Sidan 13 av 17 FörstaFörsta ... 3 11 12 13 14 15 ... SistaSista
Resultat 121 till 130 av 167

Ämne: Slacktivistens anteckningar

Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av Slacktivisten Visa inlägg

Vi får se, i morrn mäter jag ketonerna och därefter blir det liberalt till efter nyår då jag tänker köra lite mer strikt igen.

PS för nya läsare. Fasteblodsocker ska ligga mellan 4,0 och 6,0 och mäts på morgonen efter 10 timmars fasta. Ligger man över men inte högre än 7,0 (7,5 enligt vissa) anses man ha prediabetes. Det tråkiga är att om man ligger ännu högre skriver läkarna per automatik ut statiner även om man i övrigt är frisk. Att blodsocker kan ligga lite högt trots LCHF beror på kroppens förmåga att tillverka det av fett och protein (glukoneogenes).
    Det är ju inte så att läkarna skriver ut statiner för att jävlas, det finns vetenskapliga studier som visar på signifikant minskning av risken för allvarliga kärlrelaterade problem för diabetiker som tar statiner även vid normala blodfetter.

Många tål dock inte statiner, biverkningarna är många och ofta så svåra att man måste sluta med medicinen.

Men det är alltså inte "tråkigt" av läkarna att förskriva som de gör. De gör det för att rädda liv. Att det sedan kanske inte alltid är det bästa alternativet är inte deras fel, en läkare ska utgå från modern vetenskap och beprövad erfarenhet, det är inte en läkares uppgift att experimentera efter eget gottfinnande med patienter.

Jag tror att läkare skulle vara glada att slippa skriva ut mediciner om det fanns något annat vetenskapligt prövat sätt att bespara diabetiker och pre-diabetiker hjärt- och kärlsjukdom. Men deras etik ska givetvis förbjuda dem att rekommendera experimentella, eventuellt hälsovådliga, metoder som de bara "tycker verkar rätt bra" "efter vad man har hört" och vad "folk säger". En sån läkare skulle då inte jag vilja gå till. Då kan man lika gärna anlita kloka gummor och spåmän.
    Senast redigerat av krysopras den 2012-12-23 klockan 10:26.

Reg.datum
    maj 2012
    Det fick nog bli sista julen med "normal" mat. Glöggen är nog den stora boven. Dagens socker och ketoner 7,5 resp 0,3 och vikten upp en bit. Nu är det tillbaka till LCHF igen för att reparera. Det blev mycket värre än jag trodde och 10 månader LCHF räcker inte för att få ner insulinresistensen, tydligen.

Förresten, 0,3 tror jag är det minsta min ketonmätare kan visa.

Reg.datum
    jun 2012
    Undra om man någonsin får ner insulinresistensen ? Eller om det sker, så kanske den har med cellernas förnyelsetakt att göra... 7 år.

Reg.datum
    maj 2012
    Jadu, det tar rätt lång tid att få reda på. Funderar på att ta upp lite träning, nybildade muskelceller borde ju i alla fall minska resistensen.

Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av krysopras Visa inlägg
    Det är ju inte så att läkarna skriver ut statiner för att jävlas, det finns vetenskapliga studier som visar på signifikant minskning av risken för allvarliga kärlrelaterade problem för diabetiker som tar statiner även vid normala blodfetter.
    Nej de är inte elaka men ibland ouppdaterade. Jag tror mycket väl att statiner kan hindra CVD hos diabetiker som fortsätter äta kolhydratrik kost. Om jag klarar att ta ner mitt fasteblodsocker till normalvärden ser jag ingen anledning till att knapra statiner även om jag ligger lite högt i kolesterol. Socialstyrelsen har trots allt godkänt lågkolhydratkost för behandling av diabetes och övervikt.

Nåväl, efter den sockerrika julen har jag mätt fastesocker varje morgon från onsdagen. Sifffrorna är 7,5 8,2 7,2 7,0 och idag 5,6. Det var återgång till LCHF på tisdagskvällen. Vikten har hoppat ner från 102,4 till 100,8 under samma tid. Definitiv vikt blir i morgon, kunde bara inte låta bli att ställa mig på vågen idag.

I början av februari blir det en dryg veckas semester i Abu Dhabi där lillebror bor. Där blir det inte fett så jag får göra vad jag kan för att hålla nere kolhydraterna.

Reg.datum
    maj 2012
    Inte helt stabilt ännu, ketonerna har börjat dra sig uppåt igen till 0,7 men socker landade på 7,4 trots fakir i helgen så faran är inte riktigt över. Däremot kröp vikten ner till tvåsiffrigt för första gången på 4 år till 99.9 från 102.4 i tisdags. En vecka till så kanske socker etablerar sig under 7 igen, annars får jag fixa metformin.

Reg.datum
    jun 2012
    Så där ja... tvåsiffrigt... gratulerar

Reg.datum
    maj 2012
    Jag hann före dig

Reg.datum
    jun 2012
    Jag slår vad om att jag är först till 90 Förlorarn bjuder på pilsnerkorv ?

Reg.datum
    maj 2012
    Jo det kan vi väl toppa på men vid 90 är jag normalviktig om än i övre delen av intervallet så det är inte säkert att jag kan komma under.

Nåväl, dagens blodsocker landade på 6,0 efter rekordnoteringen på 8,2 den tredje januari. Sedan om fastesocker verkligen allena är en indikator på typ 2 börjar jag bli tveksam till. Man bör nog göra kompletterande tester innan man ropar varg. I fredags gjorde jag en test och mätte både på morgonen och kvällen innan mat. 7,6 på morgonen och 5,3 på kvällen 6 timmar efter lunch. Min hypotes är att man har större gryningseffekt på LCHF vilket kan göra mätning av fastesocker vanskligt. Kan jag dessutom få ner detta värde på så pass kort tid efter en kolhydratorgie så kan knappast metabolismen vara helt åt skogen men inte heller helt friskt.

Vi får se i början av mars då det är dax för tester. Börjar min läkare jiddra då så kommer jag nog att begära en second opinion på annan VC efter att först ha frågat om det finns en läkare som är positivt inställd till lågkolhydrat.

Sidan 13 av 17 FörstaFörsta ... 3 11 12 13 14 15 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •