Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: XLman - Från stor till mindre

Reg.datum
    apr 2013

XLman - Från stor till mindre

Hej!

Hittade denna plats nyligen och tänkte att det är läge att starta en tråd.

Jag har i många år varit överviktig, i cirka 10 års tid.
    Nu har det dock gått överstyr.

Min vikt: 158.3 kg.
    Min längst: 185 cm.

Jag har "bantat" förr, genom Cambridge. När jag körde Cambridge vägde jag 120 kg, föll ner till 99 kg. Detta var 2007. En metod som jag tyckte fungerade då, men som uppenbarligen inte fungerade alls för mig, då jag ökade till 120 kg + inom ett år.
    Jag har även kört Nutrilette ett flertal gånger, och det har aldrig riktigt fungerat för mig. För det första ska det drickas 6 gånger per dag, för det andra så smakar det vidrigt. Jag har under en längre tid tänkt på just LCHF, men har inte riktigt viljat starta. När jag ätit som vanligt, mackor, massa pålägg (oftast onyttigt med massa socker), godis, pizza, kebab och så fortsätter det.

Jag skulle enkelt kunna besöka första bästa dietist och begära att jag får en bypass-operation, och då skulle jag minska 4-5 kg/veckan. MEN, jag kommer aldrig kunna äta som vanligt igen. Jag kommer inte kunna äta det jag vill i början för risk för "dumpning" och antar att jag får gå på ett antal mediciner i början också. Det är att ta den svåra vägen anser jag.

Jag har kollat på ett flertal dokumentärer om LCHF och jag har sökt reda på mycket information, och jag tycker mig se en möjlighet här. Därför ska jag ge det en ärlig chans.
    Förr så satte jag upp orimliga mål, som "Den här veckan ska jag ner MINST 5 kg", och hur tror ni det gick? 2 dagar senare hade jag händerna i en 1 kg:s godispåse, sen rullade allt på som vanligt igen tills jag började nästa gång.

Visst, det är bra med delmål, men mitt mål som jag har satt upp nu är att jag ska kunna må bra resten av mitt liv, utan övervikt. Utan socker. Utan onödiga tillsatser. Bara riktig mat.

Jag körde igång i måndags 9/4 och hittils har det gått bra. Vanligtvis på dessa två dagar hade jag kanske tryckt i mig 2 pizzor, massa läsk, och ½ kilo godis. Nu har jag inte ätit något av det, så bara på två dagar har jag gjort en hälsovinst.

Detta är en bakgrund jag vill att ni ska få del av så ni vet vad jag gått igenom tidigare, och jag hoppas att ni är villiga att följa mig på min resa.

/XLman.

Reg.datum
    jun 2012
    Satsar du hårt på ditt hälsomål och inte på vikten, kommer du faktiskt lyckas med båda två, är jag övertygat om. Du kommer behöva offra ett och annat, men på andra sidan har du allt och vinna och de små uppoffringarna med mackor, godis, pasta mm. viktökande kan lätt ersättas med massa annat gott. Gör en lista på allt vad du gillar och älskar matvägen och stryk sedan allt från listan som är inte LCHF. Resten handlar sedan om ditt fortsatta goda liv.

Så gjorde jag ett år sedan och utöver att jag återvunnit min hälsa, har jag fått även normalisering av både mina matvanor och vikten på köpet... och jag får äta den maten jag älskar med några undantag som jag inte längre saknar alls. Ty jag har andra favoriter istället för skadliga kolhydrater.

Reg.datum
    apr 2013
    Citat Ursprungligen postat av Limp Visa inlägg
    Satsar du hårt på ditt hälsomål och inte på vikten, kommer du faktiskt lyckas med båda två, är jag övertygat om. Du kommer behöva offra ett och annat, men på andra sidan har du allt och vinna och de små uppoffringarna med mackor, godis, pasta mm. viktökande kan lätt ersättas med massa annat gott. Gör en lista på allt vad du gillar och älskar matvägen och stryk sedan allt från listan som är inte LCHF. Resten handlar sedan om ditt fortsatta goda liv.

Så gjorde jag ett år sedan och utöver att jag återvunnit min hälsa, har jag fått även normalisering av både mina matvanor och vikten på köpet... och jag får äta den maten jag älskar med några undantag som jag inte längre saknar alls. Ty jag har andra favoriter istället för skadliga kolhydrater.
    Tack för ditt inlägg. Det där med att sätta upp en lista med allt jag tycker om är jättesmart, det ska jag absolut ta tag i. Det är en process som jag måste jobba med, men att inte sätta upp för stora mål som jag sedan ser att jag inte kommer nå, eller ta alldeles för lång tid innan jag nått dit jag vill. Jag tror mycket på det du säger att jag inte ska satsa så mycket på vad vågen säger, egentligen mer på hur jag mår än på vad jag minskar i vikt. Att jag sen minskar i vikt är ett plus såklart!

Ska läsa din tråd nu, ska bli spännande!

Reg.datum
    mar 2013
    Jag vägde 150,6kg och är 1,85cm lång. Efter en månad med LCHF vägaer jag nu 141,4kg. Jag mår mycket bättre, piggare mm. Första tre dagarna var värst för mig att få bort sockersuget. Jag tycker att du ska gå med i ex matdagboken som betalande medlem. Då får du veckomenyer, kan mata in allt du äter och ha koll på kolhydraterna. Kostar 460kr/år men jag tycker att det för mig varit väl investerade pengar. Det är ju mindre än en pizza/månad. Mitt råd till dig är att köp hem kokosfett och ha i kaffet det ger fett och mättnadskänsla. Köp bara rena produkter med högsta fetthalten. Lycka till och välkommen till ett sundare liv.

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    18
    välkommen och lycka till!

Reg.datum
    jun 2012
    Här finns en tråd som kommer hjälpa till på din hälsoresa, XLman: http://www.lchf-forum.se/showthread.php?t=22090 Den har fungerat som en enorm inspirationskälla för mig.

Reg.datum
    apr 2013
    Tack för tipsen och hur det gått för er.
    Ska ta tag i matdagboken, dock efter några veckor om detta fungerar bra för mig. Men det känns så. Jobbade natt och fick lite huvudvärk, och hade aptitlöshet i morse, men det gick över tillslut. Antar att jag hade ätit för dåligt.

Jag har också beställt en blodsockermätare, vill göra lite "statistik" som Limp.

Nu är min korv & broccoli-gratäng alldeles strax färdig. Blir att äta lite och lägga sig inför nattens arbete!

Reg.datum
    apr 2013
    Jag har gjort lite tester på mitt socker/blodvärde/blodtryck i natt.

Åt 16.00, tog blodsockret 23.55 igår kväll och det låg på 4.1 mmol/l.
    Åt 00.40 och tog prov igen en halvtimme senare, då låg det på 4.2 mmol/l.
    Känns lite lågt men det håller sig inom ramen för vad som är normalt. Kroppen kanske är i chocktillstånd nu, vad tror ni?

Mitt blodvärde låg på 140 gram per liter (135 - 175 gram per liter är normalt)

Och slutligen mitt blodtryck som ger 134/69 och en vilopuls på 78.
    Frågade vår sjuksköterska här och det är fullt normalt. Ska fortsätta med detta då och då!

Reg.datum
    jun 2012
    Hej och välkommen hit till oss lycka till

Reg.datum
    jun 2012
    Räkna med att blodsockermästarna kan ljuga en del. Det berättade man för mig på hälsåvärden när jag frågade vargör mina egna mätningar visade andra siffrtor än deras långtidsvärden.

Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •