Sidan 1 av 5 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Kosten och träning

Reg.datum
    aug 2012

Kosten och träning

Gått lchf ca 1,5 månad o gått ner ca 10 kg. Börjat träna styrka och lite kondition på crosstrainer. Totalt varar träningen ca 1 timme. 2ggr veckan. Har ofta huvudvärk 2 dagar efter träningen. Kan det vara vätska som är problemet. Svettas som sjutton på träningen o kanske dricker ca 1 liter under träningen och sedan vatten till maten hemma sedan bara. Så kanske blir 1,5 liter på hela dagen då jag tränar. Ska jag äta något efter direkt efter träning? Vad Isåfall. Proteinshake ? Eller kolhydrater innan eller efter träning?

En vanlig dag utan träning räknade jag ut att min mat under dagen är på ett ungefär

104,5 g protein
    175 g fett
    8-10 g kolhydrater

Måltiderna va frukost 5 ägg mosade i smör o liten skvätt grädde.
    Middag ca 300 gram (uppskattningsvis har ej våg) nötfärs. Gjorde biffar och gräddsås. Kokade broccoli som ersättning för pastan. Vanliga fall har jag fetaost till men va slut. Min uträkning ovanför är räknad utan fetaosten. Äter ingen kvällsmat oftast för är ej hungrig. Eventuellt ett par ostskivor eller så bara.

Är detta bra tänkt gällande maten. För lite,för mycket . Något som jag missat gällande dieten. Och funkar denna mängden vid träning? Bygger muskler och kondition /viktnedgång . Är otränad i nuläget så lyfter inga stora vikter . Men vägde 137 kilo innan lchf . Nu runt 126-128 kg. Mitt mål är inte bodybuilder i första hand utan vill få sjyst överkropp , bort med magen och Nice armar (förutom den väsentliga att må bra rent generellt)

Skit i konditionsträningen, träna tung styrketräning, höj proteinet till åtminstone 150-180 gram. Konditionsträning är bara slitsamt för kroppen och så länge du inte är ute efter bättre kondition så kan du lika gärna styra viktnedgången med kosten.

Styrketräna gärna 3 gånger/vecka och dela upp kroppen. Förslagsvis; Pass 1: Bröst, axlar & triceps. Pass 2: Ben & mage. Pass 3: Rygg & biceps. Vill du ha bättre kondition så lägg till 15-20 minuter efter 1-2 av dina styrkepass. Kort och intensivt.

Håller du dig till det jag tipsat om så lovar jag dig en "schysst överkropp"

Reg.datum
    maj 2012
    Säger både emot o håller med Jimmy. För överkroppens skönhets skull är kondisträning inte nåt, men det ÄR härligt att ha en bra kondis och det gör även övrig träning roligare. Tycker jag. Det är inte "bara" slitsamt för kroppen, det bygger upp ens hjärta och ens insulinkänslighet (dvs kroppen lär sig sig hålla blodsockret på rätt nivå utan att behöva frisätta så mycket insulin.) Om du är kraftig eller överviktig så är det väldigt viktigt, för man vill ju slippa diabetes typ 2.

Men vacker kropp får man av viktträning, dvs styrke-.

=)

Reg.datum
    aug 2012
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_Flessa Visa inlägg
    Skit i konditionsträningen, träna tung styrketräning, höj proteinet till åtminstone 150-180 gram. Konditionsträning är bara slitsamt för kroppen och så länge du inte är ute efter bättre kondition så kan du lika gärna styra viktnedgången med kosten.

Styrketräna gärna 3 gånger/vecka och dela upp kroppen. Förslagsvis; Pass 1: Bröst, axlar & triceps. Pass 2: Ben & mage. Pass 3: Rygg & biceps. Vill du ha bättre kondition så lägg till 15-20 minuter efter 1-2 av dina styrkepass. Kort och intensivt.

Håller du dig till det jag tipsat om så lovar jag dig en "schysst överkropp" Låter bra. Hehe.
    Hur funkar det med lchf om jag höjer proteinet. Måste jag höja fettet med ? För vad jag förstått så ska jag äta mest av fett för att kroppen ska ställa in sig på fettdrift.

Tar jag tex o ökar till 180 g så blir ju det typ
    kolhydrater 5 % protein 50 % fett 45 % Mot lchf rek
    Kolhydrater 5-10 % protein 20% fett 70%

Så man inte går på proteindrift o behåller allt fett ( om det nu finns haha)

Eller gäller den rek Med massa fett för folk som vill gå ner i vikt utan att röra på sig ?

Vill ju inte skada kroppen eller pumpa gym utan resultat
    Senast redigerat av Jimmy198203 den 2012-08-16 klockan 18:52.

Reg.datum
    aug 2012
    Citat Ursprungligen postat av krysopras Visa inlägg
    Säger både emot o håller med Jimmy. För överkroppens skönhets skull är kondisträning inte nåt, men det ÄR härligt att ha en bra kondis och det gör även övrig träning roligare. Tycker jag. Det är inte "bara" slitsamt för kroppen, det bygger upp ens hjärta och ens insulinkänslighet (dvs kroppen lär sig sig hålla blodsockret på rätt nivå utan att behöva frisätta så mycket insulin.) Om du är kraftig eller överviktig så är det väldigt viktigt, för man vill ju slippa diabetes typ 2.

Men vacker kropp får man av viktträning, dvs styrke-.

=)
    Jo kommer köra lite kondition med mellan varven. Inte fel o springa upp för trapphuset hemma utan o tro man ska dö haha. Tänkte på det med blodsockret. Håller inte kroppen nivån jämn IOM lchf dieten automatiskt. Och minskar risk för diabetes. Sedan skadar det självklart inte med motion. Bara en tanke

Reg.datum
    jun 2012
    Jag har fått blodsockervärdet ner till det normala med LCHF utan motion. Knäna tål inte det just nu och jag ser ingen anledning att ta några risker med lederna. En annan dag, andra funderingar och beslut. Dock finns det alltid en risk att årtiondes övervikt skadat kroppen såpass mycket att blodsockret går upp ändå, men det får vi se.

Citat Ursprungligen postat av Jimmy198203 Visa inlägg
    Hur funkar det med lchf om jag höjer proteinet. Måste jag höja fettet med ? För vad jag förstått så ska jag äta mest av fett för att kroppen ska ställa in sig på fettdrift.

Tar jag tex o ökar till 180 g så blir ju det typ
    kolhydrater 5 % protein 50 % fett 45 % Mot lchf rek
    Kolhydrater 5-10 % protein 20% fett 70%

Så man inte går på proteindrift o behåller allt fett ( om det nu finns haha)

Eller gäller den rek Med massa fett för folk som vill gå ner i vikt utan att röra på sig ?

Vill ju inte skada kroppen eller pumpa gym utan resultat
    Eergiprocenten spelar inte så jättestor roll och kroppen bränner fett, dygnet runt vad du än äter. Självklart bränner den mer fett om du nästintill enbart tillför detta som energikälla, det finns ju inget glykogen att bränna längre.

Högre proteinintag kommer bara innebära bättre förutsättningar för större muskler.

Reg.datum
    aug 2012
    Eergiprocenten spelar inte så jättestor roll och kroppen bränner fett, dygnet runt vad du än äter. Självklart bränner den mer fett om du nästintill enbart tillför detta som energikälla, det finns ju inget glykogen att bränna längre.

Högre proteinintag kommer bara innebära bättre förutsättningar för större muskler.
    Men om jag äter som jag gör nu men lägger till en extra biff om jag äter det den dagen. Käkar en burk tonfisk ect
    Vad tror du om att tex ta en proteindrink som typ "life whey protein" efter träningspasset? Och om ja. Kan jag använda proteindrinken som komplement dom dagar jag märkt jag fått lite protein i mina mål även om jag INTE ska träna just den dagen.

skönt om man slipper ta till kolhydrater i viss mån Iallafall.

Citat Ursprungligen postat av Jimmy198203 Visa inlägg
    Men om jag äter som jag gör nu men lägger till en extra biff om jag äter det den dagen. Käkar en burk tonfisk ect
    Vad tror du om att tex ta en proteindrink som typ "life whey protein" efter träningspasset? Och om ja. Kan jag använda proteindrinken som komplement dom dagar jag märkt jag fått lite protein i mina mål även om jag INTE ska träna just den dagen.

skönt om man slipper ta till kolhydrater i viss mån Iallafall.
    Absolut kan du köra på en proteindrink! Funkar utmärkt att dryga ut proteinintaget de dagar du känner att du behöver med. I din situation hade jag sänkt fettet till runt 150 gram och höjt proteinet till samma mängd, ungefär

Reg.datum
    aug 2012
    Absolut kan du köra på en proteindrink! Funkar utmärkt att dryga ut proteinintaget de dagar du känner att du behöver med. I din situation hade jag sänkt fettet till runt 150 gram och höjt proteinet till samma mängd, ungefär

Ok kanon, testar jag det. Och för övrigt har jag druckit typ 3 liter vatten idag och huvudvärken e borta. Guess 1,5 liter på en hel dag och med hård träning va i klenaste laget. Tusen tack för feedback o tips nu ska magen bort haha

Sidan 1 av 5 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •