Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Såser/dressingar

elinb Gäst

Question Såser/dressingar

Jag har varken tid eller lust med att laga egna såser och dressingar hemma så jag tänkte höra med er ifall det finns någon/några såser/dressingar man kan köpa färdiga?

Reg.datum
    apr 2012
    Erik lallerstets (nu stavar ja som en kratta) bea sås innehåller < 0.5g KH! God är den oxå..

Det finns jättemånga såser & dressingar som funkar - bara kolla på kolhydratsinnehållet innan du köper dem. Jag brukar välja sådana med högst ca 4-5 gram kh/100 gram, men gärna lägre förstås. ICAs egna bearnaisesåser har väl 0.5 gram kh per hekto eller nåt sånt.

Jag brukar ofta vara för lat för att laga egna såser här hemma, gör jag något så blir det väl typ pressad vitlök i creme fraiche tillsammans med salt & peppar och lite curry. Marinader på kött brukar jag göra med olja, vin och soya som grund och så lägger jag till smaker som passar till köttet, tex. vitlök, krossade enbär, peppar, rosmarin, timjan, mynta...

elinb Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hantverkarn Visa inlägg
    Erik lallerstets (nu stavar ja som en kratta) bea sås innehåller < 0.5g KH! God är den oxå..
    Den är ju jättegod! Det är bara att fortsätta äta den med gott samvete alltså?

elinb Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillnettan Visa inlägg
    Det finns jättemånga såser & dressingar som funkar - bara kolla på kolhydratsinnehållet innan du köper dem. Jag brukar välja sådana med högst ca 4-5 gram kh/100 gram, men gärna lägre förstås. ICAs egna bearnaisesåser har väl 0.5 gram kh per hekto eller nåt sånt.

Jag brukar ofta vara för lat för att laga egna såser här hemma, gör jag något så blir det väl typ pressad vitlök i creme fraiche tillsammans med salt & peppar och lite curry. Marinader på kött brukar jag göra med olja, vin och soya som grund och så lägger jag till smaker som passar till köttet, tex. vitlök, krossade enbär, peppar, rosmarin, timjan, mynta...
    Tack för ett jättebra svar! Jag har precis börjat med LCHF så är lite lost.

Just det här med marinad har varit lite krångligt tycker jag men ska prova din grund. Hur är det egentligen med "vanliga" kryddor? T ex. grillkrydda som många har i sina marinader, är det "okej"? Jag har fått för mig att man bara ska använda färska kryddor. Recept på kycklingmarinader har varit svåra att hitta också!

Grejen med kryddblandningar är att de ofta innehåller druvsocker (dåligt förstås) och/eller glutamat (bla. aptitstimulerande), så det bästa är om du kan använda "rena" kryddor. Jag brukar tex. blanda egen tacokrydda.

Spontant tänker jag lite vitt vin, olivolja, citron, vitlök och timjan när jag hör kycklingmarinad.

elinb Gäst
    Grejen med kryddblandningar är att de ofta innehåller druvsocker (dåligt förstås) och/eller glutamat (bla. aptitstimulerande), så det bästa är om du kan använda "rena" kryddor. Jag brukar tex. blanda egen tacokrydda.

Spontant tänker jag lite vitt vin, olivolja, citron, vitlök och timjan när jag hör kycklingmarinad.
    Då tror jag att jag hänger med! Inga blandningar alltså utan kryddor som bara är en krydda? Det står väl också på baksidan på allt?

Timjan, gud vad gott!

Jepp, det står på baksidan av det mesta. Jag använder dock den här typen av kryddblandningar rätt så mycket. Där är det ju rena kryddor som blandas ihop när man maler med kvarnen, så att säga.

http://www.santamariaworld.com/produ...hicken--steak/

elinb Gäst
    Jepp, det står på baksidan av det mesta. Jag använder dock den här typen av kryddblandningar rätt så mycket. Där är det ju rena kryddor som blandas ihop när man maler med kvarnen, så att säga.

http://www.santamariaworld.com/produ...hicken--steak/

Den ska jag köpa. Behöver man inte tänka på kolhydrater när det kommer till kryddor? Man tar ju så lite ändå?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •