Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Nybörjare på riktigt

Reg.datum
    dec 2011

Nybörjare på riktigt

Mitt eget talesätt som jag levt efter under hela mitt 40åriga liv ska nu ändras. Godis, tårtor, bakverk, ja allt sött å sliskigt, är som balsam för själen. Älskar det. MEN nu är det färdigt. Här och nu ska jag få bort mitt sockerbehov. :o) Det har nämligen rimmat illa med min dotters övervikt. Så för hennes skull, och min, ska de nu bli Lchf för hela slanten. :o)

Men jag behöver hjälp.

I en vecka nu har jag kämpat med darrningar, otäck smak i munnen å hjärtklappning. Förstår att det är abstinens men det är jobbigt. Min dotter är arg å trött hela tiden. Kan vi dämpa detta på nåt vis? Å hur länge kan det tänkas hålla i sig?

Jag själv behöver inte gå ner i vikt men min dotter behöver, hur balanserar jag kosten så att vi båda kan äta?

Min dotter är beroende av chips, läsk, ostkrokar å massa framförtvnsnask, kan man byta ut det mot något annat?

Ska man börja lchf med så lite kolhydrater som möjligt å sen trappa upp? Klurigt de här..

Jag är långtidssjukskriven så min ekonomi är körd i botten, hur äter jag så billigt som möjligt? Blodpudding? Andra billiga tips?

Reg.datum
    jan 2011

SV: Nybörjare på riktigt

Inte blodpudding men ät mycke ägg köp när det är extrapris jag brukar passa på när dom säljer kött till halva priset med kort datum. efter jul brukar det säljas julskinka till halva priset. Fläsk är billigare än bacon tex. Välkommen.

Det är mycket viktigt att det är din dotter själv som beslutat att hon vill äta LCHF, annars är det ingen idé. För att nå ett mål så måste det vara självvalt, rimligt och mätbart i min mening. När det kommer till kvällssnackande framför tv:n så tycker jag att det är ett betéende man ska jobba bort. Testa att lätta merparten, eller all, dagens mat på kvällen och ät den framför tv:n ibland. Det är ett smart sätt att få till bra mat framför tvn.

Blodpudding är inget bra val om man strävar efter att få i sig extremt lite kolhydrater och du spräcker ganska lätta den gräns som de flesta renlärliga LCHF:are kör efter. Vill du köpa billigt kött så köp det dagen innan det går ut. Man kan lätt hitta kyckling etc till ett pris som motsvarar en fjärdedel av ursprungspriset när man gör på det sättet. Sedan är det bara att bunkra i frysen. Det är även smart att kolla reklamblad och se vilka varor som är billiga för kommande vecka etc.

Välkommen även från mig!

Reg.datum
    dec 2011

Självklart har min dotter valt denna metod själv. Hon har jojjo bantat i flera år men i slutänden gått upp mer än vad hon vägt från början. Kanske ska tillägga att min dotter är snart 20, så de är ingen lite tjej. Kanske lät så...hehe. Har aldrig stöttat henne förut å skäms lite över det. Tror jag va så inne imitt eget sockerberoende... Men det går riktigt bra iaf.

Ja att äta framför tvn är ju ett bra knep. Jag försöker lära henne att äta oftare så hon inte småäter när hon är hungrig. Har hela veckan haft färdigkokta ägg och en rejäl matlåda i kylen ifall hon får panik.

Jag tycker det är svårt med dom här kolhydraterna. Hur många kolhydrater per måltid/mellis ska man äta?

Tack för alla tips. Känns så bra att jag har hittat hit, där jag kan ställa alla min frågor, oavsett vad dom innehåller.

Okej, vad bra. Har man problem med hunger etc så skulle jag tvärtemot, föreslå att äta större måltider och mindre ofta. 1-2 rejäla måltider/dag så kan jag garantera att eran unger och erat sug kommer att gå bort.

Äter du strikt LCHF så skulle jag inte äta över 30 gram kolhydrater/dag. 20 gram krävs för att höja insulinet så att kroppen "märker" det, enkelt uttryckt, så jag hade i erat fall hållt mig under det, absolut.

Reg.datum
    mar 2010

Frågor i all ära, men att läsa och förstå vad man äter och varför och hur kroppen funkar har varit en del av mitt framgångrecept. Framgångsrecept??? Har hållt på i sex veckor och har massor av frågor men detta är andra gången jag kör detta. Första gången jag höll på gjorde jag det "strikt" i tre, fyra månader, sen kom färskpotatisen... Forumet är toppen, finns en massa samlad kunskap som jag gärna tar del av och delar med mig av när jag kan något.

Jag började att läsa Sten Sture Skaldemans bok och tyckte den var riktigt bra, kände mig inspirerad att sätta igång när jag var halv vägs igenom och då hade jag lärt mig mycket om kropp och hur den reagerar. Flera tips som man kan använda i vardagen.

Läs, läs och läs säger jag. Så att ni förstår vad ni äter och varför. Då funkar kopplingen mellan vad som funkar och varför det funkar och det blir en morot (fastän man ska undvika dem) att plocka bort vissa saker och stapla högt av andra.

Reg.datum
    jan 2011

läs josefinslchf blogg hon är 19 år gått ned 44 kilo på ett år.

Reg.datum
    dec 2011

Okej, då ska jag försöka ta bort småätandet. Två riktiga mål mat om dan plus frukost å mellis. Är jag inne på rätt spår då?
    30 g kolhydrater per dag ska vi nog kunna fixa...I hope. :o)

Läser å läser men blir lite förvirrad ändå. Jag köpte en bok som heter Lchf till vardags av Per & Katarina Wikholm. Om jag följer recept i den boken så kan det bli svårt att hålla sig under 30g kolhydrater per dag. Dom skrivet att man kan vara känslig mot kolhydrater osv. Hur är man känslig mot kolhydrater?

Min socker abstinens har varit bedrövlig idag. Hyperaktiv och saliven rinner hela tiden. Hur kan jag hjälpa mig själv att bli av med det? Provat med rött blåbärs te, ost med smör på, å bacon. Ingenting hjälper.

Min dotter tycker det har varit jobbigt i veckan med skolmaten. Det har varit lätt att ta bort potatis/pasta/ris å sånt, men kvar är det en torr liten biff eller ett par kycklingbitar å salladerna består oftast av rivna morötter osv. Kan man begära Lchf mat i skolan? Eller är det bara å bita ihop och äta det lilla som blir med en klick smör å sen äta när man kommer hem?

Har fått tips om att jag ska titta på innehålls förteckningen på varje vara jag köper å den ska innehålla mindre än 10g/100g kolhydrater och vara. Stämmer det?

Ska verkligen kolla upp Sten Sture Skaldemans bok och josefinslchf blogg. Tusen tack för tipsen.

Reg.datum
    aug 2011
    Blogginlägg
    2

Jag håller mig under 5kh per 100g, och äter när jag inte unnar mig mellan 10-20kh per dag och jag äter gott

Frågan om hur man kan vara känslig för kolhydrater svarar du på själv några rader längre ner när du säger att du är brutalt sugen hela tiden och har extrem sockerabstinens. Du törstar helt enkelt efter kolhydrater. Sedan handlar det så mycket mer om än att man ska ta bort kolhydrater så blir livet bra. Det gäller om att förstå hur kroppen fungerar och hur olika näringsämnen påverkar den och sedan hitta en balans som man mår bra av, ingen människa är den andra lik och därmed funkar vi och är olika och trivs med olika upplägg.

När jag menar två ordentliga måltider som max så menar jag två, inte två måltider plus frukost och några mellanmål utan just två måltider per dag och inget mer. Äter du två gånger per dag så brukar du kunna äta dig mätt och belåten och slippa gå runt småhungrig hela dagarna. Sedan är det inget magiskt med att en produkt innehåller 10% kolhydrater. Det innebär egentligen bara att en produkt innehåller under 10 gram kolhydrater per 100 gram. Det kan vara ett bra riktmärke att gå efter men välmående handlar så mycker mer än det.

När det kommer till skolmaten så gör din dotter ett vanligt fel. Hon tar bort stärkelsen som pasta etc, och så långt är det rätt om man ska följa ett LCHF-upplägg. Misstaget kommer dock när hon inte ersätter kolhydraterna med något, alltså fett. Ersätter man inte kolhydraterna med någon annan energikälla när man tar bort dem, så är det som att be om hunger, trötthet och att kosthållningen ska gå åt fanders. Lägg till någon fet sås, majonäs, avokado eller oliv olja eller något i den stilen. En torr liten pannbiff och lite grönsaker är bara lite protein och mäjligtvis lite fett samt vatten i princip. Nej, våga addera fett så är din dotter på rätt spår.

Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •