Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: lchf+träning = ingen viktnedgång?

Reg.datum
    mar 2011

Question lchf+träning = ingen viktnedgång?

Har nu kört lchf i över två månader. Magen mår bra, humöret är kasst men mätt är jag iaf hela tiden vilket är en underbar känsla!
    Men jag funderar på om jag ska sluta/dra ner på träningen? Eftersom jag inte gått ner något i vikt. Har minskat kanske 5 cm runt magen, vilket jag tycker är lite på denna tid, vill ha mer effekt. Jag tränar i regel 3-4 spinning pass i veckan + 1-2 styrkepass, så tränar rätt mycket. Men sen kan de gå några dagar då jag inte hinner. Har en ryggskada så får inte gå promenader.

Men min fråga är då, skulle kroppen släppa ifrån sig mer fett om jag slutar träna eller träna annorlunda? Vet att muskler väger mer än fett och att det kan vara därför jag inte går ner. Men jag vill ju bli av med fettet så jag kan visa upp mina muskler ;) Vad har ni för erfarenhet av träning och lchf? Nån skillnad när ni tränat/ inte tränat?

Antar att ni kommer fråga vad jag äter så skriver det med en gång:
    frukost: 2-3 ägg, 1 pkt bacon, smör,
    Lunch/middag (ca 6-7 h senare): 2 ägg med nått kött, lax.
    Kvällsmål/snacks (allt för ofta, men inte varje dag): 1 massa groks / hemmagjord gräddglass / 80% choklad <--- Mums!!!!

Reg.datum
    aug 2011
    jag har funderat på samma... tappar mer vikt och fett utan träning tråkigt nog. Men tränar iallafall!

Reg.datum
    aug 2011
    Träning + lchf = dramatiska resultat (iaf för ögat) samt än mer välmående

Du går inte inte ner mer i fettvikt om du tränar!

Reg.datum
    mar 2012
    Blogginlägg
    6
    Muskler väger ju mer änn fett så det kan ju vara en anledning. Stirra dig inte blind på vågen!

Reg.datum
    maj 2012
    Det kan väl inte vara sant att man tappar mer fett om man INTE tränar? Vad skulle den bakomliggande mekanismen vara?

Däremot påverkar ju insulin även muskelsättningen positivt, samtidigt som det också sätter igång fettinlagring. Mindre insulin - mindre fettinlagring men samtidigt sämre muskelsättning.

Kaloriförbrukningen ökar ju vid fysisk aktivitet och i slutänden är det kaloriförbrukning jfrt kaloriintag som avgör om man går upp el ned i vikt.

Att det däremot är segt att träna på lchf är en annan sak.
    Senast redigerat av krysopras den 2012-05-28 klockan 10:16.

Reg.datum
    maj 2012
    Har oxå samma funderingar.
    Började med LCHF 1/11 2011. Gick snabbt ner 4kg, t.o.m. lite över jul, vilket aldrig hänt förr.
    Höll maten strikt men fuskade med lite tårta o godis på högtidsdagar. Gick från 92 till 86,5 innan påsk.
    Kändes snålt men mådde så bra så jag fortsatte av bara farten ändå med nya kosten.
    Gick upp över påsken till 88-89 ca ((
    Sen dess inte hänt ett skit...rent ut sagt!! Går ner/upp samma hekto hela tiden. Kommer knappt under 89 nu.
    Detta trots att jag sedan dess kört ännu striktare o börjat träna 3ggr/v (pw/jogg o trappträning) händer ingenting!!

Äter:
    frukost: 2 ägg, 2 skivor skinka, steker i smör, kaffe m grädde.
    frukost på jobbet 3h senare: naturell keso, ostskivor 3st, ibland en kiwi, svart kaffe.
    Lunch: oftast typ lax/skinka/kött/köttfärsgryta ihop m grönsallad/broccoli/blomkål. Vatten o kaffe.
    Mellis. ostskivor m bregott
    Kväll: typ som lunch som sen blir matlåda.
    Ev Snacks: nötter - om jag är ute o far o blir hungrig.

Äter jag för dåligt kanske?
    Har tagit kolesterolprov som visar på förhöjda värden :/
    Har inga planer på att sluta m LCHF för jag känner mej piggare o gladare än på många år

Reg.datum
    apr 2011
    Citat Ursprungligen postat av Liso70 Visa inlägg
    Har oxå samma funderingar.
    Började med LCHF 1/11 2011. Gick snabbt ner 4kg, t.o.m. lite över jul, vilket aldrig hänt förr.
    Höll maten strikt men fuskade med lite tårta o godis på högtidsdagar. Gick från 92 till 86,5 innan påsk.
    Kändes snålt men mådde så bra så jag fortsatte av bara farten ändå med nya kosten.
    Gick upp över påsken till 88-89 ca ((
    Sen dess inte hänt ett skit...rent ut sagt!! Går ner/upp samma hekto hela tiden. Kommer knappt under 89 nu.
    Detta trots att jag sedan dess kört ännu striktare o börjat träna 3ggr/v (pw/jogg o trappträning) händer ingenting!!

Äter:
    frukost: 2 ägg, 2 skivor skinka, steker i smör, kaffe m grädde.
    frukost på jobbet 3h senare: naturell keso, ostskivor 3st, ibland en kiwi, svart kaffe.
    Lunch: oftast typ lax/skinka/kött/köttfärsgryta ihop m grönsallad/broccoli/blomkål. Vatten o kaffe.
    Mellis. ostskivor m bregott
    Kväll: typ som lunch som sen blir matlåda.
    Ev Snacks: nötter - om jag är ute o far o blir hungrig.

Äter jag för dåligt kanske?
    Har tagit kolesterolprov som visar på förhöjda värden :/
    Har inga planer på att sluta m LCHF för jag känner mej piggare o gladare än på många år
    I mina ögon ser det ut att vara för mycket mat.. Är du hungrig när du äter mellis? Jag tränar en del, joggar och gym klarar mig med två måltider om dagen. Försök att ta mellanmålen och en frukost.

Reg.datum
    maj 2012
    Trodde snarare att jag åt för lite fett :/
    Men jag ska prova att dra ner lite på mellanmålen o äta lite mer frukost o middag.
    Är mest rädd att jag ska bli så hungrig innan maten står på bordet på kvällen, så att jag faller för alla
    möjliga konstiga socker-frestelser (

Reg.datum
    jun 2012
    Räkna ut energibehovet med t.ex. http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och sen logga vad du äter med t.ex. bifogad Excel-fil båda med procentuella fördelningar som t.ex.75/20/5 /fett/protein/kolh)

Kostlogg_vecka__.zip

Då slipper man tro om man äter för lite/mycket ;)

Reg.datum
    apr 2012
    Hej!
    Skulle just fråga ang detta och hittade denna tråd. Jag har kört LCHF i 5 månader och satsat på ca 1300-1500kcl om dagen för en viktminskning på 0,5 kilo i veckan, lagom tycker jag för mig. Det har funkat finfint, gått ner 10 kilo och 12 cm runt magen. Taggad till 1000 och har då för två veckor sedan börjat gå till jobb, ca 1 timme, varje dag och har mjukstartat med 2 Zumba-pass i veckan, har inte rört på mig innan så jag tar det lugnt. Sedan jag började röra på mig har jag nu istället gått upp 0,5 kilo dessa två veckor.....är det vanligt? Ska jag sluta röra på mig? Vill inte det för jag har börjat gilla det. Väger nu 66 kilo och har 8 kilo kvar till målvikt. Käkar strikt och testade ketoner i blodet imorse på fasta och det var 2,4. Är det bara en platå eller kan det ha med motionen att göra? Käkar tex:
    Frukost ca 9 tiden: 25g smör, 1 ägg, 1/2 tsk cacao och vatten som blir en äggmjölk
    Lunch ca 14-15 tiden. Samma som frukost
    Middag vid 20-21 tiden: Typ en köttbit med en fet sås och lite gröna blad
    Unnar mig ibland en chokladpannacotta på mörk choklad (86%) och grädde, typ 2 ggr i veckan, på kvällen.

Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •