Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Gastric by pass funderingar

Reg.datum
    feb 2011
    Blogginlägg
    1

Question Gastric by pass funderingar

Är ja dum i huvet om jag överväger en gastric by pass för att komma ur min fetma ???
    Har testat ALLT sen jag va 11 år - är nu 21 år, visst LCHF funkar, men jag har inte den självdiciplinen att klara av att hålla mig HELT till det när det finns möjlighet att "fuska" ... Dessutom har jag läst om flera som äter lchf även om de gjort en gbp och mår kanon.. så jag kan ju fortsätta äta lchf men jag tror aldrig jag kommer klara av att gå ner mina 60 kilos övervikt med det eftersom jag som sagt inte har den självdisciplinen. Vad tror ni?? Någon som har erfarenhet ?

Reg.datum
    aug 2011
    Tycker du verkligen ska köra hårt med LCHF Istället. Faktiskt, och skaffa dig en aktiv livsstil, i den mån det går och du mår BRA av det. Du kommer ju hamna rätt och det kommer ta ett år + lite till kanske, det kan få snabbt när man har mycket övervikt.

Reg.datum
    dec 2011
    GB är en bra metod om livet redan nu är försämrat drastiskt. Kompis gjorde det, knäna var total slut på na. Hennes värden visade att hon inte skulle bli så gamal om hon fortsatte som hon gjorde.

Hennes chanser mot att överleva med övervikt jämte mot att dö under operation ( det är lättare att det går fel när du har övervikt) vägde jämt så då var inte beslutet så svårt att fatta. Kan ju tillägga att hon vägde 180 kg oxå...

Dock är knäna förstörda för alltid, men hon lever ivf och det är det viktigaste.

Läs på om riskerna med att sövas och räkna själv på om det är värt det eller inte, för du kan faktisk dö. Men det kan man av övervikt oxå så...

Reg.datum
    sep 2011
    Hej
    jag tycker du ska tänka om. GB är en felaktig och farlig väg om du inte väger mer än 120 kg tycker jag. Du har ju redan kommit en bra bit på vägen, och disciplinen kan du väl skaffa dig med stöd från oss andra här. Jag kan svära på att du kommer att få ett översvallande stöd om du bestämmer dig för att köra hårt. Kom ihåg att en GB inte kommer att ta bort din egenskap att fuska, det sitter i hjärnan, inte i magen. En GB är en permanent stympning som du åsamkar dig själv. Att gå ner dina kg med lchf kommer att ge dig en permanent förändring av ditt liv som du åsamkat dig själv och kan vara stolt över hela livet

Vi hejar på dig evelinas! Kör hårt och var disciplinerad inom rimliga gränser. Det ska va gött att leva, inte en plåga.

Kram

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Jag förstår dina tankar men fundera några extrag ånger det är en stor grej. Sen tror jag inte man kan vara helt karaktärslös efter en GB operation och tro att man kan hålla vikten. Själv har jag en tid bokad om 23 månader och kör bara detta som en test så länge och passar på att fundera. Förhoppningsvis kan jag slippa göra en gb.

Reg.datum
    jan 2012
    Hej tjejen!
    Jag har både en vän och min mor som gjort operationen och det har verkligen varit lyckat för dom då dom hade svårt att gå ner i vikt.
    Men tycker ändå du ska ge LCHF ett helhjärtat försök först för även om du gör operationen så kan du ju fortfarande fuska.
    Sen så finns det ju vissa som får svårt att äta fet mat efter GB, sk dumping.. kanske inte så kul om man vill följa LCHF dieten.

Försök motivera dig till att inte fuska, promenera mycket, reflektera och skaffa dig pepp o motivation, ät enligt LCHF så ska du nog se att det ordnar sig!
    Och en till sak, låt viktnedgången ta sin tid.
    Önskar dig all lycka

Reg.datum
    feb 2011
    Blogginlägg
    1
    Jag har hållt på med LCHF under 1 års tid + 1 vecka, har gått ner 8 kg under den tiden... och det va allt under våren då jag gick ner ca 13-14 kg sedan kom sommaren och då fick jag alldeles för mkt jobb så då blev det lätt att de inte blev så bra kostval.. jobbade 260 timmar 2 månader i rad så orkade inte riktigt tänka på både mat och jobb då.. Så under hösten höll sötsuget i sig och jag har sakta men säkert gått upp några av dessa kilon jag gick ner. Jag arbetar även som lastbilschaufför så har också endel problem med knäna redan pga allt i- och urhoppande ur lastbilen även att jag tar det lugnt.
    Jag har som sagt bantat konstant i 10 år. Och ändå har jag dubblat min vikt. Vägde 60 kg vid 11 års ålder. Nu väger jag 120.. så ah.. har testat ALLT!! Svält, tallriksmodellen, GI, Pulvershakediet, träna som ett as och knappt äta ett skit, träna spinning + styrka 2-3 ggr / vecka och äta lagom mkt, räkna kalorier, vv, gått hos dietist i 1,5 år och vägt mig och ätit enligt deras rekommendationer, LCHF.. ja you know it! Som ni ser finns det en hel del att välja och vraka ur!
    Jag har en sjukdom, (snarare flera haha) underproducerande sköldkörtel (jag förbrukar inte så mkt som jag äter typ lr ngt.. tar levaxin för det), glutenintolerans och ansträningsastma. Pga min astma har jag ALLTID (nästan) hållit igång kroppen, när jag va 6-15 år tränade jag fotboll 2 ggr / vecka + match när jag blev äldre ifrån 11-12 typ. + att jag spelade innebandy 1 gång i veckan när jag va 10-15 år. Sedan började jag gymnasiet i en annan stad och kom helt ifrån sporten för många andra flyttade ju också så vårt lag upplöstes. Så isof hade jag fått åka jääättelångt för att få spela och det var de inte värt kände jag. Så 15-17 års ålder tränade jag inget, satte in en p-stav och gick upp 15 kg till ca 95 kg. Då började jag träna igen och körde på stenhårt under ca 4 månaders tid, åt knappt något heller. rasade ner till 75 kg och sedan träffade jag en kille på andra sidan landet (trollhättan, jag bor ju i vimmerby så de va en bit..) och då slutade jag träna igen och gick upp till 95 kg igen.. sen gjorde vi slut .. när jag va 18-19 ungefär så då gick jag upp till 110, tog studenten.. gick upp till 115 kg.. träffade min nya bästa karl.. fick "sambohull" så gick upp till 128 kg.. sen fick jag nog och började med LCHF för ett år och en vecka sedan UNGEFÄR. Har som ni ser alltid kämpat med min vikt... Och jag tror som sagt inte jag har den självdiciplinen att klara av att gå ner all den övervikt jag har med LCHF. Har tränat ca 3-5 gånger i veckan sedan i september (förutom vid förkylningar, haft 2 st en i höstas och en nu) så jag tycker att jag rör på mig rikgit mkt! Kör ca 30-45 mins kondition och sedan styrka ute i gymmet. Eftersom jag har hållt på med detta i över 1 års tid så sitter lchf-tänket i mitt huvud! Jag vet hur jag ska äta och vad jag ska äta. Jag sköter mig. Men ibland så fuskar jag.. kanske 1-2 gånger / veckan. Och det gör så allt skiter sig.. Startar om från noll varje vecka känns det som att jag tänker på måndagarna : NU ska jag banne mig sköta detta! Jag ska klara detta! sen kommer... ja säg torsdag, fredag.. så har jag redan fuskat en gång.. sen blir det ju en gång till säkert under helgen "eftersom jag redan skitit de hela för denna veckan..." så står och trampar i samma spår HELA tiden.. Sköter jag mig KALAS i 2-3 veckor och bara går ner.. säg 2 kg så försvinner mitt tålamod.. så då fuskar jag.. Men jag tror faktiskt på en kombination av en GB och sedan äta LCHF resten av mitt liv för det mår jag som bäst av. Men jag tror inte jag någonsin kommer klara av att gå ner 60 kg med lchf.. :/
    Tusen tack för ert engagemang och stöd förresten! <3

Reg.datum
    dec 2011
    Du verkar redan ha bestämmt dig. Men ta reda på riskerna, för 120 kg är inte så jätte mkt för att göra en gb på....

Har du pratat ngt med toru? Seriöst den mannen har gått ner 50% av sin kroppsvikt och han kan säkert ge goda råd. Han skriver även en blogg som du kan läsa

Reg.datum
    feb 2011
    Blogginlägg
    1
    Jo jag tror jag har bestämt mig, får se vad läkarn säger bara. Ska dit och prata med han, fick tid den 13onde mars när jag ringde förut och prata med min vårdcentral. Men det är ju flera års köer oftast på såna operationer så man hinner ju ångra sig eller gå ner i vikt tills dess om man har tur. Nej jag har inte pratat med han men har följt hans tråd under en lång tid!

Reg.datum
    jan 2011
    Jag har varit på överviktsenheten i staden jag bor, pga min mage kunde jag inte gå ner med VV, så jag trodde min enda utväg var en operation. Läste på mycket vad det innebär samt intervjuade två stycken GBP opererade. Som sagt var till överviktsenheten en hel dag där man fick träffa, läkare, professor, dietister samt en av kirurgerna som genomför dessa operationer. Jag tyckte de var för mycket pro-operation speciellt med tanke på att det var flera i vår grupp som inte visste skillnad mellan, protein, kolhydrat och fett.... Nåväl, vi fick oxå under dagen äta såsom en bypass opererad måste göra för resten av sitt liv. Jag kan säga att det inte var något trevligt alls, det är så många förbud. Kan oxå nämna att enligt deras statistik så var det nästan 25% som gick upp i vikt efteråt (alltså efter de gått ner i vikt ett tag) och det var närmare 20% som gick upp till sin ursprungsvikt!! Man ska äta 4-6 ggr/dag varje måltid får inte ta kortare tid än 20 minuter, man får inte dricka till maten, maten skall tuggas så den blir flytande innan man sväljer, man får inte äta vitt bröd eller pasta, man får inte äta soppa, man ska inte äta feta produkter då kan man få en dumpning. Man får heller inte dricka något som innehåller kolsyra. Alkohol är oklart huruvida en GBPopererad kan förbränna, de informerade om en kille som druckit en öl på fredagen, på söndagen körde han bil och blåste positivt och blev av med körkortet. Ja, det var vad jag kommer i håg i skrivande stund. Jag fick nys om LCHF och testade för det var ju väntetid för operationen, så i juli fick jag en kallelse för operation-jag ringde och sa:-Ni vill nog inte ha mig hos er längre- de svarade vad?? Berättade att jag då gått ner ca 17 kilo-men sköterskan kunde inte avskriva tiden utan ville att jag åtminstone hade en telefontid med läkare.. Det slutade med att han sa grattis till mig men att han ville behålla mig i rullorna.. Vad jag vill säga är att operationen kräver ett mycket restriktivare liv efter operation än vad någonsin LCHF gör...

Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •