Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mumsigt lågkolhydratsbröd!

Reg.datum
    dec 2010

Mumsigt lågkolhydratsbröd!

3 dl mandelmjöl
    1 dl bakepro
    1 dl fiberhusk
    1 dl kruskakli
    3 tsk bakpulver
    1,5 tsk salt
    6 ägg
    3 dl smetana el creme fraiche
    1 dl raps/olivojla
    0,5 dl frön (jag tog 0,25 dl pumpafrön och 0,25 dl solrosfrön)

Blanda de torra ingredienserna och häll sedan i olja, ägg och smetana/creme fraiche. Rör ihop allt, gärna med degkrokarna på elvispen. Smörj en brödform med olja och strö pofiber eller sesamfrön i så inte limpan fastnar. Vill du inte använda det så går det bra att klä formen med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i ca 45 minuter. Grädda den sista kvarten med ugnsfolie över.
    Supergott nybakat, och går bra att frysa. Varje skiva blir ca 1-1,5 gram kolhydrater, beroende på vilka frön man väljer och hur tjocka skivor man tar

*finns på de flesta hälsokostaffärer

Reg.datum
    mar 2011
    Tack tack, det där ska jag pröva. Kruskakli...är det något som man kan köpa i en vanlig affär, eller?

Har ju märkt att det INTE är billigt med vissa saker. Köpte på hälsokosten mandelmjöl - 170 spänn!! Fiberhusk - 77 spänn!! Är bakepro och kruskakli oxå dyrt?

Reg.datum
    dec 2010
    Kruskakli finns i vanlig mataffär, men kolla på innehållsförteckningen! Den jag köpte var det 15 gram kh/100 gram i, och 1 dl väger bara ca 20 gram så det är helt OK. Men jag tror det finns sorter med runt 25 gram kh i/100. Var nog "kungsörnen" jag köpte. Kostade kanske 15 spänn.
    Fiberhusk köper jag i vanliga affären oxå, ett stort paket på 300 gram kostar 49 spänn där. Betydligt dyrare på hälsokosten ja! Bakepro kostar runt 140 kr, men jag använder det så sällan så det är väldigt drygt.
    Mandelmjöl har de faktiskt på Ica Kvantum i min stad. Där kostar det bara 80 kr, och på hälsokosten 179 kr!!! Vet att många Coop och Ica tar in mer såna produkter, så kolla där först!

Reg.datum
    jan 2012

Lightbulb

Solile; jag bakade "ditt" mumsiga lågkolhydratsbröd igår! Det var jättegott! Snyggt blev brödet också, så jag tog några bilder på det!

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-03-05.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	36,1 KB 
Id:	595

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •