Sidan 4 av 17 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 14 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 167

Ämne: Slacktivistens anteckningar

Reg.datum
    maj 2012
    I helgen blir det "slarv" Svårt att motstå världens mest typiska midsommarmat, matjessill med gräddfil och gräslök med färskpotatis till och en nubbe.

Får repareras efter midsommar. Om dryga veckan börjar min 5 veckor långa semester, utmärkt tillfälle att komma på banan.

Reg.datum
    maj 2012
    Idag är allt åt skogen. Mätte just fasteblodsocker till 6,8 och vikten åkte upp dryga kilot. Jag anade det i och för sig då jag denna veckan efter midsommarslarvet gått och småätit. En ölkorv här, några salamiskivor där. Dessutom en eller två skivor finncrisp om dagen. Tecken på att något är stört.

Dax att analysera. Någonstans finns det dolda kolhydrater. Någon innehållsförteckning ljuger. Leverpastejen (6% kh)? Finncrispen (3,7%)? Ölkorvarna (1%)? Salamin (0%)? Kalvsyltan (0,5%)? Eller för mycket proteiner?

Det blir att undvika processat igen ett par veckor så får vi se.

Reg.datum
    maj 2012
    Jag har en närstående med diabetes typ 1. Ibland reagerar han med högt blodsocker på t ex köttsoppa på burk. Nånstans i tillsatserna finns det nåt som får blodsockret att stiga långt mer än vad man kan läsa sig till av näringsdeklarationen. Det är tråkigt. Men man får laga mat från scratch. Man kan göra egen leverpastej av bara goda grejor, med lite husk/mandelmjöl ist för skorpmjöl/vetemjöl och sen frysa och ta fram efter hand. Kanske inte direkt nåt man ställer sig och gör en het sommardag, men det kommer ju alltid regniga dagar också =) Om man gör av kycklinglever så kan man riva den (kokt) på ett rivjärn, så man behöver ingen köttkvarn.

Reg.datum
    maj 2012
    Har spanat lite på nätet och en tillsats som tydligen måste hållas ett öga på är maltodextrin. Det har GI=105 (!) och fungerar dessutom som smakförstärkare. Undrar hur mycket det finns av det utan att det angetts som annat än "socker". En produkt som angett det är Eriks bea. F-n. Blir att göra kryddsmör med dragon istället.
    Senast redigerat av Slacktivisten den 2012-07-01 klockan 12:51.

Reg.datum
    maj 2012
    Lite mellanuppdatering då jag tycks ha hittat banan igen. Har kört i det närmaste fakir och dessutom dragit ner proteinerna lite och varit lite försiktig med mjölkprodukter. Tydligen har jag ändå bränt fett utan att det synts så mycket av vikten på senare har varit uppbunden vätska. Ställde mig nyss på vågen och den sa 103,1 kg så till söndag blir det väl att uppdatera tickern igen

Blodsockret mäter jag inte förrän i slutet av månaden. Det är ingen idé att mäta långtidssocker oftare. Däremot har jag fått ett bevis för att jag är predestinerad för typ 2 så det är ett starkt motiv för att fortsätta med LCHF. Hippokratesfolket anser att man har typ 2 vid blodsocker över 7,0. Normalt är mellan 4,0 och 6,0.

Reg.datum
    maj 2012
    Predisponerad, inte predestinerad.

Reg.datum
    maj 2012
    Justja, tack

Reg.datum
    maj 2012
    Sådärja. Det funkade till slut. En veckas nästanfakir med nedjustering av proteinmängden och förra söndagens 105,4 blir 102,8 idag. Allt det där är givetvis inte fett utan det mesta var nog vätska. Gissningsvis var 1kg fett med tanke på nästanfakiren. Troligen åt jag för mycket protein men de där finncrisparna var nog inte heller bra. (Jag skrev fel innan, de har inte 3,7% kh utan 3,7g per skiva.)

Jag är alltså på banan igen. Vid månadsskiftet testar jag blodsockret igen, ingen idé testa oftare när det gäller fasteblodsocker.

Reg.datum
    maj 2012
    Ännu en vecka. -0,6kg vilket är precis lagom. Jag kanske rent av blir tvåsiffrig innan semestern är slut.

Köpte ett fempack ölkorv igår, någon chiliaktig. Får nog slänga de kvarvarande, magen fick tuppjuck av den. Capsaicinet ska inte bara in, det ska ut oxå

Reg.datum
    sep 2010
    Hej hej

Sidan 4 av 17 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 14 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •