Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Vilt

Reg.datum
    jan 2012

Vilt

Finns det någon som vill dela med sig av några roliga recept med exempelvis älg eller ren kött?

Reg.datum
    aug 2011
    Blogginlägg
    2

SV: Vilt

jag använder mitt älgkött och vildsvinskött som vanligt nöt och fläskkött, skillnaden är ju att det är magrare.

Gör saker som kalops, tacos men även torkat kött i ugnen sk jerk

DU kan använda vila kötträtter som helst bara att du byter ut köttet mot vilt.

Reg.datum
    jan 2012

Min mormor (sm var same) gjorde en fantastiskt god rengryta! Jag gården ofta men följer inget fast recept utan höftar lite med de olika ingredienserna, men ska försöka höfta i skrift nu.

Ett paket renskav! Tror det är ungefär 250 gram
    En halv purjolök (mer eller mindre går också bra, eller annan lök om man vill!)
    2dl grädde
    En skvätt soja
    En matsked rårörda lingon (det är frivilligt, men ger en god sötma till grytan)
    Salt och peppar

Bryn skaven i rikligt med smör
    skiva löken och bryn med skaven
    Häll i grädden och sojan (och lingonen) och blanda.. Krydda med salt och peppar efter smak.

Jag vet att vissa ibland har i kantareller också, men jag är inte så förtjust i svamp så jag låter bli, men gillar man svamp är det nog en toppenblandning..

Reg.datum
    nov 2010

Tjälknöl är gott. skiva den i tunna skivor och´doppa skivorna i en marinad av.
    2dl rapsolja
    1dl soya
    3 st vitlökskyftor pressade
    salt och svartpeppar.
    Lägg dom doppade skivorna att dra några timmar innan du serverar dom.
    Sist vi åt det gjorde jag en broccoligratäng med västerbottenost i till det.
    Rekomenderar ett rödvin av kraftigare karaktär till det.

Reg.datum
    jan 2012

Ja tjälknöl är verkligen supergott! Det mesta jag lagar gör jag med vilt, men man "snöar" ofta in på sina egna rätter. Tacos gjort på renfärs är något som är en favorit! Men vad menar du med jerk som man gör i ugnen?

Reg.datum
    jan 2012

Ja tjälknöl är verkligen supergott! Det mesta jag lagar gör jag med vilt, men man "snöar" ofta in på sina egna rätter. Tacos gjort på renfärs är något som är en favorit! Men vad menar du med jerk som man gör i ugnen?
    Borde vara så kallad "beef jerky', torkat segt kött som funkar bra som snacks..

Torkat kalkon, kyckling och kokött är extremt gott! Gör sig dessutom bra i matlagning då det ger härligt tuggmotstånd

Reg.datum
    jan 2012

Lät intressant, kanske något att testa, hur går man tillväga när man gör det? Antar att man inte gör som med vanligt torrkött

Finns vissa bra varianter att köpa

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •