Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Meazza (Pizza på köttfärsbotten)

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63

Meatzza (Pizza på köttfärsbotten)

Ingredienser:

Botten:
    Köttfärs, ca 1/2 kg.

Fyllning:
    Enligt behag. Till exempel tomatsås, ost, bacon, chorizo, paprika, tomat.

Gör så här
    Knåda ut köttfärsen i en pajform och grädda den i 200 grader i ca 20 minuter.

Passa på att förbereda fyllningen.

Tag ut pizzabottnen ur ugnen och fördela ut fyllningen.

Grädda ytterligare ca 15 minuter.

Källa:http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952

Folk kommenterade i länken med bla. följande.

**Jag gjorde precis denna och det blev jättegott, jag hade creme fraiche, filadelphia, salami, paprika, ost och champinjoner i.**Kanongod!! Tack för receptet! Jag använde BBQ sås istället för tomatsås och toppade med bacon, chorizo, rödlök, mozarella, skivade champinjoner och strimlad röd paprika.
    **Blev inte lika gott som det såg ut tyvärr, tror att en rejäl dos med kryddor i färsen kunde ha gjort det bättre.
    **NI som gjort denna, vad hade ni för topping (gärna måttangivelser) och hur kryddade ni köttfärsen?
    **Tycker också denna "pizza" var god. Mycket har ju att göra med vad du lägger på som topping.
    **Denna kommer jag att göra igen men nästa gång lägger (kavlar) jag ut färsen på bakplåtspapper.
    **Enkelt å blir gott! =)
    **Det godaste jag ätit på mycket länge!
    **Kryddade färsen rätt friskt innan jag förstekte den i ugnen och slängde på lite cheese dip på toppen. Den här kommer att bli storfavorit här hemma, med pasta till gubben och som den är till mig! Tack!
    **Min personliga konstruktiva input är att det var ett dåligt recept. Jag åt ej upp maten och slängde resten. Hoppas jag inte uppfattas som en besserwisser nu, men så tyckte jag.
    **Tyckte det fungerade bra att blanda i ett ägg i köttfärsen så den håller ihop bättre. Jättebra och gott recept
    **Enkelt, gott och mättande! Det räckte till 4 port åt oss två vuxna.

Epicmealtime har givtevis gjort sin egen Meatzza, folk som är känsliga för dåligt språk och taskig matkultur skall nog blunda, vi andra kan skratta åt dom http://youtu.be/nYhDthbBrrU?hd=1
    Senast redigerat av bimmerboy den 2012-02-06 klockan 23:47.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Efter att ha petar ner receptet här var jag ju tvungen att testa det själva. Det var enkelt att "tillverka" botten och fyllningen går ju utmärkt att ta efter tycke och smak.

I mitt fall gjorde jag en tomatsås (krossade tomater, tomatpuré, basilika,oregano, vitlök, salt, peppar som jag sedan reducerade lite) jag bredde ut köttet som jag kryddade med salt och peppar, in i ugnen en kvart sedan på med tomatsås, lite riven ost, hackad skinka, Italiensk salami och mer riven ost och sedan in i ugnen 5-10 min till. Alla 4 som åt ikväll var å det bestämdaste klara över Meatzzans förträffliga smak. Kommer att tillagas regelbundet i dett hem! Med andra ord full pott till grundreceptet.

OBS Tänk på att om ni använder fet färs krymper den rätt bra och i mitt fall försvann typ 30% av ytan så gör den större än du tycker ser lagom ut.
    Senast redigerat av bimmerboy den 2012-02-07 klockan 11:03.

Reg.datum
    maj 2009
    Det ser väldigt gott ut, det är såna här rätter som lockar folk till LCHF.

Reg.datum
    aug 2010
    Bimmerboy: Är det rå köttfärs i botten?

Tänkte testa detta ngn gång.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Madde01 Visa inlägg
    Bimmerboy: Är det rå köttfärs i botten?

Tänkte testa detta ngn gång.

Det står förvisso i receptet

Man tar köttfärs (ja rå) och knådar ut i formen, in i ugnen ett tag och sedan på med fyllning och in igen..

Reg.datum
    aug 2010
    Bimmerboy: Jag måste ha blivit blind, för jag kan inte läsa att det står RÅ köttfärs i receptet, men det står ju inte heller att man ska steka den, ha ha.

Ville bara försäkra mig att jag hade fattat rätt.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Madde01 Visa inlägg
    Bimmerboy: Jag måste ha blivit blind, för jag kan inte läsa att det står RÅ köttfärs i receptet, men det står ju inte heller att man ska steka den, ha ha.

Ville bara försäkra mig att jag hade fattat rätt.
    Nej men i recept utgår man i regel från råvaror, sedan står det ju faktiskt Gör så här Knåda ut köttfärsen i en pajform och grädda den i 200 grader i ca 20 minuter.

Reg.datum
    aug 2010
    Ok, jag ger mig! Det var ju här som jag hade kommenterat inte i din blogg, fast jag läser den emellanåt, för att få lite tips o idéer på mat etc.

Reg.datum
    maj 2009
    Jag har gjort det här receptet 3 gånger nu. Alltid lika gott.

Toppingen jag använde: tomatsås, skinka, champinjoner, ost, lök och creme fresh.

Tack för receptet!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •