Sidan 11 av 22 FörstaFörsta ... 9 10 11 12 13 21 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 217

Ämne: Min viktresa

Reg.datum
    jun 2012
    Det blev en dag till med höga proteiner... restaurangmat... proteinstinna grytbitar. Gott, men farligt på sitt sätt ! Höll mig dock på mattan med de övriga "tillbehören". Till middag sedan, hade jag lastat två feta tonfiskbiffar på tallriken. Men efter att ätit den ena började jag fundera över hur dagens totala proteinintag skulle bli. En snabbtitt i matdagboken berättade, att jag fick lägga den andra biffen tillbaka i kylen. Nu blir det och kompensera med kokosolja i kväll så att jag åtminstone når till Skaldemans minimiratio.
    Senast redigerat av Limp den 2012-10-11 klockan 20:45.

Reg.datum
    jun 2012
    Meningen min har varit att höja proteinerna en aning för att slippa den minskningen av muskelmassan som jag tycker se i min dagstatistik. Men...men...veckan spårade ju ut ju totalt på den punkten p.g.a Emental- & ostätningssuget. Det tar också emot att bromsa viktnedgången som rullar på i "rasande" fart. Fåfängan om smalare kropp har nog slagit till med sin fulla kraft Alltså, jag fortsätter ett tag till med den låga proteinviktkilo-förhållandet runt ca. 0,7. Dock har jag lagt till mer kolhydrater i forma av paprika, gurka och tomater i min kost. Ska försöka lämna fakiren och målet är att hamna runt 10 kolisar i snitt per vecka och se vad som händer.

Jag har även beställt fler ketostickor från Tyskland och inleder i dag ihop med mätning av blodsockret ca. en gång i timmen en sådan där tvärvetenskaplig studie hur saker och ting påverkar kroppen min. Fast jag kommer varken testa socker, sötningsmedel eller kaffe, utan istället bacon med ägg utan kolisar (frukost) och fläskkarre med grönsaker (middag) och dess effekter

Mer om dagens mätningar framåt kvällen...

Reg.datum
    feb 2011
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Meningen min har varit att höja proteinerna en aning för att slippa den minskningen av muskelmassan som jag tycker se i min dagstatistik. Men...men...veckan spårade ju ut ju totalt på den punkten p.g.a Emental- & ostätningssuget. Det tar också emot att bromsa viktnedgången som rullar på i "rasande" fart. Fåfängan om smalare kropp har nog slagit till med sin fulla kraft Alltså, jag fortsätter ett tag till med den låga proteinviktkilo-förhållandet runt ca. 0,7. Dock har jag lagt till mer kolhydrater i forma av paprika, gurka och tomater i min kost. Ska försöka lämna fakiren och målet är att hamna runt 10 kolisar i snitt per vecka och se vad som händer.

Jag har även beställt fler ketostickor från Tyskland och inleder i dag ihop med mätning av blodsockret ca. en gång i timmen en sådan där tvärvetenskaplig studie hur saker och ting påverkar kroppen min. Fast jag kommer varken testa socker, sötningsmedel eller kaffe, utan istället bacon med ägg utan kolisar (frukost) och fläskkarre med grönsaker (middag) och dess effekter

Mer om dagens mätningar framåt kvällen...
    Har jag tolkat dig rätt att du satsar på 10 g kolhydrater per dag i snitt i veckan?

Reg.datum
    jun 2012
    Det blev helgalet skrivet... får väl skylla på kolhydratbrist Alltså, 10 kolisar om dagen så klart.

Reg.datum
    jun 2012
    Nog blev jag alla gånger ruskigt förvånad, när jag mätte blodsocker och ketoner idag. Efter flera månaders "fakir" ville jag se hur blodsockret varierar under en dag med fakirkost. Så här blev det...

Antingen påverkar en mycket strikt LCHF så pass mycket kroppen, att ordinarie "sanningar" stämmer inte längre, eller så mäter min Freestyle Precision fel ? Nu syftar jag på den normalisering av blodsockret som normalt inträffar ca. 2 till 2,5 timmar efter måltiden. Det uteblev ! Blodsockret hoppade också av någon anledning till det högsta värdet över 6 mmol/l flera timmar efter frukosten. Samtidigt klättrade ketonerna.... orsaken är ett fullständigt mysterium för mig ...eller så kanske allting är helt normalt ändå. Vad vet jag ! Efter kvällsmaten hände sedan egentligen ingenting med blodsockret... fast det kanske borde ha gjort det, enligt min mening. Mina ketoner rusade dock... som de brukar göra på kvällskvisten, för att sedan troligen sjunka framåt morgonen som brukligt.

Summa summarum ! Det ser troligen hyggligt ut för blodsockret. Om jag inte har helt fel, ser mina tabellvärden helt normala ut. Tack LCHF !

Ketonerna kan man dock alltid diskutera, men jag försöker inte dra några slutsatser. Det känns att ketonerna lever helt och hållet eget liv och frågan är om man kan överhuvudtaget få något vettigt ut dem. De finns där och så länge vikten fortsätter vandra neråt, får de jobba i det tysta. Att kolla hur mycket vinpimplande sänker ketoner, överlämnar jag åt andra...

Som jag tidigare skrivit, har jag blivit litet avigt inställd för att fortsätta med fakiren och ska nu höja kolhydraterna uppemot ca. 10 gram om dagen i snitt för att se vad händer. Jag ska försöka äta litet mer grönsaker och sedan får det bli en mätdag till på ovanstående sätt när jag tror kroppen vant sig vid.
    Senast redigerat av Limp den 2012-10-15 klockan 10:27.

Reg.datum
    feb 2011
    Jag gissar att du inte kommer se några negativa effekter av en ökning till 10 gram kolhydrater om dagen. Det är extremt lite även det, och det är imponerande att du lyckas hålla det så lågt!

Spännande med en mätserie över en hel dag! Jag blir sugen att göra något liknande, men jag kan inte se att det kommer hända inom överskådlig framtid. Har fullt upp med att växla protein mot fett i mitt dagliga matintag.

När det gäller kurvorna tycker jag att det ser normalt ut. Det är inga stor svängningar i boldsocker, och ketonerna ser rätt vettiga ut, även om sista mätningen är ganska hög.

Reg.datum
    jun 2012
    Jag gjorde en extramätning p.g.a kvällens avslutade höga ketoner. Mätningen skedde 21.30 och ketonerna hade sjunkit ner tilll 2,6 och blodsockret hamnade på 4,7 mmol. Frågan som kvarstå är hur i helskotta kan värden svänga så kraftigt bara på en timme ? Nå.. det kanske ljusnar en vacker dag...

Reg.datum
    feb 2011
    En möjlig teori varför ketonerna kan sprida en del vid olika tillfällen är att den metod som jag förmodar att du använder för att mäta ketoner i urinen bara detekterar en del av ketonerna, nämligen acetoacetat. Det finns även andra typer av ketoner som inte detekteras på det viset, tex beta-hydroxybutyrate. Dessa båda tillverkas i princip i samma mängder i levern, men vid en längre tids anpassning till en ketogen diet börjar musklerna till större del använda acetoacetat som bränsle, och omvandla detta till beta-hydroxybutyrate. Det innebär att för dig som sysslat med denna diet en längre tidsperiod så borde du ha en större andel beta-hydroxybutyrate i blodomloppet. Vilka inte detekteras med urinprovet.

Reg.datum
    maj 2012
    Blodketoner är det ju som mäts, Betahydroxybutyrat.

Reg.datum
    jun 2012
    Alldeles korrekt, jag mäter blodketoner. Min största reflektion handlade iofs om det oförklarligt höga sockervärdet 6.6. Det slog mig i går kväll att jag haft dylika visningar innan också. Blodsockermätningen visade hux flux 8 mmol när jag på uppdrag av hälsovården kontrollmätte blodsocker en helg i somras. Gårdagens högsta kan iofs handla även om felvisning eller kanske om "tvåliga" fingrar... jag tvättade nämligen händerna före alla mätningarna för att slippa fel. Men...men...

Idag har jag börjat med "kolhydratsfrossan" Dagens intag av kolisar hamnade på 13 gram.
    Senast redigerat av Limp den 2012-10-15 klockan 22:35.

Sidan 11 av 22 FörstaFörsta ... 9 10 11 12 13 21 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •