Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Någon mer som har panikångest?

Reg.datum
    maj 2012

Någon mer som har panikångest?

Tjena,

Tänkte kolla om det är någon mer på det här forumet som har problem med panikångest/ångest?

Jag har själv haft problem med svåra attacker sedan något år tillbaka, och det är dels det som har fått mig att börja med LCHF och en sundare livsstil.

Känner att jag behöver skriva av mig så jag ska berätta hur det började, för något år sedan märkte jag att jag fick ett obehagligt smärtsamt tryck över bröstet vissa dagar. Jag blev förstås livrädd då jag var överviktig och levde rätt osunt, trycket återkom ett par gånger men slutade sedan helt. Dock fick jag lite senare en annan känsla av att inte kunna andas en gång när jag skulle gå och lägga mig. Jag som då inte visste vad ångest var för något, (mer än den där klumpen i magen man kunde ha innan ett skolprov) trodde att jag drabbats av något allvarligt. Men när jag gick till vårdcentralen och allt såg bra ut så förstod jag att det var ångest, kroppens sätt att säga ifrån på min minst sagt osunda livsstil. Hittills har jag ännu inte lyckats få bort min ångest trots otaliga försök att ändra min livsstil, det skäms jag lite över.. jag äter ju trots allt väldigt bra just nu, däremot så dricker jag cola light varje dag, oftast blir det pepsi max som innehåller mycket koffein och aspartam, vad jag hört är det väldigt ångestframkallande, det lär ju vara det som orsakar min ångest måste försöka sluta med skräpet hur som helst.

Så är det någon av er som lider av ångest? och har ni erfarenhet av ångest från light-produkter, koffein, aspartam osv?

Reg.datum
    jan 2012
    Hej! För c.a. 10 år sedan led jag av panikångest, men "arbetade" bort det genom terapi.
    Naturligtvis har kosten inverkan på ditt psykiska mående, men kanske är det någonting mer där bakom som du behöver ta tag i först?
    Själva aspartamet och koffeinet kan ju kanske påverka lite men jag skulle gissa på att din kropp försöker signalera att någonting är fel till dig genom ångestattackerna
    ( och detta är bara en gissning, jag är ingen psykiater och jag känner ju inte dig)

Ibland kanske man måste leta efter "fel"faktorerna inuti sig själv och inte utanför. Men det finns ju många studier som visa att kost och fysisk aktivitet påverkar oerhört mycket.
    Så du får liksom gå in från två håll för att hjälpa dig själv: och ett håll är ju redan avklarat va?

Lycka till med allt!

Reg.datum
    jan 2011
    Ja, jag har problem med det till och från. Även ena föräldern. Vet inte om det är ärftligt. Det är en fruktansvärd känsla och jag önskar dig all lycka på bättringsvägen. Den enda lösningen som jag ser det är inre lugn, hur new age det än låter. Inte låta ångesten styra och välja bort dom saker som man märker framkallar det. Om det så bara är att låta disken vänta tills imorgon för att man hellre har lust att ta ett glas vin i solen.

Reg.datum
    maj 2012
    Jag har haft panikångest. Det beror inte på cola light eller koffein. Däremot kan större mängder koffein förvärra tillståndet genom att man blir spänd och "stirrig" och på högvarv, då kan en attack utlösas lättare. Det är inte stora mängder koffein i cola light.

Du behöver förmodligen hjälp med detta, man kan ibland klara det själv men det kan ta åratal i anspråk.

Reg.datum
    maj 2012
    Oj en del snabba svar =). Skönt att inte vara ensam.

Ang. cola light / koffein så tror jag att jag blivit extra känslig för det då jag missbrukat cola light under en längre tid, jag tror inte den påverkar hela min ångest men en stor del.. då jag alltid märker att jag mår sämre efter jag druckit det, känns som hjärnan går på högvarv, tomhetskänsla och ibland lite kallsvettningar, det är inte så ofta jag får riktiga panikångest attacker längre, utan det är mer konstant orolighet o så, vissa dagar är bättre än andra.

Jaja jag får se till att göra något åt det, sluta helt med cola lighten och fortsätta hålla mig till LCHF. Blir det inte bättre får man söka hjälp antar jag . Men det är alltid skönt att veta att man inte är ensam med ångest/panikångest.

Reg.datum
    jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Rebel Visa inlägg
    Oj en del snabba svar =). Skönt att inte vara ensam.

Ang. cola light / koffein så tror jag att jag blivit extra känslig för det då jag missbrukat cola light under en längre tid, jag tror inte den påverkar hela min ångest men en stor del.. då jag alltid märker att jag mår sämre efter jag druckit det, känns som hjärnan går på högvarv, tomhetskänsla och ibland lite kallsvettningar, det är inte så ofta jag får riktiga panikångest attacker längre, utan det är mer konstant orolighet o så, vissa dagar är bättre än andra.

Jaja jag får se till att göra något åt det, sluta helt med cola lighten och fortsätta hålla mig till LCHF. Blir det inte bättre får man söka hjälp antar jag . Men det är alltid skönt att veta att man inte är ensam med ångest/panikångest.
    Du är på rätt väg, du har insikten om vad som kan trigga i gång dig. Du skriver att du var hos doktorn o det fanns inga fel, så du förstod att det var ångest. Det tycker jag är otroligt insiktsfullt. Jag sprang i många år hos doktorn med alla mina fysiska problem och fick piller hit o piller dit. Högt blodtryck o höga kolesterolvärden m.m. Sedan fick jag äntligen börja på terapi med en duktig psykolog som berättar om kropp o själ och att det liksom hör ihop. Mår man inte bra invärtes så svarar kroppen med bl a smärtor o i slutändan ångest. Min kropp hade signalerat i flera år att jag betedde mig fel.

Först dåligt med sömn --- äsch vad då (så är det väl för många) Klimaterakossa!!
    Viktuppgång, svullen mage,,, (jaja börjar bli äldre) tant
    Glömmer,, hm inte så farligt eller...... Men det blir för ofta, blir ledsen och här kommer ångesten. Jag har tappat greppet. Dyker ner i en fruktansvärd depression.

Vad jag inte visste då var hur viktig kosten är. Hade jag vetat för 10 år sedan vad LCHF stod för hade jag aldrig hamnat i denna berg o dalbana. Jättepigg o väldigt ledsen o låg. Fick diagnos bipolär typ 2. Och när jag fick den diagnosen och fick medicin för det, så blev ju livet mycket lugnare.
    Det är ju klart eller hur. ”Locket på” . Har nu med den rätta naturliga maten kunnat sluta med all medicin.

Nu säger jag inte att kosten gör allt, för du själv måste tänka om, ta bort gamla etiketter som det heter och du är verkligen på god väg. Och trots att det har varit för jävligt i många år så vill jag inte vara utan dom, för den insikten o kunskapen om mig själv o andra har jag aldrig fått annars.

En hjälp jag fick när ångesten kom var att sätt mig ner (om möjligt), blunda o känn efter var sitter ångesten? (ge den en färg) ta tag i den o följ den upp o ut. Alltså försök inte hindra den utan följ den... ja det här låter så flummigt ser jag när jag skriver men det fungerade för mig. Lycka till

Reg.datum
    jun 2012
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Rebel Visa inlägg
    Tjena,

Tänkte kolla om det är någon mer på det här forumet som har problem med panikångest/ångest?

Jag har själv haft problem med svåra attacker sedan något år tillbaka, och det är dels det som har fått mig att börja med LCHF och en sundare livsstil.

Känner att jag behöver skriva av mig så jag ska berätta hur det började, för något år sedan märkte jag att jag fick ett obehagligt smärtsamt tryck över bröstet vissa dagar. Jag blev förstås livrädd då jag var överviktig och levde rätt osunt, trycket återkom ett par gånger men slutade sedan helt. Dock fick jag lite senare en annan känsla av att inte kunna andas en gång när jag skulle gå och lägga mig. Jag som då inte visste vad ångest var för något, (mer än den där klumpen i magen man kunde ha innan ett skolprov) trodde att jag drabbats av något allvarligt. Men när jag gick till vårdcentralen och allt såg bra ut så förstod jag att det var ångest, kroppens sätt att säga ifrån på min minst sagt osunda livsstil. Hittills har jag ännu inte lyckats få bort min ångest trots otaliga försök att ändra min livsstil, det skäms jag lite över.. jag äter ju trots allt väldigt bra just nu, däremot så dricker jag cola light varje dag, oftast blir det pepsi max som innehåller mycket koffein och aspartam, vad jag hört är det väldigt ångestframkallande, det lär ju vara det som orsakar min ångest måste försöka sluta med skräpet hur som helst.

Så är det någon av er som lider av ångest? och har ni erfarenhet av ångest från light-produkter, koffein, aspartam osv?
    Hej! jag vet precis hur jobbigt det är med ångest. haft ångest under flera år, vilket var asjobbigt...hade ibland fruktansvärd ångest på nätterna, med hjärtklappning och en känsla av panik i hela kropppen. Jag drack väldigt mycket pepsi max och cola light. Men när jag drog ner på läsken till nån läsk då och då iställlet för varje dag så minskade ångesten. Ett bra tips för att få bukt med ångesten är ett tips jag fick av min psykolog. Det var att sätta sig ner och blunda och andas in genom näsan och ut genom munnen. det ska vara djupa och lugna andetag. gör detta ett par minuter varje dag, kan vara värt att pröva...

Reg.datum
    maj 2012
    Jag har haft panikångest. A och O är att inte kämpa emot. Det är mycket svårt. Man ska sitta ned och andas lugnt och bara studera attacken, vad som händer, hur det känns. Det sticker i fingrarna, ibland i tårna, man blir yr, hjärtat slår i racerfart. Sitt kvar, genomlev attacken utan att försöka fly.

Jag önskar dig all lycka till. Det går att lära sig hantera detta. Sedan kommer attackerna allt mer sällan. Tillslut upphör de. Klarar du inte detta själv, sök hjälp. Låt inte detta fördunkla ditt liv och stjäla tid och energi och glädje från dig.

Reg.datum
    aug 2011
    oxå haft panikångest... och kan även tillägga att koffein visst kan utlösa liknande symptom...

ett tips är att försöka undvika mediciner om det går, lär dig andningstekniker eller liknande, gå mot det jobbiga, det blir bättre!

Reg.datum
    okt 2010
    kaffe (koffein) ger mig ibland ångest, ibland väldigt stark ångest men ändå sitter jag och dricker det... i början mår jag riktigt bra när dopamin släpps ut i hjärnan men ibland vänder det. :/
    men det är inte bara kaffe som ställer till det för mig, ibland har jag ångest utan någon orsak som jag vet om.
    rosenrot och 5-htp hjälper oftast rätt bra.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •