Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tappade minnet och koordination

Reg.datum
    okt 2012

Tappade minnet och koordination

Jag har kört LCHF sedan i somras. Har inte varit tokstrikt sedan i somras men skippat pasta, bröd, ris, alla grönsaker under mark + majs. Unnat mig lite jordgubbar och frukt då och då men försöker att undvika kolhydraterna så gott det går. När jag försöker gå ner på ännu striktare diet så påverkar det min träning. Jag upplever att jag tappar koordinationen och har svårt att genomföra tex ett gympapass. Jag upplever även att jag får problem med minnet vilket är väldigt obehagligt. Jag vet att jag kan bli trögare mentalt sätt i början när jag är på väg in i ketos men detta består över tid och går alltså inte över efter "inkörningsperioden". Jag tränar 4-5 ggr i veckan och kör i regel ganska högintensiva pass. Jag tycker även att viktminskningen går sämre ju hårdare jag tränar. Vad har ni andra för erfarenhet kring detta?

Jag är även nyfiken på hur ni laddar inför riktigt fysiska utmaningar. Vanligtvis äter man ju med kolhydrater men det vill jag ju inte den här gången .

Reg.datum
    feb 2011
    Jag måste säga att det känns underligt att du tappar koordinationen. Det enda som jag spontant kan tänka mig skulle kunna leda till sånt är tex att om du fullständigt kört slut dina uthålliga muskler, så kommer kroppen försöka använda de explosiva musklerna till att utföra samma rörelse, och då kommer det uppfattas som försämrad koordination då dessa muskler inte är vana vid samma rörelsemönster. Hypotetiskt kanske du har mindre glykogenlager i dina muskler vilket gör att du tidigare når detta stadie.

När det gäller minnet har jag ännu mindre svar, jag tycker det låter oroväckande, har aldrig hört talas om det som bieffekt. Min gissning här skulle vara att du får i dig för lite mineraler. Typ salter, magnesium osv.

Rimligtvis borde inte viktminskning (av fettvikt) gå sämre då du tränar hårdare. Vikten på vågen är däremot en annan sak. Hårdare träning resulterar ofta i att man binder mer vätska. Dessutom brukar det automatiskt bli att man äter mer då man tränar hårdare, för att orka med. Om man inte väger och kontrollerar allt man äter är det en mycket trolig orsak. En sak är dock säker, tränar man mer omsätter man mer energi, och om man då inte äter mer mat kommer man tappa mer lagrad energi (i en eller annan form). Jag gissar på ökad vätskemängd, samt uppbyggnad av viss muskulatur.

Om du med fysisk utmaning menar något som är högintensivt, tex att åka vasaloppet eller liknande så finns det inga genvägar tror jag. Man måste fylla på med kolhydrater för att fylla sina glykogendepåer. Däremot behöver man ju inte tokäta pasta osv för det. Personligen har jag testat att kolhydratladda flera gånger inför skidlopp, och jag är ganska säker på att jag presterar sämre om jag inte gör det.

Reg.datum
    okt 2012
    Jag har prövat att lägga till lite kolhydrater tex ett finncrispkex med smör och ost innan eller efter träningträning och då har problemen helt försvunnit och träningen (och minnet) har fungerat bra. Jag upplever även att återhämtning efter träningen blivit bättre med en marginellt ökad kolhydratmängd. Jag tänker att det handlar om att hitta den egna nivån och jag får helt enkelt fortsätta experimentera. Har numera övergett vågen och mäter resultat och där pekar kurvan åt rätt håll. Har gjort en kroppsdispositionstest och har totalt sett ökat i muskler och minskat i fettmängd vilket är det jag är ute efter. Ser inte mina nuvarande matvanor som diet utan ett förhållningssätt till mat som ska bestå över tid. Jag skulle vilja ha tag i en bra matdagbok utifrån LCHF eller GI då jag upplever att det finns så otroligt mycket dolda kolhydratkällor i livsmedel, liknande viktklubbsdagbok fast gärna gratis Är det någon som har några bra tips?

Reg.datum
    maj 2012
    Jag får en känsla av att du förbrukar mer ketoner än vad levern hinner tillverka. Då blir det dåligt med bränsle även till hjärnan. Det kan kanske därför vara bra att ta in lite mer kolhydrater i samband med träningen.

Reg.datum
    jun 2012
    Alla viktdagböcker på nätet bygger väl på livsmedelsverkets uppgifteroch frågan är hur pålitliga deras siffror är egentligen ? De har ju liksom en hel del fel i massa andra påståenden.

Reg.datum
    feb 2011
    Citat Ursprungligen postat av ulrdan0412 Visa inlägg
    Jag har prövat att lägga till lite kolhydrater tex ett finncrispkex med smör och ost innan eller efter träningträning och då har problemen helt försvunnit och träningen (och minnet) har fungerat bra. Jag upplever även att återhämtning efter träningen blivit bättre med en marginellt ökad kolhydratmängd. Jag tänker att det handlar om att hitta den egna nivån och jag får helt enkelt fortsätta experimentera. Har numera övergett vågen och mäter resultat och där pekar kurvan åt rätt håll. Har gjort en kroppsdispositionstest och har totalt sett ökat i muskler och minskat i fettmängd vilket är det jag är ute efter. Ser inte mina nuvarande matvanor som diet utan ett förhållningssätt till mat som ska bestå över tid. Jag skulle vilja ha tag i en bra matdagbok utifrån LCHF eller GI då jag upplever att det finns så otroligt mycket dolda kolhydratkällor i livsmedel, liknande viktklubbsdagbok fast gärna gratis Är det någon som har några bra tips?
    Jag tror att du är inne på rätt väg. Min erfarenhet säger att det inte går att prestera lika bra om man tränar tillräckligt hårt och/eller mycket om man äter för lite kolhydrater. Jag håller själv som bäst på med att försöka komma fram till någon optimal mängd kolhydrater, men det är inte det lättaste. Det förvånar mig dock att du märker skillnad på den försvinnande lilla mängd kolhydrater som ett finncrispkex innehåller. Helt rätt också att inte stirra sig blind på vågen!

När det gäller matdagbok så kollar jag förpackningen på alla livsmedel jag köper, och så har jag knåpat ihop ett exceldokument som står för räknandet. Dock är den lösningen inte alls lika enkel och bekväm som många av de tjänster som finns på nätet.

Reg.datum
    feb 2011
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Alla viktdagböcker på nätet bygger väl på livsmedelsverkets uppgifteroch frågan är hur pålitliga deras siffror är egentligen ? De har ju liksom en hel del fel i massa andra påståenden.
    I det här fallet tror jag (och hoppas) att livsmedelsverkets uppgifter är pålitliga. Det är ju en ren faktauppgift, och inget som borde vara tolkningsbart eller subjektivt på något vis. Inte heller något som de av prestigeskäl borde vilja förvanska. Men, man vet ju aldrig...

Citat Ursprungligen postat av Slacktivisten Visa inlägg
    Jag får en känsla av att du förbrukar mer ketoner än vad levern hinner tillverka. Då blir det dåligt med bränsle även till hjärnan. Det kan kanske därför vara bra att ta in lite mer kolhydrater i samband med träningen.
    Jag säger inte att du har fel, men är det du beskriver ens möjligt? Jag trodde att kroppen är anpassad så att om det är något som kompromissas med så är det energiförsörjningen till musklerna, och inte till hjärnan.

Reg.datum
    maj 2012
    Jag säger inte att du har fel, men är det du beskriver ens möjligt? Jag trodde att kroppen är anpassad så att om det är något som kompromissas med så är det energiförsörjningen till musklerna, och inte till hjärnan.
    Om man är typ1 diabetiker och får lågt blodsocker pga för hög insulindos (enda möjligheten för dem ju), så kan symtomen bli väldigt olika från gång till gång, ibland märks först de motoriska tecknen (vinglighet, ostadighet, långsamhet), ibland är det mentala/neurologiska tecken man märker (tanketröghet, osammanhängande tal, förändrat humör) medan personen kan gå och stå alldeles utmärkt. Däremot är väl hjärnans djupa funktioner t ex att styra andningen kvar till allra sist. En icke-diabetiker kan inte hamna i sådana tillstånd.

Det är däremot så när det gäller syresättning/blodcirkulation vid nedkylning, då minskar kroppen blodflödet i extremiteterna för att försörja själva kroppskärnan med blod (syre).
    Senast redigerat av krysopras den 2012-11-09 klockan 15:22. Anledning: komplettering

Reg.datum
    maj 2012
    Citat Ursprungligen postat av ulrdan0412 Visa inlägg
    Jag har kört LCHF sedan i somras. Har inte varit tokstrikt sedan i somras men skippat pasta, bröd, ris, alla grönsaker under mark + majs. Unnat mig lite jordgubbar och frukt då och då men försöker att undvika kolhydraterna så gott det går. När jag försöker gå ner på ännu striktare diet så påverkar det min träning. Jag upplever att jag tappar koordinationen och har svårt att genomföra tex ett gympapass. Jag upplever även att jag får problem med minnet vilket är väldigt obehagligt. Jag vet att jag kan bli trögare mentalt sätt i början när jag är på väg in i ketos men detta består över tid och går alltså inte över efter "inkörningsperioden". Jag tränar 4-5 ggr i veckan och kör i regel ganska högintensiva pass. Jag tycker även att viktminskningen går sämre ju hårdare jag tränar. Vad har ni andra för erfarenhet kring detta?

Jag är även nyfiken på hur ni laddar inför riktigt fysiska utmaningar. Vanligtvis äter man ju med kolhydrater men det vill jag ju inte den här gången .
    I början av lchf märkte jag att jag blev väldigt disträ, väldigt tankspridd och närminnet/arbetsminnet funkade inte så bra, om det är vad du menar med att "tappa minnet". Kunde stoppa ner handen i min väska för att ta något och redan ha glömt vad jag skulle ta, stod där och undrade varför jag hade handen i väskan.

Olika gympapass (cirkel, step, functional toning) blev oerhört mycket jobbigare, jag blev trött fortare, kände mig mycket tung i hela kroppen och svettades mycket. Då blir givetvis även koordinationen lidande. Jag kände mig som en otränad gammal flodhäst i en gymsal, på ett ungefär.

Dessa effekter gick över efter ca 6 veckor men det var väldigt frustrerande. Därefter hade min kropp blivit "duktig på" glukoneogenes. Detta tar olika lång tid för olika individer, lär kunna ta halvårsvis för vissa.
    Senast redigerat av krysopras den 2012-11-09 klockan 15:25.

Reg.datum
    okt 2012
    Citat Ursprungligen postat av krysopras Visa inlägg
    I början av lchf märkte jag att jag blev väldigt disträ, väldigt tankspridd och närminnet/arbetsminnet funkade inte så bra, om det är vad du menar med att "tappa minnet". Kunde stoppa ner handen i min väska för att ta något och redan ha glömt vad jag skulle ta, stod där och undrade varför jag hade handen i väskan.

Olika gympapass (cirkel, step, functional toning) blev oerhört mycket jobbigare, jag blev trött fortare, kände mig mycket tung i hela kroppen och svettades mycket. Då blir givetvis även koordinationen lidande. Jag kände mig som en otränad gammal flodhäst i en gymsal, på ett ungefär.

Dessa effekter gick över efter ca 6 veckor men det var väldigt frustrerande. Därefter hade min kropp blivit "duktig på" glukoneogenes. Detta tar olika lång tid för olika individer, lär kunna ta halvårsvis för vissa.
    Tror jag har haft lite höga förväntningar på hur snabbt den mentala tröttheten skulle passera. Jag trodde att det rörde sig om max 3 veckor. Om det är så att det kan ta så lång tid som upp till ett halvår så får jag väl bara köra på

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •