Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: Slö i skallen - VIKTIGT möte på tisdag

Reg.datum
    nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av Slacktivisten Visa inlägg
    Har du provat att skippa alkohol helt? En 70cl flaska rödvin är c:a 600 kcal. 10cl Jack Daniels är c:a 280 kcal. Det är extra kalorier man inte blir mätt på. Tvärtom så sänker alkohol blodsockret vilket man blir hungrig av även om kroppen egentligen inte är det.

Annars återstår analys av vad du äter. Det finns dolda kolhydrater överallt. Här i Sverige är det druvsocker i 95% av alla charkvaror som exempel. Normalt ska man inte behöva räkna jalorierna men fungerar det inte får man ändå göra det. Med din vikt bör det basala behovet ligga på lite drygt 2000. Lägg på 300-500 för vardagsmotionen. Lägger man sig då på 2000 varav 1500 som fett och 320 som proteiner och resten som ovanjordgrönsaker och lite nötter bör man vara hemma. De 300-500 tar man då från kroppsfettet.

Men i första hand ska du kolla upp bröstsmärtan.
    Svarade på ditt inlägg TVÅ GÅNGER men blev utkastad bägge gångerna...

Här kommer en kort version.

Jag tror mig ha stenkoll på kolhydraterna. Jag äter numera bara fläsk, nöt, kyckling, rökt lax, grillad makrill, bacon, ägg (friteras i rapsolja), smör, ost, grädde (max 0,5-1dl/dag), 10 jordnötter (ibland), Rapsolja, Kokosnötsolja, olika kryddning (ytterst lite färsk chili, vitlök, dill, peppar, lök etc.)

Denna vecka har jag dock ätit 1,5dl grädde 0,6dl Kokosnötsolja i mitt MBC-kaffe (inget sötningsmedel) som jag faktisk börjar att bli "beroende" av. 200-300gr kött med egengjord sås eller 2 friterade ägg och 150gram kött med grönsaker, fisksås och en massa chili al á thai. Lite, kanske 50-100gr ost går oxå ner när man blir lite småsugen.

Jo föresten, stark mat blir man mätt av väldigt snabbt. När jag flyttade hit för många år sedan så tappade jag snabbt i vikt (tappade från 81 ner till 77 kilo på en månad) och fick hela tiden tänka på att äta ordentligt. Men då var thaimat spännande och man åt bara det i princip. Nu efter många år har man blivit äldre och så är man gått tillbaka till västerländsk mat och pang sa det och vågen visade 112,5 som mest. Alkoholintaget har vart relativt konstant under alla dessa år.

Vem vet hur länge jag orkar bli besviken på LCHF. Skall prova att köra "Thai-Dieten" igen.... LCHF är svindyrt att äta här i Thailand, det går lätt 4000-5000kr i månaden på LCHF, thaimat är billigt och kanske kostar kanske 1000kr i månaden om man lager den själv, eller 2000-3000kr om man äter den på restaurang vilket man oftast gör. Så får det bli "Thai-dieten" om inte vågen står under 103 nästa fredag.....
    Senast redigerat av Zoom den 2013-01-25 klockan 12:11.

Reg.datum
    nov 2012
    12'te veckan med LCHF. Vågen stod på 102,8 i morse, minus 0,6kg denna vecka. Denna vecka har jag varvat LCHF med thaimat men utan ris (kött och grönsaker) Äter uppskattningsvis runt 30gr kolhydrater nu. Äter inga normala portioner utan några skedar då och då när hungern gör sig påmind en 5-6ggr per dag.

Har fortfarande inte vart till läkaren och gjort proverna.... Kanske nästa vecka som kanske blir lite lugnare.
    Senast redigerat av Zoom den 2013-02-01 klockan 08:59.

Reg.datum
    nov 2012
    13'de veckan har inte vart så strikt. Har väl i princip givit upp LCHF utan för den delen vräka i mig en massa kolhydrater. Äter mera grönsaker nu och har även syndat med några tacochips, en skål med popcorn, en liten hamburgare med ena brödhalvan borttagen och lite potatisgratäng gått ner denna vecka. Glömde att väga mig igår Fredag så det fick bli i morse Lördag i stället. Oroade mig lite för en uppgång men vågen sa 102,3 - minus 0,5kg

Kan det vara så att man kan köra LCHF FÖR strikt och därmed uteblir viktnedgången?

Z
    Senast redigerat av Zoom den 2013-02-09 klockan 13:10.

Reg.datum
    jun 2012
    Jag kör jättesrikt under 5 gram kolhydrater om dagen och det som påverkar i mitt fall ser inte ut och vara variationen i kolisarna, utan snarare proteinerna. Fast snittet blir nästan normalt för en vecka, verkar ett par dagars extra höga proteiner stoppa vikrnedgången totalt. Om orsaken ligger i att extraproteiner omvandlas till glukos, eller något annat, vet jag tyvärr inte.

Reg.datum
    nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Jag kör jättesrikt under 5 gram kolhydrater om dagen och det som påverkar i mitt fall ser inte ut och vara variationen i kolisarna, utan snarare proteinerna. Fast snittet blir nästan normalt för en vecka, verkar ett par dagars extra höga proteiner stoppa vikrnedgången totalt. Om orsaken ligger i att extraproteiner omvandlas till glukos, eller något annat, vet jag tyvärr inte.

Hej Limp,

Jo, jag tenderar nog att äta för mycket proteiner. Du gör bevisligen något rätt då din Weight loss ticker stod på 117kg och jag själv vägde 101.6 när jag började och nu väger du 110,6 och jag 102,3. Skulle vara kul att få följa/kopiera din kost i en vecka för att se om det ger resultat, om jag klarar av att hålla mig den det vill säga, och om du vill dela med dig.

Något annat som jag har märkt i och med att jag började med LCHF, är att jag är tokhungrig på mornarna. Och jag som ALDRIG har kunnat äta frukost i hela mitt liv förr.

/Z

Reg.datum
    jun 2012
    Är du hungrig, behöver du äta !

Jag har dock personligen som mål att jag aldrig mer ska bli hungrig oavsett vad som än sägs om fasta måltider. Därför anpassar jag kvällsmaten fettmässigt och vara den "tyngsta" måltiden. Jag äter bara två gånger om dagen och som sagt, utan och vara hungrig och även att slippa bli det. M.a.o går jag mot strömmen. Hunger är det värsta jag vet och jag vill gå helst ohungrig för att flytta fokus från maten. Det var tidigare alldeles för en omfattande punkt på min "dagordning".

Därför äter jag också det jag behagar och även litet udda, så min diet är inte mycket att lista. Jag är inte heller någon grönsaksälskare, så varken broccoli eller blomkål förekommer på min tallrik. Jag äter nästan uteslutande animalier i olika formen, dvs. den maten jag älskar. Jag äter inte det andra äter eller vad som är brukligt inom LCHF eller ens följer några recept. Istället äter jag det jag är sugen på och som har inga kolisar. Därför känns det som att livet leker och vill jag äta tre dar i rad ölkorv till varje måltid, så gör jag det utan några betänkligheter.

Jag räknar och registerara också och har skaffat mig kunskap om vad som mättar mig. Jag har också anpassat mängderna och kalorierna till min framtida normalvikt för att vänja både magen och kroppen med det. Alltså, jag har ett ständigt kaloriunderskott, men går mätt och belåten samt mår ypperligt och minskar ständigt i vikt. Det är min "hemlighet"... dvs. det handlar egentligen inte om vad jag äter, utan hur jag äter LCHF.
    Senast redigerat av Limp den 2013-02-12 klockan 14:10.

Reg.datum
    nov 2012
    14’de veckan. Nyskiten och vågen sa 104,0kg i morse – Plus 1,7kg denna vecka. Har ”syndat” mindre denna vecka och kollisarna kommer utenslutande från lite grönsaker och 0,5gl grädde 3-4ggr denna vecka.

Läste detta på kostdoktorn:
    Man brukar säga att LCHF är viktnormaliserande – det vill säga att en överviktig person går ner i vikt och en underviktig person går upp i vikt. Detta tills kroppen anser att den har fått ”rätt” vikt. Många gånger stämmer denna uppfattning inte med våra önskemål utan vi vill gå ner ytterligare ett par kilo.

Verkar som att kroppen tycker att 102-104kg är min målvikt då jag verkar vara den enda som har gott upp i vikt av LCHF då jag vägde 101,6kg när jag startade.

Limp, Jag kanske äter för för mycket protein. Men om proteinintaget bör ligga på runt 50-60gr (enl. Livsm.verket) per dag istället för de 100-130gr som jag får i mig dagligen, då finns bara fett kvar att fylla magen med när man är hungrig. Och jag blir tokhungrig om jag äter mindre (och går ner i vikt). 1-2st MBR-kaffe med 80-100gr fett under dagen hjälper någon timme men sedan är det hungern där igen och då slinker det ner några skivor ost och några baconskivor eller två ”friterade” ägg med lite ost på och pang så är proteinintaget för högt.

Vad fyller ni era magar med när de två äggen och en ett stort kycklinglår (tot 60gr protein) med massor av mayo och smör är uppätna?? Jag behöver minst en måltid till på samma volym för inte gå och vara hungrig och en MBR-kaffe på det.

Läste även detta på Kostdoktorn ang protein:
    Man bör äta omkring 0,5-1,5 gram – ibland upp till 2 gram – protein per kilo kroppsvikt. Om man tränar och har mycket muskler behövs den högre mängden, om man är mycket överviktig den lägre mängden. Tänk på att 100 gram kött inte är detsamma som 100 gram protein. Kött innehåller endast 20% protein, kyckling 25% och fisk 15% protein.

Reg.datum
    jan 2012
    Det låter spontant som alldeles för mycket protein och för lite fett.
    Jag jämför med t.ex. min köttfärssås på ca 500gr köttfärs, till det 3-4 dl grädde och 3-4 dl cf.
    Den brukar räcka till lunch i 3-4 dagar, tillsammans med coleslaw som är ordentligt fet den också.

Reg.datum
    jun 2012
    Är du säker på att det verkligen är hunger som du känner av och inte sug ? Hunger stillas med fett och proteiner, men suget behöver bekämpas mentalt.

Jag äter i regel två kokta ägg och 150 gram smörstekt bacon på morgonen och det räcker att hålla mig ohungrig till middagen. Mitt proteinintag ligger runt 75-85 gram om dagen.
    Senast redigerat av Limp den 2013-02-21 klockan 02:04.

Reg.datum
    nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Är du säker på att det verkligen är hunger som du känner av och inte sug ? Hunger stillas med fett och proteiner, men suget behöver bekämpas mentalt.

Jag äter i regel två kokta ägg och 150 gram smörstekt bacon på morgonen och det räcker att hålla mig ohungrig till middagen. Mitt proteinintag ligger runt 75-85 gram om dagen.
    Vad äter du till middag då?

Har väl givit upp LCHF vid det här laget. Vägde mig igår fredag igen och vågen stod på 103,6kg. Har ätit mycket thaimat denna vecka (inget ris). Lite ost och ett par stekar har det oxå blivit och en en stor sked potatissallad och några Ahlgrens bilar gick också ner iom ett födelsedagsparty :-)

Z

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •