Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Träning, vad är smartast för mig?

Biceps tar inte stryk av min ryggträning. Involverar biceps minimalt eftersom att jag är väldigt noga med bra teknik. Biceps är även en såpass liten muskelgrupp att jag kör bara 4-6 set.

Reg.datum
    feb 2011
    Träning är kanske som allra viktigast för oss kontorsråttor som rör oss lite och sitter i låsta ställningar under lång tid på arbetsdagarna.

När det gäller konditionsträning så tror jag att man måste hitta något man trivs med. Generellt tycker jag inte om att jogga, men det kan säkert kopplas ihop till att jag brukar få problem med knä eller benhinnor. Därför har jag inte ägnat mig åt jogging de senaste åren, utan åker istället skidor eller rullskidor. Undantaget är att jag oftast spelar innebandy två gånger i veckan, samt att jag kör stavgångsintervaller i backar. Det blir dock inga längre sträckor under intervallträningen, kanske bara 3-4 km per pass. Intensiteten är däremot rätt hög.

Om du ska börja jogga framöver så rekommenderar jag att springa på mjukt underlag, och att börjar med korta sträckor och öka långsamt för att slippa belastningsskador.

Reg.datum
    aug 2011
    mm... tackar för tipsen... dock tror jag jag skjuter lite på joggningen... haha...

Har dock en annan fråga/fundering ang energi och träning/muskeltillväxt. Förutsatt att man ger kroppen tillräckligt med byggstenar för ny muskelmassa (Proteinte) och att det finns tillräkligt med energi för att bygga muskler (kolhydrater eller fett, same same tänker jag här...?), so borde kroppens muskler växa vid kontinuerlig styrketräning/överbelastning.

MEN, när man pratar om att bygga, eller bulka eller vad man vill kalla det, så talar man vanligtvis om att träna på energiöverskott, och den allmänna uppfattninger är att det är väldigt svårt att på ett effektivt sätt bygga muskler på ett underskott, även om överskotttet, säkert bara behöver vara väldigt marginellt...

Då till frågan... borde inte lagrad energi, i form av en fettreserv på magen, på säg + x kg fungera som en energi-bank även för energi som är nödvändig för muskeltillväxt? Eller måste den energin som ska användas för tillväxt komma från ett "över-överskott", dvs vara "snabbare" tillgängligt och komma från "magsäcksinnehållet"? Typ... Är kroppen så reserverad att använda lagrad energi till muskelutveckling, är det (fettet) "låst" till mer basala syften/mål än muskelökning? Fattar inte riktigt hur kroppen fungerar kring detta...

Reg.datum
    feb 2011
    Jag vet inte om någon kan ge dig ett heltäckande svar här, det finns nog en del gåtor i kroppens metabolism och anabola tillstånd än. Jag ska emellertid skriva vad jag TROR om fallet.

För det första måste muskler pressas ordentligt för att växa. Görs inte det spelar det ingen roll att man ligger på överskott, det blir begränsat med ökad muskelmassa under den viktökningen.

Till en viss gräns går det därför att öka i muskelmassa, även om man ligger på underskott, genom att som du gissade använda kroppsfett som energi, och därmed minska kroppsfettet samtidigt som muskelmassan ökar. Det här gäller dock främst då man har över en viss nivå av kroppsfett, >15 % kanske. Ligger man lägre än så i kroppsfett väljer kroppen generellt inte att använda så mycket sparat fett för att omvandla till muskler vid energiunderskott då det börjar gå emot överlevnadsförmågan osv. I det här skedet kan det vara nödvändigt, eller fördelaktigt att vända till ett energiöverskott, så att kroppen känner att den "har råd" att bygga muskelmassa utan att minska kroppsfettet. Jag tror därför inte att det finns några låsta fettdepåer för vissa syften, utan att det mesta beror av aktivitetsnivå, matintag och naturligtvis en hel del genetiska faktorer.

För egen del har jag på senare tid haft grymt svårt att öka i muskelmassa vid deff (energiunderskott), jag får vara glad om jag inte förlorar muskelmassa.

Reg.datum
    aug 2011
    Tack för bra och intressant svar.

Tror själv att mina relativt uteblivna resultat beror på att jag itne pressar mig 100% på gymet. Visst, jag tränar mina muskler ORDENTLIGT, men det är nog inte samma som att träna dem med maximal belastning, till maximal uttröttning alla gånger. (oftast inte, ganska sällan faktiskt), så detta är nog "fel nummer 1" för mig.

Dock är min prio nummer 1 egentligen att gå ner i fettvikt och samtidigt behålla/ev. bygga minimalt. Tänker att det smartaste för mig är att accelerera min viktnedgång, till tex 90 kg eller 85? eller någonstans däremellan, för att sedan träna tyngre.

Tiden jag har nu, när jag prioriterar viktnedgång, kan jag då träna lite lungnare, lägga vikt på korrekt utförande och basövningar. Detta borde lägga en bättre grund för att säg om ett par, tre, fyra månader eller nåt, satsa hårdare på tyngre träning. Dessutom har jag div. mindre skador och krämpor. Ont i vänster axel... har nu hittat att det är lite på framsidan, typ jämt med nyckelbenet, men en bit ut på axeln, precis där den börjar slutta neråt, som smärtan sitter, även om den även känns "inne" i axeln på nåt vis. Gjort ont (ont är eg. fel ord, mer en störande smärta som säger "det här är inte rätt, här är nåt fel") i lite mer än 2 månader nu, men tycker det blir långsamt, mkt långsamt lite bättre. Samt ont i handleder (vet inte om det är pga ovana? kan tom få ont i handlederna efter knäböjj!!!????

Tror mer och mer på, (visst ska man träna tungt hela tiden kanske...), men att ändå dela in det i delmål, dvs för mig, att först gå ner säg 10 kg, och sedan prioritera att bygga... eller... synpunkter?

Tack för dina åsikter!

Reg.datum
    feb 2011
    Det är mycket troligt att uteblivna eller långsamma förbättringar beror på att man inte pressar sig tillräckligt. Det kan dock både bero på att man mentalt inte laddar för fullt, men också att man helt enkelt inte har tillräckligt med energi i kroppen, exempelvis vid större energiunderskott.

Jag tror att man kan träna relativt hårt även om man går ner i skaplig takt, säg 0,5 kg i veckan. Det har iallafall fungerat för mig. Däremot är det helt rätt tänk att fokusera på teknik, och att få kontakt med muskeln istället för att bara svina på. Speciellt om man tränar många pass i veckan då kroppen får sämre återhämtning på energiunderskott. Har du dessutom några småskador är de ju ytterligare ett skäl till att ta det lilla lugna ett tag. Det låter skumt om du får ont i handlederna vid knäböj, speciellt som största delen av vikten ska vila på ryggen, armarna är ju bara som balans.

Skulle jag var dig hade jag nog lagt upp det så att jag fokuserar på att träna med god teknik, strikt, fokusera på att "hitta musklerna" under ett par månader framöver samtidigt som du ligger på ett skapligt energiunderskott. Sedan när du har kommit närmare den vikt du vill ligga på kan du skruva upp kosten något, och om kroppen känns bra försöka ladda på med lite mer vikter. På så vis kommer du behålla, eller till och med bygga muskelmassa under viktreduktionen, och sedan kunna bygga ytterligare mot slutet.

Reg.datum
    aug 2011
    mm... kör på detta upplägg ungefär...

ang. att det är "skumt" att jag får ont i handlederna av knäböjj.. haha, ja jag kan förstå hur det låter, men hoppas du förstår att det är på grund av den vinkeln/låsning som sker iom att händerna låses i ett läge bakom nacken, vilket gör att jag måste "spänna"/fixera handlederna i en positon, som uppenbarligen är slitsam, för mina handleder. Om det sedan beror på ovana/otränade handleder, eller på för hög belastning på dem (eg. samma sak i mitt fall) låter jag vara osagt.

Har funderat på att köpa lindor/handledskydd, men använde det när jag tränade för många år sedan, och tog till mig vad en famgångsrik byggare sade åt mig på den tiden, att användning av dylika skydd, gör att jag inte utvecklar den nödändiga muskulaturen/stabiliteten i handlederna, varför jag slutade använda dem. Nu överväger jag dock att införskaffa ett par sådana. Upplever även (kan låta töntigt) en ökad styrka av att ha handlederna lindade.

Vilket för mig till nästa intressanta sak att diskutera (hoppas du inte tröttnar på min diskussion/alla mina spörsmål) - användning av dragremmar och bälten... vad tycker/tror du om detta? Borde jag köra med bälte vid knäböjj, så fort jag känner att vikterna börjar gå upp och att det ev. känns svårt att göra reps med 100% teknik? dvs så fort det börjar bli tungt på riktigt?

Reg.datum
    feb 2011
    Det har hänt att jag fått känningar i handlederna i bland annat knäböj också mellan varven, och i mitt fall har det främst rört sig om ofördelaktiga vinklar då jag är för stel i hela axelpartiet. Jag har aldrig använt handledskydd, eller lindat handlederna. Jag har inte haft några problem med handlederna överlag, förutom någon inflammation vid tillfälle som förmodligen berodde på för mycket rullskidåkning med för dålig vila. Byggaren du snackade med har naturligtvis delvis rätt, att användandet av skydd avlastar vissa muskler varvid man inte bygger styrka i dem. Däremot är det kanske ändå att rekommendera att använda lindor, eller handledskydd om man börjar få problem. Det är ju inte värt att förstöra handlederna pga hobbybyggning, och kanske inte professionellt heller.

Egentligen har jag samma inställning till dragremmar och bälte, men jag har ändå börjat använda dragremmar då jag blir så begränsad i framförallt ryggövningar om jag inte kör dem. Jag är dock medveten om att det i förlängningen gör att min greppstyrka blir lidande, men det är jag beredd att ta då jag kan köra tyngre och striktare på de övriga övningarna. Om det kniper kan jag ju lägga in dedikerad träning just för greppet. Många klarar sig utan bälte vid knäböj, och det borde man förmodligen göra om man inte ökar i styrka för snabbt, eller har andra problem med ryggen. Men, även här är det förmodligen säkrast att använda bälte då man kör lite tyngre. Personligen ångrar jag att jag inte använde bälte vid tex vadpress i smith maskin, då jag sen ett par år tillbaka drog på mig ett lindrigare diskbråck pga min dumhet.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •