Sidan 1 av 5 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 49

Ämne: Stronglifts 5x5

Reg.datum
    aug 2011

Stronglifts 5x5

Då detta verkar vara ett populärt styrketräningsprogram, för såväl nybörjare, som lite mer anvancerade tänker jag att det förtjänar en egen tråd här på forumet:

http://stronglifts.com/

Styrketräningsprogrammet har även en app till iphone som är gratis: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-app/

Reg.datum
    feb 2012
    tokbra, här kan man skriva ut schema http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169452

Reg.datum
    feb 2012
    en noob fråga angående militärpress, vad jag förstått så kör de flesta den övningen framför huvet, men ja undrar om man kanske skulle köra vartannat set framför och vartannat pass bakom huvet, eller så kanske det är bäst o köra på ena sättet jämt, nån som har nå åsikter angående det ?

Reg.datum
    jan 2010
    Enligt 5x5 så är det framför huvudet som gäller.
    Men som med allt så får du göra vad som känns bäst för dig. =)

Reg.datum
    aug 2011
    Jag tycker framför huvudet känns mkt mer naturligt, blir lite konstig sträckning om man kör den bakom, iaf om man ska gå ner "hela vägen".
    Samma sak kan sägas om latsdrag i maskin, när jag började träna för länge sedan, var det bakom huvudet som gällde, men fick sedan lära mig att det var en "onaturligare rörelse" och att det är att föredra att göra den framför. Men så länge man tycker det känns bra finns kanske ingen anledning till oro.

Reg.datum
    feb 2012
    grrrrr, irriterande, jag får kanske skjuta upp programstarten, hjälpte polaren o flytta hans garage igår
    o efter en hel dag med konkande utan problem så skulle vi göra det absolut sista för dan,
    flytta en pelarborrmaskin på 500kg, enda sättet var att en släpa den o den andra vagga den lite så den rörde sig på betonggolvet
    eftersom det var toktungt o släpa den så böts vi av, o när det var min tur så släppte öglan som stroppen satt i
    o jag landade på handen, o nu kan jag knappt böja handleden o tokvärk, sjukt irriterande när man laddat som fan för det.

får försöka komma på en plan b tillsvidare tills handleden har blivit bättre

Reg.datum
    aug 2011
    Har ju inte tränat på en vecka drygt pga ryggsmärtor som jag fått till följd av överbelastning i "crunch-maskinen". Maxade o körde på samma vikt som jag brukade, men dennan gången orkade inte ryggen hålla emot av någon anledning, ev var jag för snabb, eller gav vika för fort vid failure, varpå det liksom släppte/brast i ryggen. Tog ett tag för mig att inse att det var denna övningen som var droppen som fick bägaren att rinna över, och gjort mig nästan handikappad några dagar, samt att det fortfarande känns lite granna nu 8 dagar senare.

Iaf är jag väldigt sugen på att träna nu... och jag funderar på att antingen köra väldigt anpassade övningar, lite maskiner mm som jag får stöd av och därmed belastar ryggen minimalt. Bara för att få göra något liksom. Alternativt har jag funderat lite på att smyga igång enligt stronglifts, o köra 5x5 på knäböjj, mark och bänkpress.

Tänker att jag då kan köra med typ 40-50 kg, vilket ju på sätt o vis är löjligt lätta vikter för mig, men just nu ska jag nog inte lyfta tyngre i dessa tekniska övningar som påverkar ryggen mkt. Frågan är om jag överhuvudtaget kan/bör utsätta min rygg för de rörelserna?

Samtidigt som jag skriver detta inser jag någonstans att det nog är bättre att skynda riktigt långsamt. Träningen är en stor del i mitt välbefinnande och det är viktigt för mig med hållbar träning som jag kan genomföra regelbundet. Därför tror jag att jag här och nu tar beslutet att bara köra lite maskiner och hoppa iaf mark och knäböjj minst veckan ut... kankse blev ett lite onödigt inlägg detta... bla lba bla...

Får du ont i lädryggen av magövningar så kör lättare vikter och fokusera på att enbart arbeta med magen. Ett vanligt misstag är för hög belastning i kombination med felaktigt utförande och då är det som upplagt för att fel muskel arbetar och att man får en isittande smärta till följd.

Vänta ut smärtan i ryggen helt och sedan börjar du köra in dig lite lätt. Koncentrera dig främst på att ha en bra teknik och god hållning genom hela övningen/rörelsen och arbeta sedan vidare med att lassa på vikter.

Reg.datum
    feb 2012
    bananen vila du ryggen tills den känns ok, börja belasta för tidigt kan nog göra saken ännu värre.

jag smög igång detta i måndags, dock mycket lätta vikter på allt, har lite känningar i handleden när jag kör bänk, men bara där så jag tror det ska funka nu
    kommer lägga fokus på träningen nu är planen så jag kommer igång o hittar nån bra balans som passar o ta vikten i andra hand.

Reg.datum
    aug 2011
    mm, ni har rätt killar! Kan nog dock inte hålla mig från gymmet längre nu... så det blir lite isolationsövnigar, där ryggen är låst/får stöd, typ bröstpress, axelpress, vadpress, kankse nån tricepsmaskin. Chins... tror det kan vara skönt att hänga i ryggen...? Blir aslätta vikter idag, mest för att gå dit o få någon sorts go känsla för det. Kankse slänger mig i ett solarie eller nåt så jag känner mig lite bättre o snyggare.. haha

Sidan 1 av 5 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •