Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Så torra kladdkakor :(

Reg.datum
    feb 2012
    Blogginlägg
    1

Så torra kladdkakor :(

Har testat lite olika recept på kladdkakor (LCHF) men de blir så torra. Inte alls kladdiga . Skulle baka en vanlig Kladdkaka åt min sambo igår som inte kör lchf och hade ju då vetemjöl i (tänkte då att det kanske är mjölet som gör skillnaden), men så var strösockret nästan slut så det blev 1dl strösocker och 3dl Hermesetas stevia strö istället för 4dl strösocker, OCH kakan blev jätte TORR... Är det alltså då sockerersättningen som gör LCHF-baket så torrt?
    Hur gör ni? Eller ska man gilla läget, i så fall kan dessa kladdkakor inte längre heta "kladd"-kaka, "Kaka utan kladd" är bättre

Alla kladdkakor jag testat blir tvärtom, moussekonsistens. De får stå till sig i kylen över natten så blir de kladdiga. Här någonstans har jag ett recept som funkar för mig.

Reg.datum
    jan 2010
    Jag säger som Lillnettan...
    Hur länge har du dom i ugnen egentligen?
    12 minuter är max vet ni väl.

Reg.datum
    feb 2012
    Blogginlägg
    1
    Tack! Måste testa. 12minuter? Jag hade min senaste i 17min i 175grader. Jag testar Lillnettan, din scraapbook var verkligen helt fantastisk! Vart brukar du köpa matrialet? Tycker Panduro tar lite överpriser

Tack snälla! Det finns måånga scrapbutiker på nätet men ofta handlar jag på http://pysseltagen.se.

Blir ni inte oerhört sötsugna när ni gör alla dessa substitut till sötsaker och godis?

Nope, inte jag. Med substitut kan jag nöja mig med en bit och kakor/bakverk kan glömmas bort i kylen många dagar utan att jag går och suktar efter dem, medan jag med en vanlig kladdkaka mycket väl kan käka åtminstone hälften direkt, med glass. Fast sånt är ju så olika.

För mig fungerar lchf bäst om jag sänker ambitionerna något och kör 80% rätt 80% av tiden, kan man säga. När jag är jättestrikt och äter perfekt så tenderar det att förr eller senare komma bakslag där jag äter...tja, 100% FEL i 4-5 dagar :-D. För mig känns det bättre att i så fall ligga lite i gråzonen ibland. Det funkar bäst i långa loppet.
    Senast redigerat av Lillnettan den 2012-05-23 klockan 09:56.

Citat Ursprungligen postat av Lillnettan Visa inlägg
    Nope, inte jag. Med substitut kan jag nöja mig med en bit och kakor/bakverk kan glömmas bort i kylen många dagar utan att jag går och suktar efter dem, medan jag med en vanlig kladdkaka mycket väl kan käka åtminstone hälften direkt, med glass. Fast sånt är ju så olika.

För mig fungerar lchf bäst om jag sänker ambitionerna något och kör 80% rätt 80% av tiden, kan man säga. När jag är jättestrikt och äter perfekt så tenderar det att förr eller senare komma bakslag där jag äter...tja, 100% FEL i 4-5 dagar :-D. För mig känns det bättre att i så fall ligga lite i gråzonen ibland. Det funkar bäst i långa loppet.
    Det där är fan bra jobbat alltså! Jag blir inte mindre sötsugen av "LCHF-glass" än vanlig glass etc. Antar väl att det är individuellt som med precis allt annat

Reg.datum
    jan 2010
    Jag blir då mer sötsugen, så jag minimerar antalet gånger jag gör kladdkakor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •