Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lchf för katter

Reg.datum
    apr 2012

Lchf för katter

Katt Maten vi köper på djuraffären var slut så vi gick tilö Ica för att handla kattmat. För första gången kollade vi innehållet... 9% kött i den dyra fina maten, den som hade mest kött hade 17% kött. Är inte katter rovdjur? vad ska de med vete i maten till. Suck. Också kostade maten 79 kr kilot. Då kan man lika gärna köpa en grillad kyckling för 49 kr kilot, som de dessutom älskar, och ge dem... Kattmat är bara bluff!

Reg.datum
    dec 2011
    Absolut! Därför många katter och hundar måt skit!

Jag köper färsk mat, där det är malda köttbitar och andra organ. Samt vitamin och mineralberikat. Min katts njurproblem är som bortblåsta

Reg.datum
    apr 2012
    Kör bara färsk foder till våra hundar! (alltså ingen burkmat)

Reg.datum
    aug 2010
    Nu har jag ju ingen katt, men min hund satt alltid o väntade på att det skulle ramla ner ngn rå köttbit, när jag lagade mat.
    O naturligtvis kom det lite mat till henne.

Reg.datum
    dec 2011
    Har tänkt det samma. Våran förra katt blev jättetjock, så vi fick order av veterinären att ge honom lajt-mat. Då visste man ju inte bättre och lydde råden. Visst gick han väl ner lite i vikt, men sen pajade njurarna på honom och vi fick ta bort honom
    Hade det varit nu hade man ju matat honom med lax och kokt skinka varje dag istället för lajtmat.... =(

Reg.datum
    apr 2012
    Hej på er! Vi t
    Vi tänkte också att vi skulle ge dom riktigt kött så vi köpte kycklinghjärta och kyckling lever och stekte och det gillade de, tyvärr orkar vi inte stå och steka mat till de hela tiden, rått vägrade de äta, bortskämda katter ;) så vi åkte till arkenzoo och hittade en ny sort med 40% torkad kyckling kött (torrfoder som kan stå framme hela dagarna) det fick duga. Jag förstår inte vad tillverkarna tänker med, katter är ju rovdjur för gudsskull! Nåja...

Att det är merparten mjölk och kemikalier i husdjursmat är anledningen till varför de i dagens samhälle är så feta.

Reg.datum
    maj 2012
    Det är betydligt billigare att framställa hund- och kattmat av spannmål och minimalt med kött(biprodukter), det är orsaken till att så många sällskapsdjurfoder är skräp rent ut sagt. Jag barfar min hund omväxlande med färskfoder. Tror att det finns någon sorts färskfoder avsett för katter nu men annars ska de kunna må bra på en del av färskfodren för hundar, minns bara inte vilka nu. Bravo?

Självklart är det bättre att ge kisen kyckling än konstgjord kattmat. Tänk på vad utekatter helst äter, det är typ koltrast och sånt =)

Reg.datum
    mar 2013
    Det här har jag tänkt mycket på! Hade en katt förut som blev mycket överviktig, fick lightfoder, dog i sjukdom. Kanske inte relaterat till kosten, jag vet inte. Men jag har två katter nu med, bara två år gamla snart. Det känns fel att ge dom alla dessa kolhydrater för rätta mig om jag har fel men dom har väl inte ens behov av några alls?! Jag kommer inte kunna stå och laga mat åt mina katter hela tiden men jag har funderat på att ha torrfoder hemma men att ge dom mindre mängd av det och börja ge dom mer riktig mat istället för bara skräp. Frågan min är att vet någon hur maten bör fördelas mellan protein och fett? Köper man en grillad kyckling som någon skrev så är det ju bara protein (även om det säkert är mycket bättre än färdigmaterna man kan köpa..).

En sak till! Taurin eller vad det heter brukar det stå på kattmaten att det är livsnödvändigt för katten och bara finns i kattmat eller nåt sånt där. Hur blir det med det? Stämmer det så dom bör få en del kattmat för att få i sig det? Eller finns det i annat med?

Googlade nu att det finns i alla animaliska produkter så då borde det ju vara lugnt.
    Senast redigerat av matigt den 2013-03-07 klockan 22:45.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •