Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ol helt ifraan grunden

Reg.datum
    okt 2014

Ol helt ifraan grunden

Vad tror ni? Gora ol helt hundra procent ifraan grunden. Bygga tunnor, odla allt man behover. Jag menar vikingarna klarade av det, daa borde jag ? eller? Tips? tilvagagaangsatt uppskattas. Vad tror ni gaar projektet att utfora?

Reg.datum
    feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av atif Visa inlägg
    Vad tror ni? Gora ol helt hundra procent ifraan grunden. Bygga tunnor, odla allt man behover. Jag menar vikingarna klarade av det, daa borde jag ? eller? Tips? tilvagagaangsatt uppskattas. Vad tror ni gaar projektet att utfora?
    Det är faktiskt en av mina stora drömmar. Bli helt självförsörjande. Det största problemet är väl klimatet i vårat land.

Min plan är fortfarande lite luddig men i stort sett så har jag tänkt såhär:
    * Jag tänker köpa en riktigt stor gård på landet men rätt mycket mark så man kan odla mycket grönsaker. Jag har kollat rätt mycket på "permaculture" på Youtube och tänkte ha något sådant som sköter sig självt för att sköta om ett enormt stort land kräver ju massor av jobb.
    * Gräva en riktigt stor damm där jag odlar lax och kanske ätbara växter, musslor som nämndes i en annan tråd kanske också kan vara något!
    * Ha höns och kaniner så man får ägg och kött. Ev andra djur också men det skulle nog kännas lite svårt att slakta ett större djur själv.
    * Solceller på taket som genererar el och sen andra slags solceller som värmer upp luft och vatten. Ett vindkraftverk behövs nog också för vintern. Om man har en liten bäck rinnande så kan man ju tillverka ett vattenhjul.

Att bli 100% fri från att behöva köpa mat, el osv räknar jag inte med men jag skulle vilja klara mig själv så mycket som möjligt. Men visst skulle det vara möjligt att klara sig till 100% men man får nog ge upp väldigt många bekvämligheter isf och de flesta är nog inte beredda att offra så mycket tyvärr.

Det är roligt att låta tankarna väva när det gäller det här ämnet tycker jag.

Hur har du själv tänkt att du ska göra? Hus ska du bo osv?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •