Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Jag sprang ett maraton i ketos

Reg.datum
    aug 2012

Jag sprang ett maraton i ketos

Eftersom det finns fler frågor än svar där ute när det gäller kombinationen långdistanslöpning och LCHF, så tänkte jag att denna rapport skulle kunna vara till nytta. Texten är på engelska (jag är bosatt i Kalifornien). Jag hoppas det är ok att länka till min egen post på ett annat forum.

http://www.marksdailyapple.com/forum/thread64390.html

Reg.datum
    dec 2009
    Riktigt intressant läsning. Ska läsa igenom mer fokuserat lite senare...

Lågkolhydratskost är ganska optimalt om man sysslar med långdistanssporter. Inget beroende av glykogen och inga blodsockertoppar/dalar = konstant energinivå.

Tror många som sysslar med den typen av sport har mycket att hämta av lågkolhydratskost och att skippa de otroliga mägder pasta, bröd, juice och frukt som immundigas och ses som en bra bas.

Reg.datum
    aug 2012
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_Flessa Visa inlägg
    Lågkolhydratskost är ganska optimalt om man sysslar med långdistanssporter. Inget beroende av glykogen och inga blodsockertoppar/dalar = konstant energinivå.

Tror många som sysslar med den typen av sport har mycket att hämta av lågkolhydratskost och att skippa de otroliga mägder pasta, bröd, juice och frukt som immundigas och ses som en bra bas.
    Ja, men frågan är hur lågt när det gäller kolhydraterna. Nästan alla "low carb" atleter som man hör talas om äter ändå en bra bit över ketos-nivå, och laddar upp med extra kolhydrater för tävlingar (t.ex. Jonas Colting). Det är förstås också möjligt att det som är optimalt ur prestationssynpunkt inte är optimalt ur hälsosynpunkt.

Jag tror det är dags för mig av avbryta mitt experiement, pga problemen som jag diskuterar i del 5 av min rapport, samt att nu är mer intresserad av kortare lopp (10k och halvmara) där ketos troligtvis är en större nackdel än fördel.

Reg.datum
    feb 2011
    Elenius, mycket intressant rapport! Kul att du tagit dig tid att skriva den så att vi andra kan ta del av dina erfarenheter!

Jag är beredd att hålla med dig i resonemanget att det naturligtvis finns en gräns för hur lågt man kan/bör gå med kolhydraterna för att kunna prestera bra, även när det gäller långdistanssporter.

Personligen kan jag inte se någon som helst fördel att springa ett lopp, oavsett längd i ketos. Musklerna omsätter mindre syre för att producera energi på glykogen jämfört med fett, och att påbörja ett lopp med fulla glykogendepåer kan inte vara av ondo på något vis. Däremot kan man ju anpassa kosten i förhållande till hur mycket man tränar så att man vid tex en tävling har rejält med glykogen i musklerna, trots att man generellt inte äter så mycket kolhydrater. Det är därför jag brukar säga att begreppet "low carb" måste ses i relation till individens aktivitetnivå.

Reg.datum
    sep 2012
    Hej Elenius ! Jag har också läst jeff volek böcker och surfat på Peter Attia hemsida nu är jag mycket sugen på att göra samma sak som dig. Roligt att din mara gick bra men jag hoppas att du fortsätter att exprementera för att se resultat på milen. Jag själv träna för milen och halvmara men tror ändå det kan vara fördel med fettdrift på dessa distanser. Attia menar ju att man tränar upp sin förmåga att bränna fett vid högre intensiteten tror du inte på detta ? Han var ju mer inne på att distanserna 100-400m var det som hade fördel att vara kolhydratsdriven. Jag kommer själv testa detta nu och har nyss börjat äta strikt LCHF tyvärr så har jag ingen ketonmätare men hoppas det går utan tänkte inte äta mer än 30g kolhydrater i alla fall.

Reg.datum
    nov 2012
    Jag har testat min första ketosis maraton i år på Åland. Det gick ganska bra även om jag inte hade tränat på tillräckligt allvar. Ingen rekord men under 4 timmar i alla fall. Jag åt bara fet gris och drack grädde före maran och under den drack jag bara vatten och tog något salt. Vi väntar på en ketonmätare så vi kan fortsätta testen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •