Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: "Acai bär".

Reg.datum
    jan 2012

"Acai bär".

Flertalet av mina kvinnliga vänner har börjat prata en hel del om så kallade Acaibärsdieter och tarmrensningar. En stor "poäng" med dieten skulle tydligen vara att man inte förändrar sin diet avsevärt, och mina vänner tycker ju synd om mig, som inte får äta kolhydrater. =P För mig låter det hela som rappakalja, och inte olikt andra "mirakelkurer" för övervikt. Men för att göra dem till lags tänkte jag vände mig till er och fråga om det är någon som har någon erfarenhet av bären eller de produkter som man gör med dem.

Här har ni en länk till en sida som förespråkar dem, för övrigt:

http://www.sverigekost.net/se/index4b4e.html

De mesta jag hittar om detta "mirakelbär" är två-tre år gamla sidor som talar om vilken otrolig bluff det är. Det sägs göra allt från att bota cancer (jag skojar inte, det finns människor som hävdar att de "angriper cancerceller") till att trolla bort hunger. Jag är väldigt nyfiken på hur en flera år gammal scam kan ha blivit så otroligt aktuell igen.
    Senast redigerat av Lord Marcus den 2013-02-08 klockan 01:10.

Reg.datum
    maj 2010
    Nog för att jag varken tror på "mirakelbär" eller "mirakeldieter", men det är ju många som hävdar att LCHF och fett botar cancer, så jag ser inte det märkliga i att folk tror att det finns bär som botar cancer.

Själv tror jag på en varierad kost där man reducerar kolhydratsintaget en aning.

Reg.datum
    jun 2012
    Ja... det finns en massa missuppfattningar och det generaliseras och vilt och dras felaktiga slutsatser. LCHF botar väl inget, men gör en symptomfri eller fördröjer sjukdomsprocesser och sjukdomar. Om jag förstått det rätt, är det kolhydrater som ger cancer näring och tar man bort kolhydraterna, kan man lätt räkna ut vad som händer om cancercellerna inte får sin näring.

Tack vara LCHF har jag själv fördröjt en förestående diabetes. Troligtvis kommer cellerna var skadade länge eller kanske för alltid, men så långe jag inte stoppar i mig kolhydrater, går jag förhoppningsvis diabetesfri.

Reg.datum
    maj 2010
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Ja... det finns en massa missuppfattningar och det generaliseras och vilt och dras felaktiga slutsatser. LCHF botar väl inget, men gör en symptomfri eller fördröjer sjukdomsprocesser och sjukdomar. Om jag förstått det rätt, är det kolhydrater som ger cancer näring och tar man bort kolhydraterna, kan man lätt räkna ut vad som händer om cancercellerna inte får sin näring.

Tack vara LCHF har jag själv fördröjt en förestående diabetes. Troligtvis kommer cellerna var skadade länge eller kanske för alltid, men så långe jag inte stoppar i mig kolhydrater, går jag förhoppningsvis diabetesfri.

Jag tvivlar ändå. Det finns ju folkslag som till största del lever på kolhydrater och där är cancer, diabetes och likn i princip är okända sjukdomar. Dessutom så röker en större del av den befolkningen.
    Däremot så tror jag det är väldigt viktigt att skilja på kolhydrater och kolhydrater. I mina ögon är det väldigt stor skillnad mellan en frukt och en tekaka.
    Senast redigerat av Butirka den 2013-02-13 klockan 09:27.

Reg.datum
    jun 2012
    Skulle gissa att de folkslagen som du syftar på, äter inga tekakor. Det gör vi däremot mer än gärna i vårt urbaniserade samhälle. Skulle tro att de inte heller lever utelsutande på frukt utan äter en massa annat, dvs. balanserat och därmer slipper de bl.a de metabola syndromen som människorna i västvärlden åker på p.g.a de osunda och av kommersiella krafter itutade matvanor. Det är en milsvid skinnad mellan att leva balanserat eller att ha en skadat kropp. Det skadade får man sällan åter oskadat, men hjälp av kosthållning kan skodornas åverkan minskas. Jag själv är ett vandrande exempel på det.

Reg.datum
    maj 2010
    Nej några tekakor förekommer ju förstås inte där.

"The residents of Kitava lived exclusively on root vegetables (yam, sweet potato, taro, tapioca), fruit (banana, papaya, pineapple, mango, guava, water melon, pumpkin), vegetables, fish and coconuts [27-29]. Less than 0.2% of the caloric intake came from Western food, such as edible fats, dairy products, sugar, cereals, and alcohol, compared with roughly 75% in Sweden [30]. The intake of vitamins, minerals and soluble fibre was therefore very high, while the total fat consumption was low, about 20 E% [28], as was the intake of salt (40-50 mmol Na/10 MJ compared with 100-250 in Sweden). Due to the high level of coconut consumption, saturated fat made up an equally large portion of the overall caloric intake as is the case in Sweden. However, lauric acid was the dominant dietary saturated fatty acid as opposed to palmitic acid in Sweden. Malnutrition and famine did not seem to occur."

http://www.staffanlindeberg.com/TheKitavaStudy.html

Reg.datum
    maj 2010
    Här är ytterligare en länk gällande ursprungsbefolkningars kost.

http://traningslara.se/stenalderskos...jagarfolk-osv/

Reg.datum
    jun 2012
    Gudiol skriver bra, men har ett vinklat synsätt som en känd LCHF-hatare, som därmed minskar hans trovärdighet. Gudiols syfte är ju inte att informera eller upplysa, utan snarare kräkas på andra. Sanningen ligger alltid någonstans i mitten...mellan blocken.
    Senast redigerat av Limp den 2013-02-15 klockan 20:07.

Reg.datum
    maj 2010
    Gudiol är ingen hatare. Att vara kritisk och ifrågasätta är inte att hata.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •