Sidan 1 av 5 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Slö i skallen - VIKTIGT möte på tisdag

Reg.datum
    nov 2012

Slö i skallen - Och hur LCHF funkar för mig

Hej

Mitt första inlägg här. Jag har nu ätit strikt LCHF (>10gr kolhydrater) i 7 dagar. Vågen visar -1,5 kilo, så långt är allt bra. Men jag känner mig skitslö i skallen, nästan lite "groggy"... Skulle prata engelska med en bekant igår och orden fanns bara inte där. Slöddrade som en idiot. Normalt pratar jag bra engelska och har det som arbetsspråk.

Nu kommer mitt problem. Jag är egenföretagare och har ett RIKTIGT VIKTIGT möte på tisdag nästa vecka. Mötet hålls på engelska och detta möte kommer att påverka min försörjning för hela 2013. Jag överväger stark att ta ett "break" från LCHF från och med idag tills på tisdag då jag inte vågar riskera att "kolhydratsbakfyllan" som det troligen är, hinner att gå över innan dess.

Synpunkter?

Ha det gott
    Z
    Senast redigerat av Zoom den 2013-01-08 klockan 17:04.

Reg.datum
    nov 2012
    Hej!
    Det Är kanske inte fel för jag gått på Lchf i ca 5 veckor och det är inte förrän efter 4de veckan mitt släppte.
    Tyckte det var riktigt obehagligt imellanåt som om man var riktigt yr och det svajjade.
    Lycka till med mötet.

Reg.datum
    jun 2012
    Du behöver ju inte "hoppa av"...testa och höja kolhydraterna tillfälligt något. Gå över till liberal LCHF med detsamma. Du har ju några dagar kvar och se vad som händer.

Reg.datum
    maj 2012
    Du har knappt börjat. Bryt LCHF och ät "normalt" omedelbart och börja om på nytt efteråt.

Reg.datum
    nov 2012
    Oj, hela 4 veckor... Då är det lika bra att jag bryter nu. Det är ju bara för 4 dagar. Kommer dock inte att slafsa i mig en massa godis och chips men ett par tre öl kan det nog bli ikväll då

Tack för era svar... Jag trodde kolhydratsbakfyllan skulle försvinna på en vecka, så tack för era svar.

Z

Reg.datum
    nov 2012
    Skrev ett långt inlägg här om hur mötet gick och min diet, men jag blev visst utloggad när jag skulle posta inlägget och allt jag skrivit var borta…

Skriver nu en kortare variant.
    Jag är normalt inte en socker/ris/pastabröd/potatis/pizza/hamburgergubbe, utan jag gillar rent kött i massor med goda såser. Så att avstå från kolhydrater är egentligen inget problem för mig. Saknar i och för sig mjölk och öl men det går att vara utan. Äter mesta dels kött och ägg med smör och gräddsåser smaksatta av olika ostar,lök,dill, etc. Blir jag sugen på något så åker ett ägg, några skivor skinka eller någon italiensk salami in i munnen.

Jo, mötet? Det gick jättebra. Slarvade lite med en massa öl den kvällen för att fira, sedan några dagar med LCHF men dock med lite kolhydrater i form av nötter och grönsaker och några glas rödvin..

Därefter var det dags igen att köra stenhårt. Ställde mig på vågen och hade gått upp 4 kilo från 101,5kg som jag vägde när jag startade min LCHF… Mama mia :-o Och jag känner det i skärpet och tjejen säger att jag har plufsat till mig och hon har inte mycket tilltro till LCHF.

Nu två veckor senare med stenhård LCHF <5-10gram kolhydrater väger jag fortfarande 105,5. Jag äter ca 300-400gr kött per dag plus ett par ägg. Till det går det 100gram smör/olja plus ca 1dl grädde. Vilket blir ca 140 gram fett/olja plus det som är i köttet och sedan småäter några skivor ost och salami eller parmaskinka på kvällen.

Slarvar fortfarande med Jack Daniels med dietcola på fredag och lördag. Har läst om andra som inte går ner i vikt som får rådet att äta ännu mera fett och mindre proteiner. Vad säger ni veteraner om det? Måste jag skippa mina Jack Daniels med dietcola på helgerna? Skall jag äta mindre? Alla som jag känner som käkar LCHF rasar massor i vikt de första veckorna och jag har gått upp 4 kg… Inget kul.

Denna kost får dessutom mig att svettas enormt. Till saken hör att jag bor i Thailand sedan många år och lider helt plötsligt av värmen, vilket jag aldrig har gjort tidigare. Dricker säker 5 liter vatten om dagen. Går dessa svettningar över?

Ha det gott alla,
    Zoom
    Senast redigerat av Zoom den 2012-12-10 klockan 19:17.

Reg.datum
    jun 2012
    Jag skulle vilja föreslå att du försöker skaffa dig kunskap om mängden proteiner. För höga proteiner kan nämligen bromsa viktnedgången.

Reg.datum
    nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Jag skulle vilja föreslå att du försöker skaffa dig kunskap om mängden proteiner. För höga proteiner kan nämligen bromsa viktnedgången.
    300 gram kött innehåller väl runt 60-75 gram protein. Men vad 50 gram ost och 50 gram parmaskinka har vet jag inte men skulle väl tippa på 25-30 gram till. 2 ägg är ytterligare 30 gram. Så 135 gram om dagen. Är det för mycket? Har läst att 1gr/kg kroppsvikt är ett bra mått så jag är i alla fall nära. Skippar jag äggen vilket jag oftast gör då det i stället blir lite ost och parma i stället, inga mängder alltså.

Reg.datum
    nov 2012
    Känns redan nu som man bara äter en soppa av kött som simmar omkring i en en extremt oljig sås/soppa som måste ätas med sked mellan köttbitarna. Skall man dra ner på köttet måste ännu mera smör ner i såsen/soppan för att man inte skall gå och vara hungrig.. Har svårt att se att man skulle stå ut en längre tid med att bara äta denna soppa. Visst soppan går att variera i all oändlighet men ändå tråkigt längden. Dock har jag märkt att jag inte längre är sugen på att göra mat, än mindre på att äta. Det kanske är den effekten som kommer att göra att man tillslut går ner i vikt.

Lite gnäll bidde det idag, sorry men känner att motivationen håller på att rinna iväg.

Z

Reg.datum
    jun 2012
    Bättre hälsa... behöver man någon annan motivation ? Jo... kanske det. Jag får i alla falll äta den maten jag älskar och där ingår väldigt litet soppor eller såser. Garanterat enformigt enligt någon, men precis likadant som när jag åt köttbullar med potatismos, falukorv med mos eller pasta i alla dess olika former. Att jag får äta det vill vill och inte enligt fettskräcksmodellen är tillräckligt med motivation för mig ihop med den förbättrade hälsan jag också erhåller.
    Senast redigerat av Limp den 2013-02-23 klockan 20:41.

Sidan 1 av 5 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •