011

Kanelbullar

En av mina stora svagheter i livet är KANELBULLAR!
    Hittade ett recept som jag fulkopierade hit. Har inte hunnit testa ännu men snart så. Om ngn hinner före så rapportera gärna resultatet.

Goda LCHF kanelbullar som smakar som ”riktiga” kanelbullar! Istället för strösocker och vetemjöl används sötrix och bakerix.

LCHF kanelbullar
    Portioner: 10 st
    Tid: En timme

Ingredienser
    Degen:
    4 dl Bakerix*
    4 st stora ägg
    0,75 dl Sötrix strö*
    1 tsk mald kardemumma
    ½ tsk äkta vaniljpulver

Fyllning:
    Smör
    Kanel
    Sötrix strö*
    Hackade nötter eller flagad mandel

Så här gör man
    Börja med att blanda sötrix, kardemumma, vaniljpulver och bakerix i en bunke. Vispa sedan äggen så de blir riktigt pösiga, ca 3 min med elvisp. Byt sedan degkrokar på vispen och vispa i 4 dl mjöl-blandning. Se till att smeten blir lös.

Täck sedan smeten med plastfolie och låt den vila i ca 30 minuter.

Lägg sedan degen direkt på bakplåtspapper och jämna ut den med händerna. Täck sedan hela degen med plastfolie, kavla utanpå plasten tills degen täcker bakplåtspappret och dra sedan försiktigt bort plasten.

Börja sedan med att hyvla tunna smörskivor som du sedan täcker degen med. Pudra degen med kanel och sötrix och rulla försiktigt ihop till en rulle, använd bakplåtspappret som hjälp. Skär sedan ut bullar och lägg dem i formar. Pensla sedan dina bullar med uppvispat ägg och strö sedan över de hackade nötterna.

Hyvla tunna smörskivor som du täcker degen med, pudra med kanel och sötrix. Rulla försiktigt ihop degen till en rulle, tag hjälp av bakplåtspappret när du rullar. Skär ut bullar och lägg dem i bull-formar, pensla med uppvispat ägg och strö över hackade nötter.

Grädda nederst i ugnen på 175 grader i 17 minuter

Reg.datum
    aug 2011
    Blogginlägg
    2

SV: Kanelbullar

Delar ju inte ditt sug i detta, men jag gissar att många här kommer bli lyckliga över detta.

Reg.datum
    maj 2011

Jag gjorde dessa bullar efter recept på Bakerix-påsen, men antingen kan jag inte baka eller så ska dom vara som dom blev, men de föll inte mig i smaken o jag äääälskar kanelbullar! De blev små och hårda, jätte"flötiga", gick knappt att rulla, plus att de smakar (förutom massa kanel förstås) ägg och lite mandel. Tror oxå att jag är för känslig mot smaken på just Sötrix, det bränner i halsen och smakar konstigt liksom. Håller mig borta från lchf-bak ett tag då jag aldrig lyckats göra något som smakar ok, mycket beroende på sötningsmedelsmaken. Blir jag sugen så gör jag Pannacotta eller tryffel, jättegott utan någon söt smak

Reg.datum
    jan 2011

Jag hittade detta receptet på nån annan sida för ett tag sen och testade att göra dom. Inte alls vad jag hade väntat mig. Det smakade inte som kanelbullar "ska" smaka.

Jag saknar kanelbullar så som kanelbullar smakar med mjöl, riktigt socker och all annan dålig sörja som finns i dom. Även om jag gillar LCHF så saknar jag dom, och det är lite synd nu när vintern kommer.

Reg.datum
    aug 2010

När jag läste överskriften, kände jag hur gott det luktade.......................

Älskar nybakta kanelbullar med ett glas mjölk.

Bakar emellanåt för att skänka till barnens idrottsaktiviteter, OM jag är sugen tar jag en liten tugga o njuter av denna. resten får min hund, som är lika tokig i bullar hon med.

Reg.datum
    jan 2011

Jag tar nog hellre en riktig kanelbulle i vinter än blir halvstimulerad av såna här. Nån som vet hur mycket kolhydrater det kan tänkas vara i en? 50000?

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Inte riktigt tror jag;)

Jag har också testat bakerixbullarna och blev inte nöjd alls. Då äter jag hellre något annat smaksatt med kanel - har nyligen gjort egen müsli med rostade nötter, vanilj och kanel som faktiskt blev jättegod och väldigt mättande. Hellre lite fler kolhydrater från god nyttig müsli än få kh från äcklig låtsasbulle.

Reg.datum
    sep 2011

Tack för tipsen, då ska jag inte ens försöka. Blir ju bara besviken
    Shit, jag som avgudar kanelbullar......
    Kanske ska experimentera fram ngt själv. Allt bra kan ju inte redan vara uppfunnet, eller hur?
    Får väl rapportera av här sen. Vi kanske ska slå våra halvtomma skallar ihop så kanske det kan bli ngt bra :

Reg.datum
    aug 2010

MAn får väl blanda smör o kanel, det är ju det bästa med bullen, ha ha.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •