Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Fototråden (allt om foto)

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63

Fototråden (allt om foto)

Tänkte dra igång en tråd om foto då jag gillar att plåta och vill mer än jag kan. Jag tänkte vi kunde diskutera precis allt inom foto, hårdvara, mjukvara, ljussättning, hur man plåtar mat, ja precis vad som helst. Jag vet några stycken som är rejält intresserade här på forumet mend et lär finns fler så bara fram med er oavsett nivå!

Just det här med at plåta maten så den ser aptitlig ut är en mycket svår konst, alla kan ta en bild men att få det att vattnas i munnen på betraktaren kräver ofta lite planering innan man trycker på avtryckaren.

Så varsågoda och tjattra på, och i vanlig ordning kommer jag själv ha mycket svårt att hålla snattran i styr

Själv kör jag en enkel utrustning idag

Canon 550D (normal systemkamera för amatörer)
    18-138 mm zoomobjektiv

Än så länge inget annat men det kommer

Reg.datum
    aug 2011
    Blogginlägg
    2
    Bilderna av din mat är ju i det närmaste professionella

Reg.datum
    maj 2010
    Blogginlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av war Visa inlägg
    Bilderna av din mat är ju i det närmaste professionella
    Nej!

Men de ska nog kunna bli det med tips, erfarenhet och en massa dyr utrustning.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Håller med perjoh, dom är långt i från proffsiga men jag VILL lära mig och vill ha hhälp och stöd.
    Det finns en tös hör i bloggavdelningen framförallt som är proffs och tar alldeles underbara bilder, in och kika bara!

Jag tycker att dom är grymt bra i alla fall. Dina bilder, alltså

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Det är roligt att du tycker det men kika här så förstår ni att det är skillnad på kvalitet och kvalitet http://www.lchf-forum.se/entry.php?144-matbilder-14-2

Vi snackar inte en utan FLERA dimensioner smarrigare!

Så vad har folk för kommentarer om hur man får till bra matbilder?, vad får just dig att gå igång?

Att det är estetiskt upplaggt tilltalar nog de flesta.

Reg.datum
    nov 2010
    Du har bra bilder tycker jag, man blir då hungrig av att titta på dom.

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    tack tack och det är ju precis tanken att få folk inspirerade till att laga mat annat än kött o sås (även om det är gott ibland) Själv tycker jag att ögat skall ha mins tlika mycket som gommen för att jag skall vara nöjd.

Folk säger jag behöver dyr utrustning och det första jag tänker investra i är ett ljusstarkare objektiv då jag har taskigt ljus där jag plåtar och som oftast sitter en otålig familj och tycker man är smådryg som skall plåta maten..

Frågan är vad man mer behöver? Eller vad kan man göra för att få till bättre bilder?

Reg.datum
    maj 2010
    Blogginlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av bimmerboy Visa inlägg

Frågan är vad man mer behöver? Eller vad kan man göra för att få till bättre bilder?
    Ett stativ så att du kan ha längre exponeringstid är första billiga tipset, oavsett vilket objektiv du har så är det super vid lite sämre ljus och det är bättre att köra på ISO100 än att ha högre ISO-tal. När jag använder stativ med lite längre slutartider så kör jag med självutlösaren på kameran för stativet är inte superstadigt.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •