Sidan 3 av 22 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 217

Ämne: Min viktresa

Reg.datum
    maj 2012

Mätte du ketonerna fastande på morgonen?

Reg.datum
    jun 2012
    Båda september-mätningarna, dvs. de två senaste är mätta på morgon på fastande mage. Gissar på att min dåliga fett-/proteinbalans kan vara boven. Alltså, för litet intagen fett eller dåligt spritt runtom dygnet. Samtidigt som jag vill nog inte gå ner i snabbare takt, så det kanske kvittar. Men ska ändå försöka testa mig fram till det optimala.

Reg.datum
    maj 2012
    Det kan kanske vara värt att stanna upp lite så även huden hänger med. GBP-folk har ofta problem med detta och går igenom plastikkirurgi för att bli av med överskottshud.

Reg.datum
    jun 2012
    Veckans ingångsvärde blir denna gången mängden ketoner, eftersom vikten ligger under delmålsgränsen 129,9 kg. Jag bara myser ! Ketonmätningen i morse gav 1,2 mmol/l som värde och helgens ökade intag av kokosfett kanske har gjort sitt. Jag har också beslutat att skippa kaffet. Det känns att grön te är mycket bra för min mage och det kommer jag nu fortsätta med. Kokosoljan tycker jag också "smakar" bättre blandat i te. Så nu blir det och smaka genom alla olika gröna tesorter... säkert ett par veckors sysselsättning ihop med ketonmätningar

Reg.datum
    apr 2012
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Veckans ingångsvärde blir denna gången mängden ketoner, eftersom vikten ligger under delmålsgränsen 129,9 kg. Jag bara myser ! Ketonmätningen i morse gav 1,2 mmol/l som värde och helgens ökade intag av kokosfett kanske har gjort sitt. Jag har också beslutat att skippa kaffet. Det känns att grön te är mycket bra för min mage och det kommer jag nu fortsätta med. Kokosoljan tycker jag också "smakar" bättre blandat i te. Så nu blir det och smaka genom alla olika gröna tesorter... säkert ett par veckors sysselsättning ihop med ketonmätningar
    Jag kan inte låta bli att rekommendera drakens gröna te, jag dricker en liter av det om dan. Jag brukar ha i lite kanel och lite vanilj pulver när jag har råd, det har en fin och mild smak. Godast blir det om man brygger det i en presskanna/bodum kanna med hälften kokande vatten och hälften kallt vatten. Finns att beställa på hälsokosten. Det är inte japanskt grönt te utan är ekologiskt från Sydamerika tror jag och är jätte nyttigt. Man kan dricka det kallt också, det är lika gott, så man kan brygga en liter, låta svalna och dricka till maten t.ex.

Reg.datum
    jun 2012
    Ketoner i blodet... 1,8 mmol/l i morse. Det tar sig !

Reg.datum
    maj 2012
    ... sa pyromanen.

Prova balansera förhållandet mellan protein och fett. På mig verkar viktning mot fett höja ketonerna. En annan spännande sak är att när jag är i övre ändan har jag mycket mer ork i kroppen.

Reg.datum
    jun 2012
    Som du säger, är nog balansen extra viktig. Just nu äter jag som innan, men har höjt intaget av kokosolja för att se en ev. effekt. Jag har även öppnat konto hos "Matdagboken" för att studera den snebalansen jag har i kost mellan fett och proteiner och simulera ev. korrigeringar. Samtidigt är jag rätt så konfunderat... jag har ju gått ner 20 kg med denna snebalans ? Men det kanske beror på att jag har balans i intag kontra förbrukning. Skumt !

Reg.datum
    jun 2012
    Tappade hakan i morse när jag mätte ketonerna. Mängden ketoner har gått ner rejält Det var nere på 1,0 mmol/l ketoner i morse...

2/9 ketoner = 0,9 mmol - Ingen ratio framräknat
    3/9 ketoner = 1,2 mmol - Skaldemans ratio på dygnets intag = 1,61
    4/9 ketoner = 1,8 mmol - Skaldemans ratio på dygnets intag = 1,44
    5/9 ketoner = 1,0 mmol

Under de senaste dagarna har jag även beräknat Skaldemans ratio på dygnsintaget. Nu är iofs underlaget än så länge det skrallaste av allt skrallt, men det som skiljer dagarna med beräknat ration åt, är när fettet intogs. Den 4/9 intogs fettet relativt tidigt på dagen med tanke på att middagen var egentligen fettsnålare än normalt, men proteinrik. Jag äter ju också bara två gånger om dagen, så kanske 12 timmars fastan som blir automatiskt mellan middag och ketonmätning påverkar ? Detta ihop med att otillräckligt med nytt fett tillförs. H

Hur som helst, är jag konfunderat, men har nog samtidigt också en aning om orsak och verkan tack vare att jag registrerar och beräknar all ätande just nu. Huvudvärket mitt har också kommit tillbaka och gissningen är det finns en koppling till fett-/kolhydratintag vs. ketonmängd. Vi får se... jag fortsätter skapa statisktik så kanske situationen klarnar så småningom. Hoppas bara ketonstickorna från Tyskland anländer snart, så jag slipper ett uppehåll i mina mätningar.

Reg.datum
    maj 2012
    Det finns mycket att utforska här. Jag tror det är en skaplig fördröjning mellan det man äter och utslaget på ketonmätningen. Något dygn typ.

Mina stickor kom på en vecka från Tyskland.

Sidan 3 av 22 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 13 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •