Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 1 2 3 4 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 217

Ämne: Min viktresa

Reg.datum
    jun 2012
    Verkar som att det var vätskebristen som orsakade huvvudvärket. Jag drack mer och plågan försvann.

Jag fick också lysande nyheter en liten stund sedan. Min doktor ringde angående provsvaret på mina blodsockerprover och LCHF:en som hon fortfarande inte känner till att jag följer, verkar ha gjort sitt. Blodsockret ligger stadigt runt 5,6 mmol/L, dvs. är mer eller mindre normalt. De historiska värden... långtidssockret ligger dock högt vilket iofs är naturligt även enligt doktorn, eftersom proverna togs i juni och jag ändrade kosten drygt en månad innan i maj. Jag fick också frågan om ev viktnedgång vilket jag stolt svarade med den faciten jag har. Nästa gång blir det provtagning i oktober för att kolla på nytt långtidsvärden och jag fortsätter med mitt. Jag lovade doktorn att boka tid hos dietisten och prata matvanor, så det blir väl att berätta om min lilla diet till slut

Reg.datum
    jun 2012
    En ny vecka och nya vågen har börjat samla data. Det blev en Beurer BF100 Analysvåg med överföringsmöjligheter till pc för vidare analys och datainsamling. Det visade sig också snabbt att gamla vågen nog fungerat aningen galet, liksom att det blev en del överätande (dock LCHF) under helgen. Så dagens ingångsvikt är 133,2 kg.

Veckans utmaning blir konferens i slutet på veckan. Jag har iofs beställt både socker och laktosfri mat, så vi får se hur det blir. För säkerhets skull tar jag litet eget tilltugg med mig.
    Senast redigerat av Limp den 2012-08-14 klockan 14:32.

Kul att du mår och att det går så bra för dig

Reg.datum
    jun 2012
    Tack för peppningen, Jimmy.

Bara en konferensmiddag kvar.... det blir av om en timme. Jag trodde att jag skulle få problem med dieten, men jag har ätit det som andra ätit med visst urval. Alltså, inga som helst återfall på något vis. Klart att det kanske noterades att jag lastade på talriken mer av oxfilen än andra i förrgår och att jag åt med lax i går kväll. Den svenska frukosten på konferenscenter är dock litet klen. Ägg hittade jag, men saknade bacon.

Summa summarum har det nog blivit litet för litet fett intaget de två senaste dygnen, men i morgon hemma rättar jag till det.

Reg.datum
    apr 2012
    Hej limp!

Skoj att du skriver så mycket, det är roligt att läsa. Det verkar gå bra med kosten, kul! Och välkommen hit förresten!

Hälsningar solen

Reg.datum
    jun 2012
    Tack Solen... nog går det bra med LCHF-kosten alltid, men man får en del tankeställare också.

Förra veckans tankeställare, var att jag har ett stort problem som jag behöver börja jobba med mer intensivt än innan. Nämligen mitt lassande av mat på tallriken ! Det kommer garanterad på sikt sabba mitt LCHF om jag inte lyckas ta itu med problemet.

Efter hemkomsten från konferens förra veckan, stod nämligen vågen betydligt högre upp än veckans ingångsvärde. Men jag hade ju ätit gott också under slutet av veckan och jag mindes väl mina egna små fustrationer. Jag hade lassat fullt med oxfile ena kvällen och lax den andra. Jag mindes också att jag blivit mätt under ätandet, men i gammal tjockskallestil fortsatt stoppa i mig tills talltiken var tom. Nog ska min gamla mor få ett hedersomnämnande för att gossen lärt sig att inte kasta mat, men det har blivit ett problem. Alltså, nu gäller det att ändra beteende... mindre portioner och om hungret kvarstår, hämta påfyllning.

Under helgen drog jag ner portionerna en aning, ökade fettet och i morse stod vågen sedan ändå på vinnarsidan. Veckans invägning visade 132,7 som matchvikt och rullandet i "nedförsbacken" fortsätter.
    Senast redigerat av Limp den 2012-08-20 klockan 11:04.

Reg.datum
    jun 2012
    Förra veckan var en bra vecka... 1,3 kg ner. Så denna veckans ingångsvikt blir 131,4 kg och målet blir och spräcka 130 kg:s vallen. Fast om det inte går, så blir det nya tag veckan därpå. Jag jobbar vidare med portionstorleken och det har gått bra utom middagen i går. Det blev litet för mycket och blev av litet för tidigt på eftermiddagen. Skulle istället tagit en bit Brie och ätit middagen senare. Men, man lär ju av sina misstag... förhoppningsvis.

Denna vecka kommer erbjuda en ny konferens och denna gången i Norge. Jag har kollat litet på vad som bjuds och jag räknar med problem... baquetter. Jag får helt enkelt köpa ölkorv som "färdkost" för att kunna hantera hungret, om inte "riktig" mat går att hitta. Alternativt får man proppa i sig rejält vid frukost. Äggröra och bacon är ju standardfrukost på norska hotell.

Reg.datum
    maj 2012
    Norge är ju brödätarnas land, de käkar mackor till lunch.

Ha lite LCHF-nödmat i minibaren.

Reg.datum
    jun 2012
    Den uppbunkrade reservkosten, dvs. pilsnerkorven gick åt och andra konferensdeltagarna undrade vem som åt upp all bacon vid frukost Det var nämligen bara några få bitar på de stekta äggen. Alltså det blev några dagar i stort sett med "nada" fett. Men laxen var otrolig god. Hemkommen sedan, hittade jag min nya blodsocker och ketonmätare i brevlådan. Nu har jag mätt blodsocket och ketonet tre dagar i rad och är konfunderat:

Ketonmätning
    31/8 - 1,4 mmol
    01/9 - 0,7 mmol
    02/9 - 0,9 mmol

Alltså, jag ligger knappt i ketos, men samtidigt fortsätter vikten gå ner i stadig fart och i morse efter blodmätningen visade vågen 129,7 kg. Det blir 1,7 kg ner denna veckan, vilket mostsvarar ungefär mitt snitt. I går och idag har jag ökat intaget med fett i form av kokosolja i te och kaffe, så vi får se hur värden ser ut i morgon bitti.

Blodsockret håller sig dock stabilt och värden ser ut som följer:

31/8 - 5,6 mmol efter maten
    01/9 - 5,4 mmol
    02/9 - 4,8 mmol

Därför kommer jag själv inte köpa några fler blodsockerstickor, utan väntar på min nästa provtagning på Hälsovården om en månad. Däremot har jag beställt både lancetter och ketonstickor för fortsatt analys om hur hamna inom det optimala. Funderar även att sluta med kaffe och börja dricka te istället. Testade grön te i går kväll och magen min kändes betydligt lungnare än efter dagens kaffedrickande under förmiddagen.

Reg.datum
    jun 2012
    Javisst ja... glömde att jubla över att ha nått ett delmål... vikten är numera under 129,9 kg strecket

Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 1 2 3 4 12 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •