Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: lchf+träning = ingen viktnedgång?

Reg.datum
    feb 2011
    Normalt sett så brukar en person som inte tränat tidigare, eller haft uppehåll från träning då upp något i vikt den första tiden då man kör igång. Kroppen binder bland annat på sig mer vätska. Efter den initiala viktökningen borde det hela dock stabilisera sig och man börjar eventuellt gå ned i vikt igen. Jag skriver eventuellt, eftersom träning har en tendens att till någon gräns förbättra kroppskompositionen. Alltså, man minskar i fett, men ökar i muskler. Personligen tycker jag att just den biten är mer relevant än den absoluta vikten. Fast det beror naturligtvis på hur mycket man väger också. I längden kommer dock viktnedgången att påbörjas igen, såvida man inte ändrar sitt energiintag.

Motion och träning har för övrig så många positiva effekter på hälsan att jag skulle säga att det är viktigare än kosthållningen. Därför kan jag definitivt inte rekommendera någon att avstå från träning för att påskynda viktnedgång. Att röra på sig är en otroligt viktig del för hälsa och välmående, och det leder till så många positiva saker som inte går att komma åt genom att ändra kosthållning.

Fortsätt du att äta vettigt, och fortsätta motionera. Jag kan garantera att du kommer må och känna dig bättre på ett par månaders sikt, och förmodligen ha gått ned ytterligare i vikt också!

Reg.datum
    nov 2012
    Hej!
    Jag förstår precis vad du menar.....

Jag gick ned 37 kg på 6 månader under 2010. Började träna ungefär vid 30 kgs nedgång men när jag kom till 37 kg ökade jag träningsdosen till 3-5 gånger per vecka och slutade då gå ned i vikt.

Kombinationen med vätskebrist och ketos fick mig sedan att klappa igenom fullständigt på ett långlopp i cykel och jag höll nätt och jämt på att ta mig i mål. Resultaten blev sämre och sämre och så en dag stack jag ut efter att jag fuskat kvällen innan med kolhydrater (alkohol) och jag körde bätte än vad jag gjort på 6 veckor. Hade hur mycket kraft som helst i benen.... Slutsatsen blev då att jag inte kan träna hårt med LCHF.

Har försökt flera gånger efter det men med samma resultat. Så fort jag kör 2-4 timmars pass i Ketos tillstånd så är jag på gränsen till att klappa ihop och jag får en nedgång resultatmässigt. Problemet är också att det nu blir svårare och svårare att komma in i Ketos också så därför kör jag nu någon svältvariant i kombination med träning med tråkigt resultat då jag snarare lägger på mig istället för tvärtom..

Jag skulle verkligen behöva gå ned 15 kg till med tanke på att jag förväntas ligga på 6-9 timmars körning och vill då inte bära på 15 mjölkpaket i onödan....

Så jag hoppas någon kan tipsa om hur man kan träna hårt A1-A3 pass på en LCHF diet.

Reg.datum
    feb 2011
    Hur menar du att det blir svårare och svårare att komma in i ketos?

Vad har du för ungefärligt intag av kolhydrater och proteiner dagligen? Som du kanske känner till kan ett för stort intag av proteiner leda till att det blir svårare att komma i ketos, då en del proteiner ombildas till glukos i levern i glukoneogenesen (en process i levern).

Vidare hanterar kroppen salter och vätska på ett lite annorlunda sett då man äter lite kolhydrater, vilket innebär att många personer behöver äta mer salt än normalt för att kunna prestera.

Jag körde själv vasaloppet förra året på ca 5:30 på en LCHF diet. Håller för tillfället på att stöka om i min kosthållning för att sänka kolhydrater, och protein ytterligare för att se om jag kan få bättre prestation.

När det gäller alkoholen är jag inte så säker på att den lagras in speciellt effektivt som muskelglykogen, så det kanske ändå inte var det som gjorde att du presterade så bra dagen efter... Däremot dekar jag i dagsläget din uppfattning om att det verkar vara svårt/omöjligt att prestera på topp i vissa kategorier med lågt på kolhydrater i kosten.

Reg.datum
    maj 2013
    Blogginlägg
    1
    Hej! Åt idag 2 kokta ägg, 1 avokado, 2 maletkött biffar och en halv burk tonfisk! tränar i stort sett varje dag 1 timme per dag.
    Har svårt att sluta med kolhydrater! Alltid varit sockersugen!

Reg.datum
    maj 2011
    Jag går inte heller ner i vikt när jag tränar som mest och äter LCHF.
    Går ner i vikt bara när jag fuskat med kosten några dar och sen startar om med lchf (tex ett kilo upp och två kilo ner).

Jag styrketränar dock tre dar i veckan, simmar en dag och två dagar med bara kondition (dansar eller springer på löpband)

Men jag blir snabbt mycket starkare och orkar mer. Mina armar och ben blir muskulösare och när jag känner på magen så känner jag magrutorna under fettet. Men allt fett verkar stanna kvar fast musklerna växer som sjutton.

Reg.datum
    jun 2012
    Går ni inte ner i vikt, äter ni troligen för mager mat. Ett bra exempel är Tootikis 2 kokta ägg, 1 avokado, 2 maletkött biffar och en halv burk tonfisk. Mest proteiner och otillräckligt med fett. Då står vikten still.

Reg.datum
    maj 2011
    Jag tror att jag äter ganska bra med fett.
    Majonäs (äggsallad är standard efter träning, eller "vanlig" sallad med kött, ostar, grönsaker och avokado), ofta lax, fläskkött ibland, avokado, grädde i soppor, turkisk youghurt med frön till frukost.

Jag är laktosintolerant så jag äter bara grädde, turkisk yougurt, keso och ostar som mejeriprodukter (och smör att steka i).

Reg.datum
    maj 2011
    Tilläggas att jag har alltid varit väldig aktiv och hurtig, men har alltid varit överviktig redan som barn. Tränat olika saker sedan högstadiet. Dansat i dansgrupp, åkt skidor, simmat mig genom hela sommarlov osv.

Så jag kanske borde träna mer? För min kropp är för van att träna så det har blivit normalläge att träna?

Reg.datum
    jun 2012
    Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Man tränar av andra orsaker och därför är ökad träning sällan lösningen. Du säger dig "tro" att du äter bra med fett mat, men den maten du listar, är inte speciellt fet om vi pratar ur viktnedgångssynvinkel. Om vi bortser alla individuella variationer, bygger kontinuerlig viktnegång nämligen på ordentliga mängder fett. Grädde och ostar är inte tillräckliga källor för det. Kött, grädde och keso är t.ex källor för proteiner istället.

Hur får man i sig sig extra fett ? Knepen är många... feta såser, kryddsmör, fläsk uteslutande istället för nötkött, blandfärs, fet ungers salami, steka i smör alt kokosfett, bacon, ägg mm. Majonäs är bra också, men man behöver se upp för kalorierna, ty de tickar snabbt iväg med majonäs.

Reg.datum
    maj 2013
    Blogginlägg
    1
    jo jag fick en bra mättnad i min kropp! god mat när den är tillräckligt fet

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •