Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Hunger VS Sug

Reg.datum
    apr 2012

Hunger VS Sug

Hej!
    Hade en intressant pratstund med en god vän om kost och lchf , efter att ha berättat vad och hur mycke jag äter om dagarna frågar han om jag inte gick hungrig.
    - nej svarar jag, faktiskt inte!

Då frågar han , men om du kör förbi en reklampelare från Mcdonalds med en stooor bild på en bigmac, blir du inte sugen på den då?

Klart tusan jag kan bli sugen !

- men då är du ju hungrig menar han på!
    Hade ja inte vart hungrig hade ja inte blivit sugen resonerar han..

Hur tänker ni här? Vad är er definition av hunger kontra sug?

Vore intresant att höra hur ni resonerar

Reg.datum
    maj 2012
    Blogginlägg
    2
    Helt skilda saker! Hunger känns naturligt. Mat är bränsle och kroppen funkar inte annars. Men när man äter för att man sugen så är det väl oftast mat i mer eller mindre överflöd. Jag tänker att sug efter mat är kopplat till psyket. Man äter med känslorna. Behöver dock inte vara tröstätning. Eller om man har PMS och vill ha choklad. Tror det är känslor som styr där också på något vis.

Hmm...fast å andra sidan. Om man faktiskt är hungrig och väljer att äta pizza så kan det ju bero på att jag är sugen på pizza...

Intressant fråga.

Reg.datum
    feb 2012
    hunger för mig känns oftast ganska naturligt o man löser det genom att äta (undantag fyllehungrig, det är ett konstigt fenomen som bara inträffar på fyllan o man tror sig kunna äta allt)

sug som jag har tur o inte få allt för ofta blir helt sjukt, det vattnas i munnen o jag tappar fokus på det mesta,
    jag bara måste ha den där chokladkakan eller smågodiset, sen bara full gas till kiosken
    dock får jag sånt sug ibland dock inte ofta

Reg.datum
    jan 2010
    Jag är riktigt dålig på att veta skillnaden...

Hunger gör att min mage kurrar och jag blir matt och lite trött. Sug...då känner jag mig nog mer rastlös i kroppen i stället för trött?

Reg.datum
    maj 2012
    [QUOTE=jutte;390380]hunger för mig känns oftast ganska naturligt o man löser det genom att äta (undantag fyllehungrig, det är ett konstigt fenomen som bara inträffar på fyllan o man tror sig kunna äta allt)

Det är inget konstigt fenomen alls, alkohol har en välkänd blodsockersänkande effekt. Det är därför som man bara måste vräka i sig de mest omöjliga saker när man är på väg hem.

Innan man upptäckte insulinet på 1920-talet så var en diet på fett fläsk och brännvin den enda medicin man hade till diabetiker.

Reg.datum
    maj 2012
    Sug för mig är t ex när min hjärna meddelar mig, med hög röst och på fullaste allvar, att min kropp måste få choklad nu, BEHÖVER choklad nu. Det känns verkligen djupt inombords - som brist på någon livsnödvändig mineral. Trots att jag ju vet att man inte kan ha chokladbrist.

Hunger är en helt annan känsla. Vid hunger vill jag äta för att bli mätt, inte enbart för att det vore SÅ gott.

Jag har inte upplevt några starkare sug sedan jag började med lchf. Däremot kan jag bli hungrig.

Reg.datum
    maj 2012
    Jag är sugen på kaffe men inte fan är jag törstig för det.

Reg.datum
    jun 2012
    Jag försöker vända suget till något positivt. Jag får ibland ett ospecifierat sug som jag tidigare... i förra livet ... täppte till med godis. Suget finns kvar, men jag använder olika butikers charkuteridiskar till problemlösning. 50 gram dittan och 100 gram dattan... olika typer av kallskuret är min nuvarande melodi. Fungerar faktiskt över förväntan. Känns att jag vill inte fresta hjärnan med socker, utan med absolut sockerfritt för att slippa ev återfall till sockerälendet. Därför är det mycket främmande för mig att äta en endaste chockladbit.

Vill du ha en godis eller bröd är du sugen. Tänk efter på om du är sugen på ett ägg eller en biff, då är du hungrig. Jag tror dock att många klagar över hunger i onödan. För att uppleva riktigt ordentlig hunger skulle jag påstå att det krävs något dygns fasta samt en låg kroppsvikt. Allt annat är bara en vana.

Det finns psykisk hunger och fysisk hunger.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •