Sidan 1 av 9 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 81

Ämne: Lembasbröd - LCHF-Bröd

Reg.datum
    maj 2009

Lembasbröd - LCHF-Bröd

Här kommer ett recept på Lebmasbröd som frukaos har postat:

[quote]
    Har ni sett Sagan om ringen? Där får hjältarna bröd av alverna som heter Lembasbröd. Dom mättar även den hungrigaste magen enligt alverna. Nåväl jag fick ett recept av min kollega på ett bröd som jag förändrade en aning och jag tycker att Lembasbröd passar som namn då dom både mättar och är goda. Om jag har "snott" någons recept så ber jag om ursäkt.

Grundreceptet (vet inte vart det kommer ifrån)

3 ägg
    3 dl riven ost
    3 matskedar majonäs

Blanda allt i en bunke.
    (Ta gärna en gräddost eller annan ost med lite smak.)
    Du ska nu ha en ganska rinnig smet.

Blanda i torra ingredienser som t ex sesamfrö, psylliumfrö, fiberhusk, en aning kruska-kli etc. (Kolla så att det inte är för mycket kollisar bara)

Mängden beror på vad du tar och lite hur stora äggen var men smeten ska tjockna. Den ska inte bli stenhård ytan "ta ihop".

Klicka ut på smörpapper och grädda i 225- grader till bröden är bruna som tekakor. (Om du gräddar för mycket blir osten bränd och smaken blir lite besk.)

Bröden blir betydligt mer brödlika än utan torrvarorna och dessutom mer mättande. Jag har inte testat men det borde funka med lite bakpulver för att få dom mindre kompakta. Återkommer när jag testat...

(Smakar supergott med salami/ost, räksallad och majonäs eller bara som dom är)

Lycka till!

Reg.datum
    maj 2009

SV: Lembasbröd - LCHF-Bröd

Stort tack för receptet! Jag provade det precis nyss och jag måste säga att det var verkligen jättegott!

Jag blandade i lite av dessa: krossade linfrön, sesamfrö, psylliumfrö, fiberhusk och lite brödkrydda.

Resultatet vart extremt bra!

Reg.datum
    jun 2009

Gjorde dessa nu på morgonen och blev väääldigt glatt överraskad! Verkligen Supergoda!
    Jag hade dock bara 2 ägg hemma så jag gjorde smeten på 2 ägg, 2 dl ost och 2 msk majonäs.
    Och så blandade jag i ganska mycket bös (krossade och hela linfrön, psylliumfrön, lite fiberhusk, någon tsk krusakli, 1 tsk bakpulver och lite mindre än 1 msk pumpakärnor). Lät smeten vila i 10 minuter för att låta fiberhusket dra till sig vätskan och gräddade dem sedan i 11 minuter. Resultatet blev perfekt!
    De reste lite lite pga bakpulvret och blev... som ostbröd.

Tack tack tack för ett underbart recept!! Detta ska jag sprida till hela min bekantskapskrets! Hehe.

Reg.datum
    maj 2009

Varsågoda! Kul att jag kunde hjälpa till!

Reg.datum
    jun 2009

Tack tack för detta receptet! Jag har aldrig gillat vanligt bröd särskilt mycket men detta var ju jättegott och mättade bra.

Reg.datum
    jul 2009

Gjorde dessa nu på morgonen och blev väääldigt glatt överraskad! Verkligen Supergoda!
    Jag hade dock bara 2 ägg hemma så jag gjorde smeten på 2 ägg, 2 dl ost och 2 msk majonäs.
    Och så blandade jag i ganska mycket bös (krossade och hela linfrön, psylliumfrön, lite fiberhusk, någon tsk krusakli, 1 tsk bakpulver och lite mindre än 1 msk pumpakärnor). Lät smeten vila i 10 minuter för att låta fiberhusket dra till sig vätskan och gräddade dem sedan i 11 minuter. Resultatet blev perfekt!
    De reste lite lite pga bakpulvret och blev... som ostbröd.

Tack tack tack för ett underbart recept!! Detta ska jag sprida till hela min bekantskapskrets! Hehe.

frukaos Gäst

Ja du Hasse. Trevligt att du sprider vidare ett recept som jag plitade ihop på kolhydrater iFokus men är det inte lite väl magstarkt att klippa och klistra min post helt utan att nämna mitt namn? Det är förstås helt OK att sprida det vidare men måste säga att jag blev lite konfunderad eftersom du inte skrivit en enda bokstav själv.

TUMME NER!

>

Reg.datum
    aug 2009

ser smarrigt ut, får testa i morgon ;D

Reg.datum
    jun 2009
    Blogginlägg
    33

Jag har lagt till 1/2 dl cocosmjöl/flingor man kan mixa till mjöl, 1/4 -1/2 dl mandelmjöl. Det blev mycket gott

frukaos Gäst

Jag har faktiskt gjort både piroger och pizza-botten med lembasbröd. Man får göra smeten/degen ännu torrare. Alltså ta mer torrvaror. Jag kunde rulla bollar av degen som jag sedan plattade ut och la fyllning i och vek ihop.

Det blev helt OK men mycket mer mättande än vanliga piroger.

Sidan 1 av 9 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •