Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Stevia nu i ICA butikerna

Reg.datum
    dec 2011
    Meh, var precis å köpte å såg nu att det var kh i =( trodde det skulle vara utan kolhydrater. Då kan man ju lika gärna använda socker =(

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Jag är osäker men har för mig att an spår ut Stevian så den i för koncentrerad form avger en bitter smak. Men för oss som jagar KH och inte kalorier är detta verkligen något att lägga pengar på? Ja om man nu tvunget måste ha socker till något alltså

Reg.datum
    dec 2011
    den smakade skit! blä! Verkligen bortslösade pengar....

Reg.datum
    feb 2012
    Jag fattar inte, den innehåller ju massor av kolhydrater? Nu är jag nybörjare men asså.... what?? Det här kan man väl inte äta? :s hjälp mig någon haha. Och jag som knappt vågar dricka cola zero...

Reg.datum
    apr 2012
    Citat Ursprungligen postat av Pygmepuff Visa inlägg
    Meh, var precis å köpte å såg nu att det var kh i =( trodde det skulle vara utan kolhydrater. Då kan man ju lika gärna använda socker =(
    Men det är ju sötningsmedel och består av sockeralkoholet erythritol och 0g socker.
    Sockeralkohol tas inte upp av kroppen på samma sätt som vanligt socker och kan räknas bort på så sätt att det inte påverkar blodsockret i någon större utsträckning.

Vissa sockeralkoholer som tex Maltitol, Mannitol påverkar blodsockret mer och då brukar många livsmedel (dock inte alla) skriva hur mycket net carbs det innehåller och då är det den kolhydrat du ska ha koll på.

Reg.datum
    maj 2012
    Fast om kaloriinnehållet är noll så måste det betyda att smältbara/upptagbara kolhydrater är noll. Annars skulle det vara 400 kcal i 100 g, 1 g kh ger ju 4 kcal.
    En sån produkt känns ändå onödig, det är ju lika konstgjort som hermesetas el canderel strö, fast med en liten dutt stevia för namnets skull.

Citat Ursprungligen postat av krysopras Visa inlägg
    Fast om kaloriinnehållet är noll så måste det betyda att smältbara/upptagbara kolhydrater är noll. Annars skulle det vara 400 kcal i 100 g, 1 g kh ger ju 4 kcal.
    En sån produkt känns ändå onödig, det är ju lika konstgjort som hermesetas el canderel strö, fast med en liten dutt stevia för namnets skull.
    +1.

är typ 95% maltodextrin i skiten.

Reg.datum
    maj 2012
    En artikel om stevia finns på SVT:

http://svt.se/2.22620/1.2796291/gamm...nytt_i_sverige

Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av bimmerboy Visa inlägg
    Många av oss har kanske läst att ICA skall börja sälja Stevia i sina butiker. Igår var frugan och handlade på ICA Maxi och nu har det alltså kommit till butikerna. Jag tror frugan betalade precis under 45:- så gratis är det inte.

Men, men...nu blir jag undrande här..Ska Stevia strö alltså motsvara samma som strösocker..1dl strösocker=1 dl Stevia?? I en vanlig sockerkaka är det ju typ 2dl strösocker,
    och byter man ut det mot 2 dl Stevia Strö så får man ju 200 KH i den smeten..Blir ju enorma mängder...Eller har jag otur när jag tänker nu igen

Zoolo - erythriol (som innehållet till största delen består av) är en sockeralkohol som inte tas upp av kroppen, så i praktiken får du i dig noll kh.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •