Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan Protein omvandlas till glukos?

Reg.datum
    aug 2011

Kan Protein omvandlas till glukos?

undrar eftersom jag läste en tråd på ett annat forum (en fb grupp) där någon hävdade detta?

Reg.datum
    dec 2011

SV: Kan Protein omvandlas till glukos?

Japp

http://www.perfekthalsa.se/fett/kalo...ng-not-enough/

Där fanns en bra förklaring

Reg.datum
    aug 2011

"Svält leder till att kroppen främst omvandlar muskelprotein till glukos i en process som kallas glukoneogenes. En liten andel fett kan omvandlas till glukos men långt ifrån allt kroppen behöver. Kroppen förlitar sig alltså på muskelprotein som bryts ner till aminosyror varav vissa sedan omvandlas till glukos i levern."

Jo... jaha, var det så här de menade måntro? Jag uppfattade texten jag läste som väckte min nyfikenhet mer som att feta personer har en viss "insulin-tollerans" (tror jag det var) och att det på något vis medför att de är känsliga för ett större proteinintag, vilket resulterar i mer glukos/socker?

så... även om det du postade var mkt intressant så klart så känns det inte som att det var svaret jag var ute efter? (kanske var en bristfälligt ställd fråga från min sida)

Reg.datum
    mar 2010

Oavsett om det kan omvandlas till glukos eller ej så verkar protein påverka insulinutsöndring. Intressant blogpost om detta http://lowcarb4u.blogspot.com/2009/0...se-levels.html. Jag har sedan för mig att överbliven protein omvandlas till glukos i en relativt ineffektiv process. Att överdriva proteinintaget kan alltså potentiellt hindra viktnedgång, och påverkar definitivt plånboken och miljön onödigt mkt när man kan äta fett istället.

Reg.datum
    dec 2011

Svarade bara på frågan om det KAN bli glukos hur när var frågade du inte ;)

Protein kan oxideras och omvandlas till ja. Personer med dålig insulinkänslighet (desto fetare, desto sämre sådan) behöver dock inte ha detta i åtanke då protein och kolhydrater inte påverkar blodsockret (insulinet) på när samma nivå.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •