Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 3 4 5
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Stronglifts 5x5

Reg.datum
    feb 2011
    Citat Ursprungligen postat av Jannebananen Visa inlägg
    länk till mer inf om wendler programmet?

själv har jag kommit av mig helt i sommar, kämpar med att få ordning på livet, orka med allt, få tid och lust till att träna osv... plus att jag har ont i både en axel (konstig smärta, tror den kommer från antingen chins eller från militärpressen, när jag lyter armen över axelhöjd känns den svag i vissa lägen och det gör ont på ett sätt som inte känns ok alls...) och lite i min rygg, eller snarare, det är inte långt borta...

är trött på att känna mig som en smal tjockis och hade verkligen önskat jag orkdade disiplinera mig att köra seriöst nu... buhuuu
    Hej,

Kör du rotationsövningar för rotatorcuffen? Om inte så kan det vara en bakomliggande orsak till axelproblemen. Jag har själv erfarenhet från flera års axelproblem med ursprung i en nästan helt avsliten infraspinatus.

Reg.datum
    aug 2011
    Jo jag kör den i cable-crossen, med ganska lätt vikt... tycker själv inte jag tränar så jävla hårt, så jag är lite förvånad över alla krämpor jag upplever mig få från träningen. Utöfrandet är det nog heller inga större fel på.

Reg.datum
    feb 2011
    Jo jag kör den i cable-crossen, med ganska lätt vikt... tycker själv inte jag tränar så jävla hårt, så jag är lite förvånad över alla krämpor jag upplever mig få från träningen. Utöfrandet är det nog heller inga större fel på.
    Bara för att förtydliga, hur många riktningar roterar du? Det finns egentligen 4 st, men de viktigaste, och vanligaste brukar vara inåtrotation(Subscapularis) och utåtrotation(Supraspinatus, Infraspinatus, Teres Minor).

Man blir ofta negativt överaskad över hur lätt man kan bli skadad. Jag lyckades stretcha(!!!=) sönder min högre infraspinatus i fredags tex...

Reg.datum
    aug 2011
    Hm... håller armen i 90 grader, rör den innifrån - ut tills underarmen pekar åt "sidan" så att säga. Det är den enda jag gör. Just nu, har väl iofs mkt av smärtan lags sig, även om jag fortfarande känner den, men vi kan säga att om jag tex skulle försöka hålla en lättare hantel med rak arm, och "dra den snett uppåt framför mig" (är inte säker på du förstår, och jag kan inte namnet på småmusklerna),, men ja, då hade jag fått ont!

Reg.datum
    feb 2011
    Hm... håller armen i 90 grader, rör den innifrån - ut tills underarmen pekar åt "sidan" så att säga. Det är den enda jag gör. Just nu, har väl iofs mkt av smärtan lags sig, även om jag fortfarande känner den, men vi kan säga att om jag tex skulle försöka hålla en lättare hantel med rak arm, och "dra den snett uppåt framför mig" (är inte säker på du förstår, och jag kan inte namnet på småmusklerna),, men ja, då hade jag fått ont!
    Jag är inte säker på vad det kan vara specifikt. Men jag är ändå rätt övertygad om att det är någon av musklerna i rotatorcuffen. Jag skulle ta det lilla lugna några veckor med övningar där man lyfter över huvudet, och vara noga med att träna rotatorcuffen. Den övningen du beskrev är utåtrotation, och tränar infraspinatus, vilken är den viktigaste att träna. Generellt är hantellyft framåt ingen lysande övning, om du nu brukar köra den, och inte bara tog den som exempel för att förklara smärtan. Jag hoppas du blir bättre!

Reg.datum
    aug 2011
    Tack! Jo, nej jag brukar inte köra den, då det känns som en onaturligt hög belastning på den muskeln. Jag kommer inte vila helt från träningen, men ta det betydligt lugnare och kanske undvika lyft övningar som innebär att jag går över axelhöjd, tex militärpress, men även chins, samt träna lite lättare en period. Är lite nere mentalt i träningen, tycker resultaten uteblir, men glömmer eg. att mitt primära mål är viktnedgång/behålla/bygga LITE, fast jag vill ju gänra bygga MER.

Planen är att träna länge och hållbart, att konsekvent träna ett par tre gånger i veckan, ta det lugnt, men öka hela tiden, sätta de tyngsta basövningarna rent tekniska, få en grundstyrka, och sedan lite längre fram lassa på på dessa... men grejjen är att det varit min plan länge och jag tycker aldrig jag kommer vidare så att säga...

Reg.datum
    feb 2011
    Det låter som att du har ett bra upplägg, en lugnare träningsperiod brukar göra underverk på skador. Ibland är det ju inte bra att vila helt heller. Att fokusera på basövningarna är oftast också helt rätt. Många gör misstaget att när de tränat ett tag tycker sig bli "avancerade" och börjar experimentera med specialövningar vilket gör att man tappar fokus på basövningarna och därmed styrka.

Jag förstår hur du känner om du är inne i en stillastående period, det är frustrerande. Jag har själv tränat i runt 10 år, och det hör som till att man mellan varven hamnar på en platå som tar tid att passera. Det kan handla och flera veckor, eller månader. Sen är det ju otroligt svårt att bygga muskler och bli starkare samtidigt som man går ned i vikt.

Reg.datum
    aug 2011
    Tackar för tips o feedback, du verkar vettig och veta vad du talar om! :-)

Reg.datum
    aug 2016
    en kille på mitt jobb väger 60+ något kilo o har tagit 150 kg i bänk!!!!! de du!

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 3 4 5

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •