Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mikaels LCHF-dagbok

Reg.datum
    jul 2013

Mikaels LCHF-dagbok

Så var det då dags att ta steget fullt ut i LCHF-världen. Efter att ha varit på läkarundersökning för att förnya de tyngre behörigheterna på körkortet fick jag bland annat släpa runt på en 24-timmars blodtrycksmätning. Blodtrycksmätningen var inga problem även om det var på gränsen.

Började då fundera över min vikt som låg på runt 106 kg (längd 179cm) vilket gav ett BMI som skvallrade om FETMA.

Slutade med buffé-luncher och tog med matlåda istället. Största vinsten här tror jag låg i mindre portionsstorlekar. Färre "kalorier" in borde rimligtvis innebära färre som skall bort.

Den 1 juli började jag med en pulverdiet och har på nästan tre veckor minskat från 104,6kg till 95,7kg (-8,9kg). Väldigt nära de 10% viktminskning som man hör läkarkåren prata om. Dessutom klev jag ner från FETMA till ÖVERVIKT när vågen passerade 96kg, det kändes givetvis bra.

Även om jag egentligen inte har några problem med pulverdieten så saknar man ju känslan av att få äta mat.

Så därför börjar nästa fas nu på måndag och den kallas LCHF, inte helt oväntat? ;)

Har under två veckor samlat på mig information och recept och känner mig väl förberedd på det som komma skall...

Har gjort en excel-historia som räknar ut hur mycket jag får äta av de tre grupperna baserat på en formel jag snodde på nätet. Nu är det väldigt tydligt hur många Kcal och gram jag får trycka i mig varje dygn.

Det stora fokuset kommer att ligga på att hålla nere kolhydraterna men även att ha en stark fokus på proteinet.

Har läst att proteinet kan spöka och orsaka att man fastnar på en viktplatå helt i onödan.

Sedan tidigare har jag käkat brieost med skinka och rysk yoghurt till frukost. De får nu masa på sig till lunch för att ge plats för det magiska kaffet med smör och kokosfett som frukost.

På måndag börjar LCHF-resan och mina uppdateringar.

(Tack för att forumet är kopplat till Tapatalk, det kommer underlätta uppdateringarna avsevärt)
    Senast redigerat av Mikael N den 2013-07-19 klockan 19:32.

Reg.datum
    jul 2013

Mikaels LCHF-dagbok

Återstår att se vad startvikten är på måndagsmorgonen men målvikten har jag satt till 85kg. Har planerat för ett kilos viktminskning i veckan men det kan ju gå precis hur som helst med en plan

BMR = 1861 Kcal
    Justerat med 1.2 (stillasittande, noll motion) = 2234 Kcal

Ett kilos viktminskning per vecka (-1000 Kcal) = 1234 Kcal

Avsevärt mer än de 472 Kcal jag har ätit de tre senaste veckorna så det skall nog gå bra.

Dessa 1234 Kcal fördelar sig enligt nedan.

Fett 999 Kcal = 111 gram (81 E%)
    Protein 185 Kcal = 46 gram (15 E%)
    Kolhydrater 49 Kcal = 12 gram (4 E%)

Proteinet är beräknat till 0,5 gram / kilo kroppsvikt. Just nu max 47,5 gram per dag.

Har jag missuppfattat eller glömt något får ni gärna tipsa om det
    Senast redigerat av Mikael N den 2013-07-19 klockan 19:40.

Reg.datum
    jul 2013
    Så har resan startat... Drog i mig en "LCHF-kaffe" innan jag gick till jobbet vid 22:00. Blandade ihop 2 dl kaffe, 40 gram Smör 80% normalsaltat samt 30 gr Kokosolja. Måste säga att det smakade betydligt bättre än vad jag hade föreställt mig..

557 Kcal
    Protein 0,2 gram
    Kolhydrater 0,8 gram
    Fett 62 gram

Proteinet och kolhydraterna kommer från kaffet.

Till frukost blir det två stycken brieost-stavar inlindade i rökt skinka.

365 Kcal
    Protein 23,1 gram
    Kolhydrater 1,7 gram
    Fett 30 gram

Reg.datum
    jul 2013
    Uppdaterat med ny bild.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer lchf-måndag-22.PNG  
    Senast redigerat av Mikael N den 2013-07-24 klockan 00:42.

Reg.datum
    jun 2012
    Mitt råd till dig är att inte använda LCHF som bantningskur, ty de flesta som bara bantar, brukar oavsett metod alltid för eller senare gå upp i vikt. Oftast litet mer än man lyckades bli av med. Istället bör du anpassa ditt liv till ett nytt mönster... ny livstil baserat på ändring av de dagliga matvanorna. LCHF hjälper dig hitta detta mönster och ser också till att din vikt normaliseras av sig själv i långa loppet. Med hjälp av LCHF kommer du kunna äta gott och går ohungrig samt mår bättre. Alltså, skippa svältdieterna och ha inte brottom.

Reg.datum
    maj 2012
    Jag villinstämma med Limp här. Ät din BMRx1,2 till att börja med och håll fördelningen mellan makronutrienterna c:a 75/20/5%. Det är högst sannolikt att du kommer att bli så mätt att du automatiskt minskar intaget. Låt kroppen berätta hur den vill ha det.

Att lägga sig på -1000 kcal från start är som vilken bantningskur som helst och kommer sannolikt inte att funka bättre.

Reg.datum
    jun 2012
    Jag föreslår ett annat upplägg för dig, Mikael.

Istället för din svältkost, satsar du på ett högre dagsintag. Det ger dig en långsiktig och förhoppningsvis även en framgångsrik omställning till ett nytt liv både beträffande matvanor som lägre vikt. Det gör du enklast enligt följande:

- Utgå ifrån din målvikt och framtida energiförbrukning
    - Beräkna kalorier och komponera matmängder efter det
    - Ät redan nu som om du hade nått din målvikt
    - Ersätt gamla "gosaker" med helt nya LCHF-favoriter och mat
    - Gör dig kvitt gamla destruktiva vanor och ersätta dem inte med sk. "legala" LCHF-substitut
    - Skippa brödet helt inkl. LCHF-brödet
    - Beräkna noga alla intag i början för att skaffa livslång kunskap.

Under resans gång kommer du vänja dig vid nya portionstorlekar både i hjärnan som i magen, liksom nya matvanor. Tids nog kommer du även nå din målvikt och eftersom du redan anpassat ätandet och vanorna, kommer du också kunna behålla det.

Det är just vanorna som jag anser var största boven till viktökning. Dvs. omgivningens påverkan... grupptrycket.... som leder till ostrukturerat ätande både i otid och kostinnehåll. M.a.a behöver du jobba med vanorna och inte banta. LCHF kommer ge sig nya sundare vanor.

Lycka till !

Reg.datum
    jul 2013

Mikaels LCHF-dagbok

Oj här händer det grejer..=)

Skall ge min svältkost ett försök för att se vad det ger, kostar inte speciellt mycket att prova en månad eller två. Om det inte funkar så vet jag det av egen erfarenhet och kan släppa det sedan.

Är snart klar med andra dygnet och det har gått grymt bra. Inte en gnutta hungerkänsla ännu. Fick dock dra ner på fettet i kaffet (smör 30 gram och kokos 20 gram) för att få plats med middagen inom gränserna. =)

Vet genom upprepade försök med Viktväktarna att det krävs en fullständig förändring av tankegångarna kring matintaget.

Vad jag läst och förstått om LCHF så tror jag att det är nyckeln till framgång. Skall bara hitta min väg igenom detta.

När vikten rasat till bekvämare nivåer skall jag ge mig ut och springa ett par gånger i veckan och då lär det krävas en justering av intaget.

Tar tacksamt emot era tips och sparar dom till en plan B om/när/ifall min väg inte funkar.

Tack för era inlägg,tar gärna emot fler under resans gång.

Reg.datum
    maj 2012
    Du gör förstås som du vill. Själv tror jag inte på LCHF-svältkost som nyckeln till framgång utan vitsen med LCHF är att äta när man är hungrig och se till att majoriteten av energin kommer från fett. Det svåra är att lära sig vad kroppen egentligen vill ha när den säger att den är hungrig. Man kan bli sugen på pommes när kroppen egentligen vill ha salt på grund av vår medvetna tolkning av suget.

Själv satte jag nyss i mig en blandfärsbiff på drygt 200g med en klick smör bredvid. Inget annat, bara salt och peppar. 650 kcal varav 76% från fett. Lagom om jag äter 3 mål om dagen. Blir en ostbit ovanpå oxå.

Reg.datum
    jul 2013
    Även om det haltar lite så är en stor del av "svältkuren" just nu ett försök att lära mig vad som behövs i matväg. Historiskt är det ingen tvekan om att jag varit glad i mat och gärna äter buffé och då säkerligen både två och tre gånger mer än vad som behövs.

Tycker också att jag lärt mig en hel del om kolhydrater/fett/proteiner som jag inte hade en aning om för tre veckor sedan. Med lite uppföljning tror jag dessutom att jag kommer att få en helt annan syn på det jag äter.

Om det sedan landar i häraden av det ni pratar om ovan så har det ju trots allt varit en lyckad resa (även om det tog lite tid).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •