Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 85

Ämne: let´s go

Reg.datum
    jun 2012
    Dag 2 hard work

frukost.
    2 st ostmuffins
    2st skivor skinka
    2st skivor ost med 1 klick bregott på varje skiva som jag rullade ihop med skinkan
    1 kopp kaffe med grädde.

mellanmål
    1 skiva cambozola 40g
    2 skivor serranoskinka 30g

Lunch
    Timjanbakad kycklingbröst 160g
    30g sallad på majrova,rättika,citron,charlottenlök,gräslök
    1st rostad persiljerot
    steksky på smöret som jag stekte kycklingen i
    1/2 grillad rödlök som sen konfiterats i olivolja

Middag
    180g smörbakad skreitorsk
    20g smörslungda ärtor,
    musselsås

Idag har jag jobbat från 9-21:30. har funderat på det här med att jag provsmakar maten jag gör till mina gäster.
    Det känns som att man lurar kroppen hela tiden när man står i matos och lagar mat hela dagarna, man smakar sked efter sked och spottar ut det varje gång,men jag har hört eller läst någonstans att man börjar matspjälkningen när man börjar tugga på någonting och känner smaker. frågan är då om jag lurar min kropp hela tiden genom att provsmaka flera gånger om dagen, spottar ut det och sen börjar kroppen smälta ner det men märker snart att där inte finns något att bryta ner och börjar gå på sparlåga istället,jag hoppas inte att så blir fallet. någon som har en intressant tanke eller vet mer om detta eller någon annan fundering kring mitt (problem) skriv gärna svar till mig ?
    känner mig annars lite trött men e nog för att jag jobbat mycket den senaste månaderna, har inte varit ledig en helg sen i julas för då hade vi stängt hahahaha( och jag som inte ens firar skiten hahaha) kunde jag likagärna jobbat, men jag jobbar hellre en helg än på mån,tis, fler gäster, bra stämning i restaurangen och det e ju så roligt och göra mina gäster glada som uppskattar bra mat, även om det inte lchf jag lagar till dem, men man ska unna sig när man är ute och äter tycker jag, synd att själv alldrig hinner göra det själv, så många bra restauranger som ploppat upp som jag skulle vilja prova.
    o kom ihaug snaula alldrig pau fettet paug

Reg.datum
    jun 2012
    16/3
    frukost.
    2 st ostmuffins
    2st skivor skinka
    2st skivor ost med 1 klick bregott på varje skiva som jag rullade ihop med skinkan
    1 kopp kaffe med grädde
    idag har jag jobbat från 11-23.
    mellanmål
    serrano30g
    brieost20g

middag
    champinjonsoppa med bacon och riven parmesanost
    blir sent ikväll så skriver inte så mycket idag. ville bara ha noterat vad jag ätit.

Reg.datum
    jun 2012
    Känns litet som att du äter fettsnålt... stekskyn är oftast inte tillräckligt.

Reg.datum
    jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Känns litet som att du äter fettsnålt... stekskyn är oftast inte tillräckligt.
    ja nu ser jag vad du menade glömde skriva där att jag hade extra nötbrynt smör som sås också.
    men tack för att du svara mig om jag gör fel

Reg.datum
    jun 2012
    17/3-13

idag har jag varit ledig, och haft en riktig vilodag,ser ut som mycket jobb nästa vecka också.
    frukost idag:
    blev bara 2 st ostmuffins i bilen med kaffe med grädde.
    Lunch:
    lunchen idag blev sen åt vid 1500 tiden och då åt jag majskycklingbröst,kryddsmör och en liten sallad med paprika fänkål gurka med vinegrette på.
    middag:
    åt jag kl 2100 för jag vart inte hungrig förräns då, käkade 200g kött med kryddsmör,stekt blomkål ochen halv grillad tomat
    avslutar kvällen nu med en varm kopp bourbon vanilj roobius te med lite grädde i till fotbollen på tv haha

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    18
    gott jag är så kass på att steka kött.. blir alltid för torrt men kag älskar en saftig köttbit med chilimayo eller aioli o sallad...mmmm

Reg.datum
    jun 2012
    18/3
    idag har jag jobbat länge från 13-00:30, jag kom precis hem.
    Frukost
    2 st äggmuffins
    50g stekt bacon
    1 kopp kaffe m grädde

Lunch
    smörbakad röding (170g)
    äggsallad 60g
    10g varm smörad rödbetsallad m charlottenlök,citron

middag

stekt,lågtempererad ryggbiff 200g
    nötbrynt smör och tryffelemulsion
    10g vitlökskräm
    50g smörstekta champinjoner med timjan
    1 kopp kaffe med grädde efter maten

Har inte haft några mellanmål idag då jag inte känt att jag behövt det.

Idag har jag jobbat länge från 13-00:30, jag kom precis hem. Haft en superdag på jobbet lagat upp 3 nya rätter som blev helt underbara, vill inte lägga ut dem här för och göra folk sugna på något som inte e LCHF hahaha. synd och spotta ut något man själv lagat och e jättegott, men vad gör man inte för hälsans skull.
    Jag råkade få i mig ca 1 sked tärnad potatis idag på jobbet som min kollega hade gjort till lunchen, en slags krämig sallad till en lunchrätt, kände efter ca 10 min att jag fick huvudvärk och jag har ALDRIG huvudvärk. kan det va potatisen som spökade där tro, blev också lite gasig i magen på kvällen? eller sitter detta i psyket att det måste va potatisen som gjorde detta. annars mår jag superbra inge omställningsbesvär än så länge, jag är mycket piggare, mer klartänkt på jobbet och glömmer inte vissa saker som jag ibland gjorde dagligen innan.
    nej nu ska jag lira 2 FIFA matcher (fotbolls tv-spel, för er som inte vet) innan jag går och lägger mig, skönt och varva ner med något när man precis kommit hem från jobb. god natt alla

Reg.datum
    jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av djudjie Visa inlägg
    gott jag är så kass på att steka kött.. blir alltid för torrt men kag älskar en saftig köttbit med chilimayo eller aioli o sallad...mmmm
    Hej, jag ska ge dig några tips på hur man steker kött, som jag hoppas kan hjälpa dig.
    Man steker kött endast för man tycker det smakar gott, att man ska stänga molekyler och låsa in köttsaften är bara en myt. Man kan t. ex baka köttet i rullar i plastfolie på väldigt låg temperatur innan och steka det efteråt om man vill.
    det bästa man kan göra är att steka köttet snabbt på hög varme först i lite olja i ca 1 min högst på var sida, sen när man vänder köttet då har man i smöret för att få extra god smak, då bränner inte smöret som det skulle gjort om man haft i det från början, oljan klarar betydligt högre temperatur och det behöver inte va någon fin olivolja, för smaken från en fin olivolja försvinner bara när den går upp i så höga temperaturer.
    Efter man stekt köttet på var sida ca 1 min, så läggar man upp det på ett fat och öser över det nötiga goda smöret från pannan, ha gärna i några skivor vitlök och en knippe timjan eller rosmarin eller annan färsk krydda du gillar.
    Baka färdigt köttet i ugnen där ugnstemperaturen ska vara minst på 70 grader upp till högst 125 grader, detta kallas lågteperering. Baka av köttet tills den får en innertemperatur på ca 55 grader och låt sedan köttet få vila i folie ca 5-10 min, så köttet får lugna sig och tillagning av köttet hinner stanna upp, så försvinner inte allt köttsaft när du sedan skär upp köttbiten utan den stannar kvar i köttet och inte ut på skärbrädan och ner på köksluckan och ner på golvet. ju större köttbit ju längre vila.
    Köttet ska helst redan vara rumstempererat innan man börja steka den, räcker att man tar fram den en 1/2h-2h innan man steker den för då blir inte stekpannan så kall så fort man lägger ner köttbiten i pannan som senare blir så kall så köttsaften rinner bara ut och köttet börja sedan att koka i sin egen köttsaft.
    Dessutom blir köttet färdigare snabbare då det redan har en innertemperatur på ca 24-30 grader jämfört med att den skulle haft en innertemperatur på 4 grader om den kommer direkt från kylen och ner i pannan.
    sen beror ju mycket också på vad det är för slags kött,ras, ursprung,insprängt fett,slaktålder,hur det är mörat mm.
    När man köper en t. ex entrecote så ska man titta på hur mycket vitt insprängt fett där är i köttet, ju mer ju bättre och godare är köttet, för smaken på en köttbit sitter mest i fettet.
    Det finns massor med fler tips på hur man bäst förvarar kött och liknande. kan tipsa om fällmans bok om kött. Han är kung till när det kommer om kött står mycket intressant fakta om alla slags kött och en cool bild på när han håller i en bra ryggbiff och en dålig ryggbiff. hoppas det inte blev för invecklat för dig och lycka till i din halstring av kött.
    Har du några frågor så svarar jag definitivt tilllbaka.
    Senast redigerat av JOELITO den 2013-03-19 klockan 02:17.

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    18
    Oh, Joelito, tack så hemskt mycket
    ska printa ut o läsa (ordentligt) o göra så nästa gång..

Reg.datum
    jun 2012
    Idag har jag varit ledig,fixat hemma bara och sovit ut för det blev ju rätt sent igår.
    Frukost.
    ingen frukost idag sov för länge.

Lunch.

2 stekta ägg med 70g stekt bacon. rev lite ost på äggen.
    1 kopp kaffe m grädde.

Middag.
    180g kött.
    40g rostad blomkål
    30g tzatziki
    rejält med smör på blomkålen och köttet.

kvällstapas.
    unnade mig lite kvällstapas idag som innehöll:
    50g gruyere ost.
    6st fetaostfyllda oliver
    2st soltorkade tomater.
    20g skivad bresaola.

Glömde skriva in i första inlägget vad min startvikt va så har lagt in det nu och på torsdag har det gått en vecka så då blir det en första invägning.
    vill börja träna också,har alltid gillat träning, mest styrketräning och löpning.ska kolla på en föreläsning på youtube om LCHF och träning,har sett den innan men kommer inte riktigt ihåg allt.
    man är ju alltid rädd att viktnedgången försämras av att man börjar träna utan kolhydrater. men har ju inte provat än.vet inte hur min kropp reagerar på det. Någon annan som har erfarenhet av det och hur har det gått för er?

Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •