Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: "Pasta" och Bacon i Ostsås.

Reg.datum
    jan 2012

"Pasta" och Bacon i Ostsås.

Detta är kanske mer av ett "mattips" än ett recept, men jag tror det faller lite yngre förmågor i smaken:

För 2 personer (måtten är ungefärliga):
    1/2 pkt Bacon
    10cm Zucchini
    1/2 pkt Creme Fraiche (Coop's innehåller 3,5% kh)
    Mycket ost av fetast möjliga slag. (Klöver Gouda eller Arlas Stureost är bra)
    En klick smör.

Hyvla Zucchinin med osthyvel och lägg på hushållspapper. Salta lite för att dra ut vätska så blir den fastare sen.
    Klicka i creme fraiche i en kastrull och sätt på medelvärme. Behöver inte koka, den ska bara "smälta".
    Lägg lite smör i en stekpanna och vänta tills det slutat bubbla.
    I med bacon i stekpannan och stek snabbt på bägge sidor.
    Kasta i hyvlad zucchini och låt steka med baconen i smöret och baconfettet.
    Nu borde creme fraichen vara slät. Riv i rejält med ost. En bra riktlinje enligt mig är att när osten smält ska såsen ha en liten degaktig konsistens och det ska bildas trådar när man rör runt i den.
    Krydda såsen efter tycke och smak. Cayenne, Paprikapulver, Vitlökspulver, Peppar. Akta bara glutamat eller kryddor med kolhydrater i.

Efter detta brukar jag röra ner zucchini och bacon i ostsåsen och låta det stå till sig en stund så att zucchinin får suga åt sig lite ostsås. Efter någon minut fiskar jag upp allt med en gaffel så en lagom mängd sås följer med.

Påminner mycket om en riktigt krämig pastasås. Otroligt mättande är det också.
    Gjorde en snabb räkning på minmat och kom fram till följande siffror. Beräkingen är gjord på hela mängden sås, samt med en CF och ost som innehåller mer kolhydrater än de jag använder, så egentligen är nog mängden kolhydrater i överkant. Någon får gärna göra en mer exakt beräkning.

Energiinnehåll (per portion)
    Energi: 480 kcal
    Kolhydrater: 2 gram
    Protein: 17,5 gram
    Fett: 85 gram

Reg.datum
    feb 2011

SV: "Pasta" och Bacon i Ostsås.

Detta ska jag prova

Reg.datum
    aug 2011

Ostsås och bacon är aldrig fel.

Jag brukar använda min trebenta rivmaskin jag fått efter mormor när jag gör zucchinispaghetti. Det blir lite kortare spaghettin, typ 7-8 cm, men det är enkelt och så går det snabbt.

Jag är chiliälskare och brukar slänga i en klick smör och lite chilipasta och fräsa på zucchinin i chilismöret. Supergott om man gillar zucchini och chili.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63

Detta är kanske mer av ett "mattips" än ett recept, men jag tror det faller lite yngre förmågor i smaken:

För 2 personer (måtten är ungefärliga):
    1/2 pkt Bacon
    10cm Zucchini
    1/2 pkt Creme Fraiche (Coop's innehåller 3,5% kh)
    Mycket ost av fetast möjliga slag. (Klöver Gouda eller Arlas Stureost är bra)
    En klick smör.

Hyvla Zucchinin med osthyvel och lägg på hushållspapper. Salta lite för att dra ut vätska så blir den fastare sen.
    Klicka i creme fraiche i en kastrull och sätt på medelvärme. Behöver inte koka, den ska bara "smälta".
    Lägg lite smör i en stekpanna och vänta tills det slutat bubbla.
    I med bacon i stekpannan och stek snabbt på bägge sidor.
    Kasta i hyvlad zucchini och låt steka med baconen i smöret och baconfettet.
    Nu borde creme fraichen vara slät. Riv i rejält med ost. En bra riktlinje enligt mig är att när osten smält ska såsen ha en liten degaktig konsistens och det ska bildas trådar när man rör runt i den.
    Krydda såsen efter tycke och smak. Cayenne, Paprikapulver, Vitlökspulver, Peppar. Akta bara glutamat eller kryddor med kolhydrater i.

Efter detta brukar jag röra ner zucchini och bacon i ostsåsen och låta det stå till sig en stund så att zucchinin får suga åt sig lite ostsås. Efter någon minut fiskar jag upp allt med en gaffel så en lagom mängd sås följer med.

Påminner mycket om en riktigt krämig pastasås. Otroligt mättande är det också.
    Gjorde en snabb räkning på minmat och kom fram till följande siffror. Beräkingen är gjord på hela mängden sås, samt med en CF och ost som innehåller mer kolhydrater än de jag använder, så egentligen är nog mängden kolhydrater i överkant. Någon får gärna göra en mer exakt beräkning.

Energiinnehåll (per portion)
    Energi: 480 kcal
    Kolhydrater: 2 gram
    Protein: 17,5 gram
    Fett: 85 gram
    Tack för att du även lägger med alla näringsvärde, guld värt!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •