Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Glutenintolerant av LCHF?

Reg.datum
    jan 2011

SV: Glutenintolerant av LCHF?

Jimmy, jag är inte äldre "Det var bättre förr".

SV: Glutenintolerant av LCHF?

Saris: Gött! Då är nog så fallet att vi måste ha rätt för den smakar onekeligen inte lika gott "nu för tiden" ;)

Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av bateman Visa inlägg
    Låter säkert helt stört, men tanken slog mig precis att om kroppen inte har fått
    i sig kolhydrater via pasta, mjöl etc på, låt oss säga, ett år, borde inte kroppen utveckla någon slags intolerans då?
    Typ glutenintolerans... Att den protesterar på nåt sätt om man får i sig kolhydrater och det gått
    väldigt länge sen sist är ju inte konstigt, precis som när vegetarianer får konsekvenser av att äta kött
    efter flera år. Men ja, mycket dum fråga antagligen, men ändå.
    När det gäller laktos så är det sant, förmågan att bryta ner laktos försvinner för gott om slutar med laktoshaltiga mjölkprodukter. Små barn är aldrig laktosintoleranta eftersom de då inte skulle tåla modersmjölk.

Men glutenintolerans är en annan sak, bristen på enzym som bryter ned gluten är något man föds med, en genetisk defekt. Inga bebisar är beroende av gluten för att överleva tills de får tänder och kan äta annan mat.

Att man kommer att må konstigt om man efter lång tid utan kh plötsligt vräker i sig kh bara sådär är knappast märkligt. Man får ju en del symtom när man utesluter kh också, efter att en lång tid, kanske hela sitt liv, ha levt på kolhydratrik föda.

Reg.datum
    dec 2012
    Citat Ursprungligen postat av krysopras Visa inlägg

Men glutenintolerans är en annan sak, bristen på enzym som bryter ned gluten är något man föds med, en genetisk defekt. Inga bebisar är beroende av gluten för att överleva tills de får tänder och kan äta annan mat.

Att man kommer att må konstigt om man efter lång tid utan kh plötsligt vräker i sig kh bara sådär är knappast märkligt. Man får ju en del symtom när man utesluter kh också, efter att en lång tid, kanske hela sitt liv, ha levt på kolhydratrik föda.
    Är det verkligen så?
    Att man föds med "en genetisk defekt",alltså glutenintolerans?
    Jag har precis fått veta att jag är överkänslig för gluten.Har blivit remitterad till dietist,ska dit nästa vecka.(Ska bli kul att höra vad hon har för åsikter om fett,hon är troligen "fettskrämd" som dom flesta dietister)

Är det inte också så att man tappar väldigt mycket vikt om man är glutenintolerant?Jag menar,tunntarmen ska ju ta upp näring och om den inte kan det pga glutenintolerans så borde man ju tappa vikt.
    Det har inte jag gjort,började ju med LCHF för att gå ner i vikt!

Jaja,får se vad dietisten säger,återkommer om det.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •