Sidan 5 av 17 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 15 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 167

Ämne: Slacktivistens anteckningar

Reg.datum
    maj 2012
    Ingen förändring av vikten denna gång. Vätskebalans igen. Det hjälper inte heller att fredagskvällen spenderades på en pub med hamburgare och ett par kalla. Fullt medvetet val, jag tycker det finns utrymme för en och annan slarvkväll. En sak förvånade mig en hel del, normalt smäller jag i mig en pubburgare med all pommes utan tvekan. Så inte denna gång, efter en tredjedel av pommesberget var jag proppmätt. Något har alltså förändrats under resans gång.

Reg.datum
    sep 2010
    Man blir ju mätt på mindre volym för fettet man får i sig mättar ju dubbelt så mktper gram

Reg.datum
    maj 2012
    Någorlunda ordning igen men sega kilon för närvarade. Kanske blir bättre när sommaren är över och det börjar svalna ute. Sista dagen på semestern, i morgon blir det gruvan.

Reg.datum
    maj 2012
    Nyss roade jag mig med att mäta mitt blodketon och det hamnade på 3,3 mmol/l. Enligt någon snubbe är "optimal" ketos mellan 1,5 och 3,0. Nu är ju detta före frukosten så jag tar en ny mätning framåt kvällen för att se hur det förändras efter dagens måltider men före natten. Vad som är skoj är att detta är efter 3 jobveckor med lunch i restaurangerna nära jobbet. En av dem är förvisso com.inn här i Linköping som är den enda som serverar LCHF som en modifierad GI. De har verkligen lyckats med smaken, så pass att jag fått med mig kollegorna som gärna mumsar i sig GI-varianten. Inte fått med mig dem i LCHF dock men jag missionerar inte och de respekterar mig så pass att vi väljer restaurang med mat jag kan snickra ihop LCHF av. Det blir lite ströbröd här och vetemjöl där men det verkar funka.

Igår åt jag dock lunch hemma då jag skulle förbi stora sjukhuset och få en långtids-EKG kopplad som ska sitta på i 24 timmar och leta extraslag. Lunchen blev en omelett med 3 XL-ägg, 1dl vispgrädde, pepparsalami och kryddor. Middagen blev en ölkorv till vitvinet som apetirif, 2 Reinert bratwurst i elgrillen med en tredjedels burk Eriks pepparsås och en tredjedels halvmåne Bavaria Blu ost. Kvällssnack ytterligare en tredjedels Bavaria.

Ta nu inte detta på fel sätt, detta är av ren nyfikenhet och jag tänker inte föra någon ketondagbok Stickorna är alldeles för dyra för det. Abbot verkar ha reagerat på ketonmätarflugan och ger inte längre bort just Freestyle Precision, den som kan mäta keton. Beställ dock gärna en av de andra mätarna för blodsocker, det skadar absolut inte att hålla koll på det då det finns massor av oupptäckta typ 2 eller förstadiet bland befolkningen.

Reg.datum
    jun 2012
    Jag beställde förra veckan en Freestyle Precision då den fortfarande var beställningsbar på Abbots hemsida, men har inget fått än. Vi får se om jag får något över huvudtaget. Får väl i så fall be vårdcentralen hemma ge mig nya stickor till min gamla blocsockermätare. Synd, ty det skulle vara skoj och följa upp även ketoner och försöka maxa dieten.

Reg.datum
    jun 2012
    Idag anlände paketet från Abbott... så jag han precis innan de slutade med gratis utdelning av modellen.

Reg.datum
    maj 2012
    Kul. Tänk på att ketonstickorna vill ha dubbla mängden blod jämfört med sockerdito. Ett snäpp till på lansetten.

Reg.datum
    maj 2012
    Står still i vikt nu sedan ett bra tag. Kanske är det så att man stöter på en seg platå just 6 månader efter start?

Även jag mäter blodketoner nu mest för att jag är nyfiken. För mig är det inte speciellt svårt att ligga i det så kallade optimala intervallet 1,5 till 3 mmol/l (morgonvärde). Jag har mätt enbart på helgerna. Förra helgen blev 3,3 och 1,6, denna blev 0,9 och 2,7. Då syndade jag i onsdags med pubrunda med hamburgare och ett par öl. Eller synda, lite fel att säga så och illvilliga missuppfattar säkert det medvetet. Jag njöt snarare Jag har upptäckt att jag kan göra det utan att rasera vad jag åstadkommit och om det inte blir för ofta. Men det är jag det, andras körsträcka varierar som jänkare säger.

Nyss blev det ett experiment. 1dl vispad grädde med 7-8 hallon och ett 20-tal blåbär. Blodsocker alldeles innan 6,2 och en timme efter 5,8. Helt okej (ingen whisky inblandad ).

Reg.datum
    maj 2012
    Idag fyllde jag i enkäten Sverige Nu 2012 från SIFO. Jag hade blivit utvald. Undrar vad de kommer att säga om den, kanske kontaktar de mig och frågar om jag fyllt i den korrekt. Det fanns nämligen hundratals frågor om vad jag köpte för livsmedel och valen var Aldrig, Ibland och Ofta. Jag svarade Aldrig på mer än 95% av produkterna. Det mesta var halv- och helfabrikat och massor av lättprodukter. SIFO gör annars samma misstag som SLV och slår ihop frukt med grönsaker, för en LCHF-are är det som bekant två olika saker.

Dagens ketoner blev 2,3.

Citat Ursprungligen postat av Slacktivisten Visa inlägg
    Idag fyllde jag i enkäten Sverige Nu 2012 från SIFO. Jag hade blivit utvald. Undrar vad de kommer att säga om den, kanske kontaktar de mig och frågar om jag fyllt i den korrekt. Det fanns nämligen hundratals frågor om vad jag köpte för livsmedel och valen var Aldrig, Ibland och Ofta. Jag svarade Aldrig på mer än 95% av produkterna. Det mesta var halv- och helfabrikat och massor av lättprodukter. SIFO gör annars samma misstag som SLV och slår ihop frukt med grönsaker, för en LCHF-are är det som bekant två olika saker.

Dagens ketoner blev 2,3.
    Det är egentligen helt absurt att den större allmänheten ser med samma ögon på en banan och en vitkål. Helt jävla galet att svenska folket lever på bröd, pasta och lättprodukter egentligen.

Nej, hejja oss och mer kött till folket!

Sidan 5 av 17 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 15 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •